Digitaalinen markkinointisuunnitelma Sport Club Vantaa voimisteluseuralle
Glebova, Elena (2020)
Glebova, Elena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517205
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on ennusteiden mukaisesti vallannut kuluttajien maailmaa. Varsinkin koronapandemian poikkeusoloaikana tämä on korostunut ja kuluttajien aktiivinen verkkokäyttäytyminen tulee pysymään ja kehittymään entisestään. Jos ennen digitaalinen markkinointi yrityksille oli kilpailuetu, nyt se on lähtökohta.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sport Club Vantaa -voimisteluseuralle digitaalisen markkinointisuunnitelman toiminnallisena produktina. Toimeksiantaja on Vantaalla toimiva lasten ja nuorten urheilu- ja voimisteluseura, jossa on yli 1300 jäsentä. Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa seuran brändiä ja lisätä harrastajien määrää, eli lisätä tietoisuutta seuran tarjoamista palveluista Vantaan seudulla. Alatavoitteina on määrittää asiakaskohderyhmä ja ehdottaa sopivaa sisältöä valituissa kanavissa.
Digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan sisältyy pienyrityksen kannattavimmat toimenpiteet. Niitä ovat yrityksen näkyvyys hakukoneissa eli SEO- hakukoneoptimointi, joka käsittelee vain orgaanista tulosta, ei maksettua mainontaa sekä sähköpostimarkkinointi, joka on käsitelty produktissa tiedottamisen osalta. Sosiaalisesta mediasta on valittu Facebook ja Instagram, koska ne ovat asiakaskohderyhmän käytetyimmät kanavat. Suunnitelma on laadittu SOSTAC-mallia käyttäen jokaiselle kanavalle. Koska kyseessä on pienyritys ja lähtökohtana on vähäinen markkinointibudjetti, se tarkoittaa sitä, että suunnitelman avulla osallistetaan yrityksen kaikkia työntekijöitä sisällön tuottamiseen, tämä säästää yritykseltä ulkoistamispalveluiden maksut. Myös mainosbudjetti on nolla.
Produktin tueksi keväällä 2020 on tehty kaksi eri kyselyä, jonka kohteina ovat seuran jäsenet ja vantaalaiset lapsiperheet. Kyselyyn on vastannut yli 50% seuran jäsenistä, ja lapsiperheille kohdistuvaan kyselyyn on vastannut viisi henkilöä.
Produktissa määritetään asiakaskohderyhmä, tämän ostopolku verkossa, mieluisimmat kanavat tiedottamista ja sisällöntuottamista varten sekä sisällön muoto. Merkittävimmät löydökset tutkimuksesta ovat kohderyhmän demograafiset tiedot, parhaimmat kanavat harrastuksen hauille ovat Google ja Facebook, sisällön suhteen on selkeä mielenkiinto oman lapsen harrastukseen liittyviin asioihin ja seuran toimintaan. Mieluisimmiksi kanaviksi on valittu sähköposti, WhatsApp ja Facebook. Sisällön muodoista selkeästi nousi esille infografiikka, kilpailut ja webinaarit. Voidaan todeta, että edellä mainittuja sisältöjä ja kanavia käyttämällä saavutetaan viestinnän tavoitteet ja ylläpidetään mielenkiintoa kohdeasiakasryhmissä.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sport Club Vantaa -voimisteluseuralle digitaalisen markkinointisuunnitelman toiminnallisena produktina. Toimeksiantaja on Vantaalla toimiva lasten ja nuorten urheilu- ja voimisteluseura, jossa on yli 1300 jäsentä. Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa seuran brändiä ja lisätä harrastajien määrää, eli lisätä tietoisuutta seuran tarjoamista palveluista Vantaan seudulla. Alatavoitteina on määrittää asiakaskohderyhmä ja ehdottaa sopivaa sisältöä valituissa kanavissa.
Digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan sisältyy pienyrityksen kannattavimmat toimenpiteet. Niitä ovat yrityksen näkyvyys hakukoneissa eli SEO- hakukoneoptimointi, joka käsittelee vain orgaanista tulosta, ei maksettua mainontaa sekä sähköpostimarkkinointi, joka on käsitelty produktissa tiedottamisen osalta. Sosiaalisesta mediasta on valittu Facebook ja Instagram, koska ne ovat asiakaskohderyhmän käytetyimmät kanavat. Suunnitelma on laadittu SOSTAC-mallia käyttäen jokaiselle kanavalle. Koska kyseessä on pienyritys ja lähtökohtana on vähäinen markkinointibudjetti, se tarkoittaa sitä, että suunnitelman avulla osallistetaan yrityksen kaikkia työntekijöitä sisällön tuottamiseen, tämä säästää yritykseltä ulkoistamispalveluiden maksut. Myös mainosbudjetti on nolla.
Produktin tueksi keväällä 2020 on tehty kaksi eri kyselyä, jonka kohteina ovat seuran jäsenet ja vantaalaiset lapsiperheet. Kyselyyn on vastannut yli 50% seuran jäsenistä, ja lapsiperheille kohdistuvaan kyselyyn on vastannut viisi henkilöä.
Produktissa määritetään asiakaskohderyhmä, tämän ostopolku verkossa, mieluisimmat kanavat tiedottamista ja sisällöntuottamista varten sekä sisällön muoto. Merkittävimmät löydökset tutkimuksesta ovat kohderyhmän demograafiset tiedot, parhaimmat kanavat harrastuksen hauille ovat Google ja Facebook, sisällön suhteen on selkeä mielenkiinto oman lapsen harrastukseen liittyviin asioihin ja seuran toimintaan. Mieluisimmiksi kanaviksi on valittu sähköposti, WhatsApp ja Facebook. Sisällön muodoista selkeästi nousi esille infografiikka, kilpailut ja webinaarit. Voidaan todeta, että edellä mainittuja sisältöjä ja kanavia käyttämällä saavutetaan viestinnän tavoitteet ja ylläpidetään mielenkiintoa kohdeasiakasryhmissä.