Sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukokemuksiin vaikuttavia tekijöitä
Kokkonen, Vilma; Teriö, Elina (2020)
Kokkonen, Vilma
Teriö, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukokemuksiin vaikuttavia tekijöitä ja tavoitteena kirjallisuuskatsauksen avulla kehittää näitä työharjoittelujaksoja. Työssä haluttiin selvittää sekä positiiviseen että negatiiviseen työharjoittelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksena ja työhön valittiin mukaan yhteensä 25 eri lähdettä (n = 25). Työ toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun Tulos -hanke.
Kliininen harjoittelu on tärkeä osa hoitotyön koulutusta, opiskelijoiden osaamisen kehittämistä ja se muodostaa pohjan hoitotyön kliiniselle osaamiselle. Kliinisissä olosuhteissa opiskelijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan ympäristössä, jossa tavataan potilaita ja ollaan kokeneen sairaanhoitajan ohjauksessa. Kliinisen kokemuksen avulla hoitotyön opiskelijoista valmistuu päteviä ja ammattitaitoisia työntekijöitä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukokemuksiin vaikuttavia tekijöitä ovat opiskelijaohjaus, opiskelijaohjaaja, oppimisympäristö, opiskelijan oppiminen ja opiskelijan oma toiminta. Positiivisen työharjoittelukokemuksen muodostumiseen vaikuttavat opiskelijan ja opiskelijaohjaajan välinen hyvä vuorovaikutus, kannustava ja mukava opiskelijaohjaaja ja opiskelijan opiskelijaohjaajalta saama rakentava palaute. Lisäksi myönteinen ilmapiiri ja vastaanottavainen henkilökunta lisäävät opiskelijan viihtyvyyttä. Opiskelijan ollessa aktiivinen ja asenteen ollessa positiivinen myös työharjoittelukokemuksesta muodostuu helpommin positiivinen. Työharjoittelukokemukseen vaikuttavat negatiivisesti opiskelijan kohtaamat ongelmat opiskelijaohjaajan tai muun henkilökunnan kanssa, opiskelijan opiskelijaohjaajalta saama puutteellinen tai riittämätön ohjaus ja opiskelijoiden suuri määrä samalla osastolla. Harjoittelukokemukseen vaikuttavat negatiivisesti myös opiskelijan heikko tai puutteellinen lähtötilanne, asenne ja motivaatio. The purpose of this thesis was to find out factors influencing nursing students’ experiences of practical trainings and aim is to develop these training periods with the help of a literature review. In the thesis there was wanted to find out both positively and negatively influencing factors for practical trainings. The thesis was done as a literature review and 25 different sources was picked up in total (n = 25). The thesis was implemented as a inductive content analysis. The commissioner of this thesis was Turku University of Applied Sciences’ Tulos -project.
The clinical practice is an important part of the nursing education, developing the student’s knowhow and it constructs the basis for the clinical expertise of nursing. In the clinical conditions the student has an opportunity to develop his or her skills in the environment where patients are met and they are under the guidance of an experienced nurse. Nursing students become competent and proficient workers with the help of the clinical experience.
Factors influencing nursing students’ practical training experiences are student guidance, student instructor, learning environment, student’s learning and the student’s own action. Factors that influence formation of a positive practical training experience are the good communication between the student and the instructor, supportive and nice instructor and the constructive feedback the student received from the instructor. In addition positive atmosphere and receptive staff increase the comfort of the student. While the student is active and his or her attitude is positive the training experience forms better easily. Factors that influence negatively the training experience are the problems that the student faces with the instructor or the other staff members, inadequate guidance the student gets from the instructor and a large number of students in the same ward. The training experience forms easily negative if the starting point, attitude and motivation of the student are inadequate.
Kliininen harjoittelu on tärkeä osa hoitotyön koulutusta, opiskelijoiden osaamisen kehittämistä ja se muodostaa pohjan hoitotyön kliiniselle osaamiselle. Kliinisissä olosuhteissa opiskelijalla on mahdollisuus kehittää taitojaan ympäristössä, jossa tavataan potilaita ja ollaan kokeneen sairaanhoitajan ohjauksessa. Kliinisen kokemuksen avulla hoitotyön opiskelijoista valmistuu päteviä ja ammattitaitoisia työntekijöitä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden työharjoittelukokemuksiin vaikuttavia tekijöitä ovat opiskelijaohjaus, opiskelijaohjaaja, oppimisympäristö, opiskelijan oppiminen ja opiskelijan oma toiminta. Positiivisen työharjoittelukokemuksen muodostumiseen vaikuttavat opiskelijan ja opiskelijaohjaajan välinen hyvä vuorovaikutus, kannustava ja mukava opiskelijaohjaaja ja opiskelijan opiskelijaohjaajalta saama rakentava palaute. Lisäksi myönteinen ilmapiiri ja vastaanottavainen henkilökunta lisäävät opiskelijan viihtyvyyttä. Opiskelijan ollessa aktiivinen ja asenteen ollessa positiivinen myös työharjoittelukokemuksesta muodostuu helpommin positiivinen. Työharjoittelukokemukseen vaikuttavat negatiivisesti opiskelijan kohtaamat ongelmat opiskelijaohjaajan tai muun henkilökunnan kanssa, opiskelijan opiskelijaohjaajalta saama puutteellinen tai riittämätön ohjaus ja opiskelijoiden suuri määrä samalla osastolla. Harjoittelukokemukseen vaikuttavat negatiivisesti myös opiskelijan heikko tai puutteellinen lähtötilanne, asenne ja motivaatio.
The clinical practice is an important part of the nursing education, developing the student’s knowhow and it constructs the basis for the clinical expertise of nursing. In the clinical conditions the student has an opportunity to develop his or her skills in the environment where patients are met and they are under the guidance of an experienced nurse. Nursing students become competent and proficient workers with the help of the clinical experience.
Factors influencing nursing students’ practical training experiences are student guidance, student instructor, learning environment, student’s learning and the student’s own action. Factors that influence formation of a positive practical training experience are the good communication between the student and the instructor, supportive and nice instructor and the constructive feedback the student received from the instructor. In addition positive atmosphere and receptive staff increase the comfort of the student. While the student is active and his or her attitude is positive the training experience forms better easily. Factors that influence negatively the training experience are the problems that the student faces with the instructor or the other staff members, inadequate guidance the student gets from the instructor and a large number of students in the same ward. The training experience forms easily negative if the starting point, attitude and motivation of the student are inadequate.