Yhteiskuntapoliittinen maailmanrakennus pelihahmojen vaatetuksessa
Nurkkala, Jesper (2020)
Nurkkala, Jesper
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115965
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pelihahmojen vaatteiden merkitystä paitsi maailmanrakennuksen työkaluna, myös osana pelien visuaalista tarinankerrontaa. Teososassa hyödynnettiin tarinavetoisista peleistä tehtyjen havaintojen lisäksi erilaisia kirjallisia lähteitä, joiden valossa opiskelija pyrki määrittelemään vaatteiden objektiivisia ominaisuuksia. Havaituista omaispiirteistä työn aiheen kannalta merkittävimmäksi nousi vaatteiden kyky ilmentää visuaalisesti sekä yksilön henkilöhistoriaa että tämän edustaman yhteisöjen perinteitä ja arvoja. Luonteeltaan teososa on havainnoiva. Opinnäytetyö toteutettiin kokonaisvaltaisesti suunnittelijan näkökulmasta, mutta sisällöltään se soveltuu myös pelien maailmanrakennuksesta yleisesti kiinnostuneille henkilöille.
Työn teososa käsittelee pintapuolisesti maailmanrakennuksen ja hahmosuunnittelun keskeisiä käsitteitä, joiden valossa pohditaan syvemmin vaatteiden vuorovaikutussuhdetta kulttuuriin ja vallitseviin elinoloihin sekä tämän merkitystä uskottavan fiktion luomisen kannalta. Teososa myös sivuaa tarinankerronnan vaikutusta pelin visuaaliseen ilmeeseen ja miten tämä voi vastavuoroisesti vaikuttaa hahmojen ja asujen suunnitteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa lähestyy teososassa esiin nostettuja huomioita käytännön kautta. Tekstimuotoisen maailmanrakennusprojektin toiminnallinen osa sisältää kolme uniikkia hahmosuunnitelmaa, joiden kautta opinnäytetyön tekijä pyrkii sanattomasti kertomaan luodun yhteisön aineettomista arvoista. Fiktiivisen yhteisön ominaispiirteiden lisäksi asut ilmentävät myös hahmojen sosiaalista asemaa ja historiaa yhteisönsä keskuudessa.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön aikana havaittiin, että hahmosuunnittelu on vahvasti sidoksissa muuhun maailmanrakennukseen ja näin ollen myös hahmojen vaatteet ovat. Vaatteet osoittautuivat käytännössä hyödylliseksi työkaluksi fiktiivisen maailman ominaispiirteiden välittämisessä, mutta haittojakin löytyi. Pelihahmojen vaatteet pystyvät luomaan uskottavuutta fiktiiviseen maailmaan, mutta vaatteisiin yhdistettävät, abstraktit merkitykset ovat aina kontekstisidonnaisia. Näin ollen ne eivät yksistään ole riittävä tarinankerronnan väline. Pelihahmojen vaatteiden tärkeimmäksi rooliksi osoittautuikin maailmanrakennuksen muiden osa-alueiden visuaalinen esittäminen ja tukeminen.
Työn teososa käsittelee pintapuolisesti maailmanrakennuksen ja hahmosuunnittelun keskeisiä käsitteitä, joiden valossa pohditaan syvemmin vaatteiden vuorovaikutussuhdetta kulttuuriin ja vallitseviin elinoloihin sekä tämän merkitystä uskottavan fiktion luomisen kannalta. Teososa myös sivuaa tarinankerronnan vaikutusta pelin visuaaliseen ilmeeseen ja miten tämä voi vastavuoroisesti vaikuttaa hahmojen ja asujen suunnitteluun.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa lähestyy teososassa esiin nostettuja huomioita käytännön kautta. Tekstimuotoisen maailmanrakennusprojektin toiminnallinen osa sisältää kolme uniikkia hahmosuunnitelmaa, joiden kautta opinnäytetyön tekijä pyrkii sanattomasti kertomaan luodun yhteisön aineettomista arvoista. Fiktiivisen yhteisön ominaispiirteiden lisäksi asut ilmentävät myös hahmojen sosiaalista asemaa ja historiaa yhteisönsä keskuudessa.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyön aikana havaittiin, että hahmosuunnittelu on vahvasti sidoksissa muuhun maailmanrakennukseen ja näin ollen myös hahmojen vaatteet ovat. Vaatteet osoittautuivat käytännössä hyödylliseksi työkaluksi fiktiivisen maailman ominaispiirteiden välittämisessä, mutta haittojakin löytyi. Pelihahmojen vaatteet pystyvät luomaan uskottavuutta fiktiiviseen maailmaan, mutta vaatteisiin yhdistettävät, abstraktit merkitykset ovat aina kontekstisidonnaisia. Näin ollen ne eivät yksistään ole riittävä tarinankerronnan väline. Pelihahmojen vaatteiden tärkeimmäksi rooliksi osoittautuikin maailmanrakennuksen muiden osa-alueiden visuaalinen esittäminen ja tukeminen.