Vuorovaikutusta tukevien toimintakertojen kehittäminen asiakaslähtöisesti
Sivonen, Oona; Nietosjärvi, Oona (2020)
Sivonen, Oona
Nietosjärvi, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216129
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintakertoja ja tutkia niiden toimivuutta Loisto setlementti ry:n Silmu-toiminnalle tulevaisuuden käyttöön. Silmu-toiminta tukee nuorta vanhemmuutta, turvallisen vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteen kehittymistä tarjoten avoimia ja suljettuja ryhmiä, yksilötukea, tapahtumia ja verkon välityksellä chat -ryhmätoimintaa. Tarkoituksena oli Theraplay-teoriaa soveltaen ja luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla tukea toimintakertojen aikana taaperon ja vanhemman välistä vuorovaikutussuhdetta.
Tietoperusta koostui vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteesta, Theraplay-teoriasta ja luovista ja toiminnallisista menetelmistä, mentalisaation kehittymisestä, nuorista vanhemmista sekä palvelumuotoilusta. Theraplay-teoriasta sovellettiin yhdessä luovien ja toiminnallisten menetelmien kanssa toimintakertojen sisältöä, ja vanhemman ja taaperon välisen vuorovaikutussuhteen tukemista. Palvelumuotoilua ja kehittämistoiminnassa käytettyjä työkaluja hyödynnettiin toimintakerroilla arvioinnissa ja suunnittelussa yhdessä asiakkaiden kanssa, sekä ohjaajien työkaluina opinnäytetyöprosessissa. Aineistonkeruunmenetelmiä olivat myös havainnointi, sovellettu ryhmähaastattelu, palautteen keruu ja kirjallinen dokumentointi.
Tuloksena Theraplay-teoriasta sovelletut ja luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä toteutetut toimintakerrat olivat onnistuneita nuorten vanhempien saadun arvioinnin, palautteen ja havaintojemme mukaan. Palvelumuotoilun menetelmistä osa palveli vanhempien osallisuutta, arviointia ja suunnittelua toimintakerroista. Palvelumuotoilu ja käytetyt työkalut palvelivat opinnäytetyön tekijöiden arviointia, suunnittelua ja toteuttamista, sekä asiakaslähtöisyyden huomioimista.
Jatkokehitysideana toimintakerroista ja viitekehyksestä, Theraplay-teoriaa voitaisiin soveltaa kohdennettuna nuorten vertaistuen toiminnassa nuoren voimaantumisen, tunneilmaisujen ja kiintymyssuhteen tukemisiksi.
Tietoperusta koostui vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteesta, Theraplay-teoriasta ja luovista ja toiminnallisista menetelmistä, mentalisaation kehittymisestä, nuorista vanhemmista sekä palvelumuotoilusta. Theraplay-teoriasta sovellettiin yhdessä luovien ja toiminnallisten menetelmien kanssa toimintakertojen sisältöä, ja vanhemman ja taaperon välisen vuorovaikutussuhteen tukemista. Palvelumuotoilua ja kehittämistoiminnassa käytettyjä työkaluja hyödynnettiin toimintakerroilla arvioinnissa ja suunnittelussa yhdessä asiakkaiden kanssa, sekä ohjaajien työkaluina opinnäytetyöprosessissa. Aineistonkeruunmenetelmiä olivat myös havainnointi, sovellettu ryhmähaastattelu, palautteen keruu ja kirjallinen dokumentointi.
Tuloksena Theraplay-teoriasta sovelletut ja luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä toteutetut toimintakerrat olivat onnistuneita nuorten vanhempien saadun arvioinnin, palautteen ja havaintojemme mukaan. Palvelumuotoilun menetelmistä osa palveli vanhempien osallisuutta, arviointia ja suunnittelua toimintakerroista. Palvelumuotoilu ja käytetyt työkalut palvelivat opinnäytetyön tekijöiden arviointia, suunnittelua ja toteuttamista, sekä asiakaslähtöisyyden huomioimista.
Jatkokehitysideana toimintakerroista ja viitekehyksestä, Theraplay-teoriaa voitaisiin soveltaa kohdennettuna nuorten vertaistuen toiminnassa nuoren voimaantumisen, tunneilmaisujen ja kiintymyssuhteen tukemisiksi.