Monimuoto-opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen
Leinonen, Satu; Parkkinen, Heli (2020)
Leinonen, Satu
Parkkinen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää perheellisten monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia monimuoto-opiskelun ja perhe-elämän yhdistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa opiskelijoille, oppilaitokselle sekä terveydenhoitajan ammatissa työskenteleville. Opiskelijat voivat saada tietoa monimuoto-opiskelun hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Oppilaitos saa ajankohtaista tietoa opiskelijoiden kokemuksista monimuoto-opetuksen kehittämiseen, sekä mahdollisia keinoja tukea perheellisiä opiskelijoita. Tutkimuksen avulla mm. terveydenhoitajan ammatissa työskentelevät osaavat suhtautua monimuoto-opiskelijoiden opintojen kuormittavuuteen ja stressitekijöihin sekä tarvittaessa ohjata heitä eteenpäin mm. kolmannen sektorin avun piiriin esimerkiksi opintopsykologille. Toteutimme opinnäytetyön lähettämällä kyselyn sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun Ammattikorkeakoulun kanssa.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee perhettä, opiskelua, vapaa-aikaa, nukkumista ja stressiä sekä parisuhdetta ja jaksamista. Tietoperustan kokoamisessa käytettiin useita hakukoneita sekä erilaisia lähteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella menetelmällä, mutta tuloksia tarkisteltaessa huomasimme, että aineistomme oli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ajatellen varsin suppea, eivätkä tutkimustulokset ole siten luotettavia.
Tutkimus osoittaa että, 49%:a vastaajista ei ole tapahtunut muutoksia perheen hyvinvoinnissa monimuoto-opiskelujen alettua. Lisäksi 37% vastaajista koki, että perhe voi hyvin opiskeluista huolimatta. Vaikka kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, on tärkeää muistaa ja huomioida, että joukossa oli myös 21% vastaajia, joiden perheiden hyvinvointi oli huonontunut opiskeluiden vuoksi ja tämä onkin tärkeä asia huomioida mahdollisena tuen tarpeena ammattilaisten kohdatessa perheellisiä monimuoto-opiskelijoita.
Lähiopetuspäivien koettiin vaikuttavan perhe-elämään melko paljon, jopa 37% kaikista vastaajista oli tätä mieltä. Valitettavasti tutkimuksemme tulokset eivät kerro miksi näin koettiin. Tarvitsisimme tarkempaa tutkimusta siitä, mitkä ovat perhe-elämään vaikuttavia tekijöitä lähiopetuspäivien aikana.
Oletimme, että opiskelu monimuotoisesti kuormittaa perhe-elämää, joten esitimme väittämän: “Opiskelu monimuotoisesti kuormittaa perhe-elämääni”. Vastaajista (n=94) täysin samaa mieltä oli 71%. Tarvitsisimme laadullista tutkimusta aiheesta selvittääksemme miten monimuoto-opiskelu kuormittaa perhe-elämää. Yhteenvetona voidaan sanoa, että 46% vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä siitä, että opiskelujen ja perhe-elämän yhdistäminen on stressaavaa.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee perhettä, opiskelua, vapaa-aikaa, nukkumista ja stressiä sekä parisuhdetta ja jaksamista. Tietoperustan kokoamisessa käytettiin useita hakukoneita sekä erilaisia lähteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella menetelmällä, mutta tuloksia tarkisteltaessa huomasimme, että aineistomme oli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ajatellen varsin suppea, eivätkä tutkimustulokset ole siten luotettavia.
Tutkimus osoittaa että, 49%:a vastaajista ei ole tapahtunut muutoksia perheen hyvinvoinnissa monimuoto-opiskelujen alettua. Lisäksi 37% vastaajista koki, että perhe voi hyvin opiskeluista huolimatta. Vaikka kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, on tärkeää muistaa ja huomioida, että joukossa oli myös 21% vastaajia, joiden perheiden hyvinvointi oli huonontunut opiskeluiden vuoksi ja tämä onkin tärkeä asia huomioida mahdollisena tuen tarpeena ammattilaisten kohdatessa perheellisiä monimuoto-opiskelijoita.
Lähiopetuspäivien koettiin vaikuttavan perhe-elämään melko paljon, jopa 37% kaikista vastaajista oli tätä mieltä. Valitettavasti tutkimuksemme tulokset eivät kerro miksi näin koettiin. Tarvitsisimme tarkempaa tutkimusta siitä, mitkä ovat perhe-elämään vaikuttavia tekijöitä lähiopetuspäivien aikana.
Oletimme, että opiskelu monimuotoisesti kuormittaa perhe-elämää, joten esitimme väittämän: “Opiskelu monimuotoisesti kuormittaa perhe-elämääni”. Vastaajista (n=94) täysin samaa mieltä oli 71%. Tarvitsisimme laadullista tutkimusta aiheesta selvittääksemme miten monimuoto-opiskelu kuormittaa perhe-elämää. Yhteenvetona voidaan sanoa, että 46% vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä siitä, että opiskelujen ja perhe-elämän yhdistäminen on stressaavaa.