Oppilaitoksen pop up -myymälän perustaminen : Case Sakky & Silmut Joulupuoti
Kokko, Satu (2020)
Kokko, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216254
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka perustetaan oppilaitoksen pop up –myymälä - mitä kaikkea tulee huomioida ennen myymälän avaamista, sen aukioloaikana ja myymälän sulkeu-duttua. Työ tehtiin toimeksiantona Savon ammattiopiston liiketalouden Varkauden yksikölle. Varkauden liiketalouden yksikkö on toteuttanut pop up –myymälän nimellä Sakky & Silmut Jou-lupuoti kaksi kertaa aiemmin yhteistyössä Savon Silmut-hankkeen kanssa. Oppilaitoksen pop up –myymälän perustamistoimet on tärkeä olla hyvin suunniteltu, jotta ne saadaan sujuvasti lii-tettyä osaksi liiketoiminnan perustutkinnon opiskelua.
Opinnäytetyössä käsitellään pop up –myymälän perustamista tapahtumatuotannon ja tapahtu-mamarkkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti markkinointia, tapah-tumamarkkinointia sekä tapahtumatuotantoa. Tapahtumatuotannon osuudessa perehdytään yleisesti tapahtuman järjestämiseen. Teoriaosuudessa lähdemateriaalina on käytetty markki-nointiin ja tapahtumatuotantoon liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Työn tutkinnalli-sessa osuudessa selvitettiin, kuinka opiskelijat ja myymälään tuotteita toimittaneet lähituottajat olivat kokeneet järjestämisen sujuneen. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatii-visena tutkimuksena, jossa käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeä muistilista oppilaitoksen käyttöön pop up –myymälän perustamisessa huomioitavista asioista. Lisäksi tuotoksena syntyi – ja tilitysohje opiskelijoille, jotka työskentelevät myymälässä. Muistilistassa on listattuna kaikki asiat, jotka myymälää opis-kelijoiden kanssa suunnittelevat ja toteuttavat opettajat joutuvat huomioimaan nivoessaan myymälän perustamistoimet liiketoiminnan perustutkinnon opetussuunnitelman osaksi. Tämän konkreettisen listan avulla oppilaitos voi jakaa tehtävät tutkinnon osien kesken suunnitelmalli-sesti. Muistilistaa on myös helppo päivittää jatkossa.
Opinnäytetyössä käsitellään pop up –myymälän perustamista tapahtumatuotannon ja tapahtu-mamarkkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti markkinointia, tapah-tumamarkkinointia sekä tapahtumatuotantoa. Tapahtumatuotannon osuudessa perehdytään yleisesti tapahtuman järjestämiseen. Teoriaosuudessa lähdemateriaalina on käytetty markki-nointiin ja tapahtumatuotantoon liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Työn tutkinnalli-sessa osuudessa selvitettiin, kuinka opiskelijat ja myymälään tuotteita toimittaneet lähituottajat olivat kokeneet järjestämisen sujuneen. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatii-visena tutkimuksena, jossa käytettiin tiedonkeruumenetelminä osallistuvaa havainnointia ja teemahaastatteluja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeä muistilista oppilaitoksen käyttöön pop up –myymälän perustamisessa huomioitavista asioista. Lisäksi tuotoksena syntyi – ja tilitysohje opiskelijoille, jotka työskentelevät myymälässä. Muistilistassa on listattuna kaikki asiat, jotka myymälää opis-kelijoiden kanssa suunnittelevat ja toteuttavat opettajat joutuvat huomioimaan nivoessaan myymälän perustamistoimet liiketoiminnan perustutkinnon opetussuunnitelman osaksi. Tämän konkreettisen listan avulla oppilaitos voi jakaa tehtävät tutkinnon osien kesken suunnitelmalli-sesti. Muistilistaa on myös helppo päivittää jatkossa.