Zones of Regulation -menetelmä lasten toimintaterapiassa : Kysely toimintaterapeuteille
Vehkaoja, Tiia; Nyman, Heidi (2020)
Vehkaoja, Tiia
Nyman, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216223
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapian tavoitteena on edistää lapsen ja perheen suoriutumista tarkoituksenmukaisella tavalla heidän päivittäisessä elämässään. Lapsi- ja perhekeskeisessä toimintaterapiassa huomioidaan lapsen yksilölliset ominaisuudet, vahvuudet sekä haasteet ja toimintaterapiaprosessiin pyritään aktiivisesti osallistamaan myös lapsen perhe ja muu lähiverkosto. Toimintaterapian tulisi toteutua lapsen omissa, aidoissa ympäristöissä. Toimintaterapeutti käyttää ammatillista harkintaa suunnitellessaan ja toteuttaessaan toimintaterapiainterventiota, sekä valitessaan käytettäviä menetelmiä ja -toimintoja.
Lapsen ohjautumiselle toimintaterapiaan voi olla monia syitä, esimerkiksi haasteet ikätovereiden kanssa toimimisessa, koulunkäynnissä tai arjessa suoriutumisessa. Itsesäätelyn taidoilla tiedetään olevan merkittävä vaikutus lapsen koulussa suoriutumiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin ja puutteet itsesäätelyssä voivat ilmentyä monenlaisina työskentelyn sekä käyttäytymisen pulmina. Zones of Regulation on amerikkalaisen toimintaterapeutin Leah M. Kuypersin kehittämä strukturoitu menetelmä, jonka tarkoituksena on opettaa lapsia tunnistamaan ja säätelemään omia vireys- ja tunnetilojaan ja näin edistää itsesäätelyn sekä sosiaalisten taitojen kehittymistä. Menetelmän käytöstä suomalaisessa lasten toimintaterapiassa ei ole toistaiseksi tehty yhtään tutkimusta.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tavoitteena oli edistää yleistä tietoisuutta Zones of Regulation -menetelmästä sekä tuottaa tietoa menetelmän käytöstä suomalaisessa lasten toimintaterapiakontekstissa. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla laaditulla sähköisellä kyselylomakkeella, jota välitettiin toimeksiantajan, TOInet- sähköpostilistan sekä toimintaterapeuteille suunnattujen Facebook- ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi 54 toimintaterapeuttia. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset toimintaterapeutit valitsevat Zones of Regulation- menetelmän sekä kokevat sen vaikuttavaksi erityisesti silloin, kun lapsen haasteet liittyvät ikätovereiden kanssa toimimiseen, koulunkäyntiin tai kotielämän toimintoihin. Menetelmän myös koetaan soveltuvan hyvin lapsi- ja perhekeskeiseen toimintaterapiaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Zones of Regulation -menetelmäkoulutustakin tarjoava Toiminta Akatemian toimintaterapeutti Maikku Tammisto.
Tämän tutkimuksen tietoperusta ja tulokset tarjoavat laajasti tietoa lapsen itsesäätelyn merkityksestä sekä Zones of Regulation -menetelmästä ja sen käytöstä toimintaterapiassa, jonka perusteella lasten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit voivat arvioida menetelmän soveltuvuutta omille asiakkailleen ja omaan työhönsä. Jatkossa menetelmän vaikuttavuudesta lasten toimintaterapiassa olisi tarkoituksenmukaista tehdä useitakin tutkimuksia. Lisäksi esimerkiksi laadullisilla tapaustutkimuksilla toimintaterapeutit saisivat arvokasta lisätietoa menetelmän erilaisista käyttömahdollisuuksista.
Lapsen ohjautumiselle toimintaterapiaan voi olla monia syitä, esimerkiksi haasteet ikätovereiden kanssa toimimisessa, koulunkäynnissä tai arjessa suoriutumisessa. Itsesäätelyn taidoilla tiedetään olevan merkittävä vaikutus lapsen koulussa suoriutumiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin ja puutteet itsesäätelyssä voivat ilmentyä monenlaisina työskentelyn sekä käyttäytymisen pulmina. Zones of Regulation on amerikkalaisen toimintaterapeutin Leah M. Kuypersin kehittämä strukturoitu menetelmä, jonka tarkoituksena on opettaa lapsia tunnistamaan ja säätelemään omia vireys- ja tunnetilojaan ja näin edistää itsesäätelyn sekä sosiaalisten taitojen kehittymistä. Menetelmän käytöstä suomalaisessa lasten toimintaterapiassa ei ole toistaiseksi tehty yhtään tutkimusta.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tavoitteena oli edistää yleistä tietoisuutta Zones of Regulation -menetelmästä sekä tuottaa tietoa menetelmän käytöstä suomalaisessa lasten toimintaterapiakontekstissa. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla laaditulla sähköisellä kyselylomakkeella, jota välitettiin toimeksiantajan, TOInet- sähköpostilistan sekä toimintaterapeuteille suunnattujen Facebook- ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi 54 toimintaterapeuttia. Tutkimustulosten perusteella suomalaiset toimintaterapeutit valitsevat Zones of Regulation- menetelmän sekä kokevat sen vaikuttavaksi erityisesti silloin, kun lapsen haasteet liittyvät ikätovereiden kanssa toimimiseen, koulunkäyntiin tai kotielämän toimintoihin. Menetelmän myös koetaan soveltuvan hyvin lapsi- ja perhekeskeiseen toimintaterapiaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Zones of Regulation -menetelmäkoulutustakin tarjoava Toiminta Akatemian toimintaterapeutti Maikku Tammisto.
Tämän tutkimuksen tietoperusta ja tulokset tarjoavat laajasti tietoa lapsen itsesäätelyn merkityksestä sekä Zones of Regulation -menetelmästä ja sen käytöstä toimintaterapiassa, jonka perusteella lasten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit voivat arvioida menetelmän soveltuvuutta omille asiakkailleen ja omaan työhönsä. Jatkossa menetelmän vaikuttavuudesta lasten toimintaterapiassa olisi tarkoituksenmukaista tehdä useitakin tutkimuksia. Lisäksi esimerkiksi laadullisilla tapaustutkimuksilla toimintaterapeutit saisivat arvokasta lisätietoa menetelmän erilaisista käyttömahdollisuuksista.