Musiikkitaitoa yhdessä soittaen : integrointi ja yhteisopettajuus musiikin opiskelun perustasolla.
Laakso, Cecilia (2020)
Laakso, Cecilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417007
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen opetusmallia, joka yhdistää musiikin perusteiden alkeistason opetusta yhteissoittoon. Kehittämässäni opetusmallissa improvisointi ja säveltäminen toimivat ”nivelinä” kahden aineen integroinnissa. Olen toteuttanut projektin yhdessä musiikin perusteiden opettajan kanssa. Kokeilumme tähtäävät toimintakeskeiseen tapaan oppia musiikkia. Opetusmallissani toiminta musiikin parissa on etusijalla, koska oppilaitoksissa on havaittu, että teoreettinen musiikin opiskelu helposti heikentää innostusta musiikin harrastusta kohtaan. Oppilaiden motivaation parantamisen lisäksi käsittelen työssäni yhteisopettajuuden toteutusta integroivassa opetusmallissani.
Lukuvuonna 2019-2020 perustamassani soitinryhmässä on ollut kanteleen, kitaran, pianon ja nokkahuilun soittajia. Yhtyeen varsin erikoisen kokoonpanon vuoksi olen sovittanut oppilasryhmälle kuusi sävellystä. Pilottiryhmän oppilaiden instrumenttiopettajat ja kollegani musiikin perusteiden opettaja osallistuivat kehittäjinä sekä tutkittavina kohteina projektiin.
Opetusmallin kehittämistä varten kartoitin musiikin teorian opetusmenetelmiä Suomessa, joissakin Euroopan maissa ja USA:ssa. Italialaisen taustani vuoksi syvennyin erityisesti kahden italialaisen musiikinteorian opettajan työtapoihin. Keräämäni taustatieto säveltapailusta, musiikin hahmottamisesta ja myös yhteissoitosta on toiminut viitekehyksenä, kun olen havainnoinut ja kehittänyt pilottiryhmän toimintaa. Aktivoivan ja osallistuvan havainnoinnin tukena olen pitänyt päiväkirjaa työskentelystämme. Lisäksi haastattelin mukana olleita kollegoja ja pilottiryhmän oppilaita.
Keräämieni havaintojen ja kyselyjen avulla pyrin vastaamaan kahteen pääkysymykseen:
a) Miten musiikinteorian opetuksen ja yhteissoiton yhdistäminen vaikuttaa oppilaiden oppimiskokemuksiin sekä heidän kohdallaan musiikin perusteiden opiskelumotivaatioon?
b) Miten improvisointi, säveltäminen ja yhteissoitto sekä yhdessä opettaminen toimivat kahden opetusaineen integroinnin opetusvälineinä?
Työni avaa monisäikeistä toimintakenttää, johon liittyvät ydinaiheina eri oppiaineiden sisältöjen ja menetelmien yhteen nivominen sekä yhdessä opettaminen. Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana sekä löytää integroivalle opetusmallille uusia kehittämissuuntia. Kehittämisehdotuksia on jo syntynyt, kun olemme jakaneet kollegoillemme kokemuksiamme ja kertynyttä tietoa. Uusien ideoiden testaaminen ja kehittäminen edelleen jatkuu seuraavina vuosina yhteisopettajuuden merkeissä.
Lukuvuonna 2019-2020 perustamassani soitinryhmässä on ollut kanteleen, kitaran, pianon ja nokkahuilun soittajia. Yhtyeen varsin erikoisen kokoonpanon vuoksi olen sovittanut oppilasryhmälle kuusi sävellystä. Pilottiryhmän oppilaiden instrumenttiopettajat ja kollegani musiikin perusteiden opettaja osallistuivat kehittäjinä sekä tutkittavina kohteina projektiin.
Opetusmallin kehittämistä varten kartoitin musiikin teorian opetusmenetelmiä Suomessa, joissakin Euroopan maissa ja USA:ssa. Italialaisen taustani vuoksi syvennyin erityisesti kahden italialaisen musiikinteorian opettajan työtapoihin. Keräämäni taustatieto säveltapailusta, musiikin hahmottamisesta ja myös yhteissoitosta on toiminut viitekehyksenä, kun olen havainnoinut ja kehittänyt pilottiryhmän toimintaa. Aktivoivan ja osallistuvan havainnoinnin tukena olen pitänyt päiväkirjaa työskentelystämme. Lisäksi haastattelin mukana olleita kollegoja ja pilottiryhmän oppilaita.
Keräämieni havaintojen ja kyselyjen avulla pyrin vastaamaan kahteen pääkysymykseen:
a) Miten musiikinteorian opetuksen ja yhteissoiton yhdistäminen vaikuttaa oppilaiden oppimiskokemuksiin sekä heidän kohdallaan musiikin perusteiden opiskelumotivaatioon?
b) Miten improvisointi, säveltäminen ja yhteissoitto sekä yhdessä opettaminen toimivat kahden opetusaineen integroinnin opetusvälineinä?
Työni avaa monisäikeistä toimintakenttää, johon liittyvät ydinaiheina eri oppiaineiden sisältöjen ja menetelmien yhteen nivominen sekä yhdessä opettaminen. Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana sekä löytää integroivalle opetusmallille uusia kehittämissuuntia. Kehittämisehdotuksia on jo syntynyt, kun olemme jakaneet kollegoillemme kokemuksiamme ja kertynyttä tietoa. Uusien ideoiden testaaminen ja kehittäminen edelleen jatkuu seuraavina vuosina yhteisopettajuuden merkeissä.