Fysioterapeuttinen näkökulma kahdeksasluokkalaisten Move! -testeissä
Lonka, Elli; Rasp, Heidi; Vuorikoski, Mikaela (2020)
Lonka, Elli
Rasp, Heidi
Vuorikoski, Mikaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä voisi olla fysioterapeuttinen näkökulma kahdeksasluokkalaisten Move! -testeissä. Lisäksi selvitettiin mihin nuori tulisi ohjata testien jälkeen ja millaisilla fysioterapeuttisilla keinoilla tuloksia voitaisiin parantaa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lauritsalan koulun kanssa.
Lauritsalan koulun kahdeksannen luokan oppilaille teeteettiin Webropol-kysely, jonka avulla selvitettiin, millaista ohjausta he haluaisivat saada. Kyselyyn osallistui 17 oppilasta. Lisäksi Move! -testeihin perehtyneitä henkilöitä haastateltiin fysioterapeuttisesta näkökulmasta Move! -testeihin liittyen. Haastatteluihin osallistui kaksi terveydenhoitajaa ja liikunnanopettajaa sekä liikunnanohjaaja.
Kyselyn ja haastattelujen mukaan fysioterapeutilla voisi olla rooli Move! -testien toteutusvaiheessa sekä esimerkiksi palautteen annossa ja jatko-ohjauksessa. Webropol-kyselyyn vastanneista oppilaista 41% toivoi saavansa ryhmäohjausta ja 18% toivoi ohjauksen olevan yhdistelmä ryhmä- sekä yksilöohjausta. 41% oppilaista ei osannut vastata, minkälaisesta ohjauksesta he mahdollisesti hyötyisivät. Lisäksi kyselyn mukaan 18% kokee tarvitsevansa fysioterapiaa jonkin vaivan vuoksi.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä toisiin peruskouluihin tai muihin kahdeksasluokkalaisiin, sillä kyselyyn vastasi vain 17% kohderyhmästä ja haastateltavina oli ainoastaan Lauritsalan koulun henkilökuntaa. Jatkotutkimusaiheiksi aineiston perusteella nousi kolme erityyppistä tutkimusaihetta: vanhempien ohjaus Move! -testien tuloksiin liittyen, Move! -testien toteuttamisvastuun siirtäminen fysioterapeutille sekä palautteenanto oppilaille. The purpose of this study was to find out what could be the physiotherapeutic perspective for an eight-grader Move! -test. In addition, study developed where teenager should guide after Move! -tests and how to improve those results with physiotherapeutic methods. The thesis was developed in collaboration with Lauritsala elementary school.
The data for these studies were collected with a Webropol-questionnaire which what used to find out what kind of guidance teenagers wanted. 17 teenagers answered the questionnaire. Also, those who were familiar with the Move! -tests were interviewed about the physiotherapeutic perspective in the Move! -tests. Furthermore, two public health nurses, one sport instructor and two PE teachers were participated in the interviews.
According to the results the physiotherapist could have a role in the Move! -tests, for example in the execution phase, giving feedback after tests and taking care of the follow-up guidance. 41% of the pupils who answered the Webropol questionnaire wanted group guidance and 18% hoped that guidance would be a mix of group and individual guidance. 41% of students could not tell what kind of guidance would be beneficial. In addition, 18% of the pupils expressed their need of physiotherapy because of a physical ailment.
The results of the study show cannot be generalized in other comprehensive schools or eight-graders because only 17% of the target group answered the questionnaire and the interviewees consisted of the staff in Lauritsala comprehensive school. For further research could be considered: guidance, for teenagers parents about the Move! -tests results. Secondly, physiotherapists would be responsible for the execution of the Move! -tests and finally giving feedback to students.
Lauritsalan koulun kahdeksannen luokan oppilaille teeteettiin Webropol-kysely, jonka avulla selvitettiin, millaista ohjausta he haluaisivat saada. Kyselyyn osallistui 17 oppilasta. Lisäksi Move! -testeihin perehtyneitä henkilöitä haastateltiin fysioterapeuttisesta näkökulmasta Move! -testeihin liittyen. Haastatteluihin osallistui kaksi terveydenhoitajaa ja liikunnanopettajaa sekä liikunnanohjaaja.
Kyselyn ja haastattelujen mukaan fysioterapeutilla voisi olla rooli Move! -testien toteutusvaiheessa sekä esimerkiksi palautteen annossa ja jatko-ohjauksessa. Webropol-kyselyyn vastanneista oppilaista 41% toivoi saavansa ryhmäohjausta ja 18% toivoi ohjauksen olevan yhdistelmä ryhmä- sekä yksilöohjausta. 41% oppilaista ei osannut vastata, minkälaisesta ohjauksesta he mahdollisesti hyötyisivät. Lisäksi kyselyn mukaan 18% kokee tarvitsevansa fysioterapiaa jonkin vaivan vuoksi.
Opinnäytetyön tulokset eivät ole suoraan yleistettävissä toisiin peruskouluihin tai muihin kahdeksasluokkalaisiin, sillä kyselyyn vastasi vain 17% kohderyhmästä ja haastateltavina oli ainoastaan Lauritsalan koulun henkilökuntaa. Jatkotutkimusaiheiksi aineiston perusteella nousi kolme erityyppistä tutkimusaihetta: vanhempien ohjaus Move! -testien tuloksiin liittyen, Move! -testien toteuttamisvastuun siirtäminen fysioterapeutille sekä palautteenanto oppilaille.
The data for these studies were collected with a Webropol-questionnaire which what used to find out what kind of guidance teenagers wanted. 17 teenagers answered the questionnaire. Also, those who were familiar with the Move! -tests were interviewed about the physiotherapeutic perspective in the Move! -tests. Furthermore, two public health nurses, one sport instructor and two PE teachers were participated in the interviews.
According to the results the physiotherapist could have a role in the Move! -tests, for example in the execution phase, giving feedback after tests and taking care of the follow-up guidance. 41% of the pupils who answered the Webropol questionnaire wanted group guidance and 18% hoped that guidance would be a mix of group and individual guidance. 41% of students could not tell what kind of guidance would be beneficial. In addition, 18% of the pupils expressed their need of physiotherapy because of a physical ailment.
The results of the study show cannot be generalized in other comprehensive schools or eight-graders because only 17% of the target group answered the questionnaire and the interviewees consisted of the staff in Lauritsala comprehensive school. For further research could be considered: guidance, for teenagers parents about the Move! -tests results. Secondly, physiotherapists would be responsible for the execution of the Move! -tests and finally giving feedback to students.