Digitalisaatio asuntokaupassa
Mäki-Rajala, Oona (2020)
Mäki-Rajala, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asuntokaupan digitalisoitumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkittuun tietoon nojaten selvittää mitä digitalisaatio tarkoittaa ja miten se muuttaa asuntokauppaa. Teoriaosuudessa pyrittiin luomaan kattava kokonaiskuva asuntokaupan digitalisaation nykytilanteesta. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli kyselytutkimuksen avulla selvittää suomalaisten asuntokaupan ammattilasten kokemuksia, tietämystä sekä asenteita oman työnsä ja toimialansa muutoksesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lakea Oy, jonka strategian yksi neljästä kärkihankkeesta on digitalisaatio. Opinnäytetyön avulla haluttiin tuoda toimeksiantajalle uutta tietoa asuntokaupan digitalisoitumisesta. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli edistää toimeksiantajan visiota olla alansa kiinnostavin toimija.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely luotiin Webropolin avulla ja se julkaistiin julkisena internetlinkkinä. Kyselyn jakelu tapahtui Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL:n maaliskuun 2020 uutiskirjeen mukana saatetekstin kera. Kyselytutkimuksen suunnittelun apuna ja taustana opinnäytetyöntekijä haastatteli kahta asuntokaupan johtavaa ammattilaista.
Tutkimuksen perusteella asuntokaupan parissa toimivat vastaajat suhtautuivat työnsä digitalisoitumiseen ja muutokseen pääosin positiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että asuntokaupan parissa toimivat olivat hyvin tietoisia asuntokaupan digitalisoitumista edistävistä uusista palveluista ja järjestelmistä. Digitalisaation etuna nähtiin erityisesti sen tuoma tehokkuus asuntokaupan prosesseihin ja riippumattomuus ajasta tai paikasta. Kyselyyn vastanneiden näkemykset asuntokaupan digitalisoitumisen vaikutuksista tukivat suurelta osin teoriatiedon pohjalta syntyneitä ennakko-oletuksia. Tutkimukseen vastanneiden määrä oli kuitenkin niin pieni, ettei tulosten perusteella voida tehdä täysin yleispäteviä johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely luotiin Webropolin avulla ja se julkaistiin julkisena internetlinkkinä. Kyselyn jakelu tapahtui Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto KVKL:n maaliskuun 2020 uutiskirjeen mukana saatetekstin kera. Kyselytutkimuksen suunnittelun apuna ja taustana opinnäytetyöntekijä haastatteli kahta asuntokaupan johtavaa ammattilaista.
Tutkimuksen perusteella asuntokaupan parissa toimivat vastaajat suhtautuivat työnsä digitalisoitumiseen ja muutokseen pääosin positiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että asuntokaupan parissa toimivat olivat hyvin tietoisia asuntokaupan digitalisoitumista edistävistä uusista palveluista ja järjestelmistä. Digitalisaation etuna nähtiin erityisesti sen tuoma tehokkuus asuntokaupan prosesseihin ja riippumattomuus ajasta tai paikasta. Kyselyyn vastanneiden näkemykset asuntokaupan digitalisoitumisen vaikutuksista tukivat suurelta osin teoriatiedon pohjalta syntyneitä ennakko-oletuksia. Tutkimukseen vastanneiden määrä oli kuitenkin niin pieni, ettei tulosten perusteella voida tehdä täysin yleispäteviä johtopäätöksiä.