0-3-vuotiaiden lapsiryhmän hygieniakasvatus - Työntekijöiden rooli sen ylläpitäjinä
Niemelä, Roosa (2020)
Niemelä, Roosa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115720
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa kasvatus- ja opetustilanteet tapahtuvat samanaikaisesti. Hoitoti-lanteita hyödynnetään kasvatuksen, opetuksen ja ohjauksen tilanteina. Kasvatushenki-lökunnalta edellytetään herkkyyttä tunnistaa tilanteelliset mahdollisuudet pedagogian toteutumiselle. Ammattikasvattajan ja lapsen vastavuoroinen ja välittävä vuorovaikutus-suhde luo perustan toimivalle asiakassuhteelle. Kasvattajan ja lapsen välillä vuorovaiku-tus tapahtuu hoitotilanteissa. Päiväkodissa wc-tilojen tilaratkaisut tulee palvella asiakas-ryhmää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkodin hygieniakasvatuksen toteutumista, erityisesti kasvatushenkilökunnan roolia sen ylläpitämisessä. Tavoitteena wc-tilanteissa oli havainnoida mahdollista kasvattajan ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä, millaisia pedagogisia menetelmiä kasvattajat tilanteessa käyttivät. Lisäksi ohessa havainnoitiin, onko päiväkodin wc-tilat määräysten mukaiset ja luovatko ne optimaaliset olosuhteet lasten henkilökohtaisen hygienian omatoimiselle opettelulle.
Opinnäytetyö toteutettiin kahta tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineiston hankintaan käytettiin aistinvaraisen menetelmän lisäksi kyselylomaketta. Havainnointilomake, johon pidättäydyttiin, auttoi kehittämään kysymyksiä kyselylomakkeeseen. Tietoperustaa tut-kittavan ilmiön lähtökohdiksi etsittiin tutkimuksista, kirjallisuudesta ja varhaiskasvatuksen suosituksista.
Havainnointilomake ja kyselylomakkeet toivat toivottuja tuloksia jokaiseen tutkimusky-symykseen. Vuorovaikutuksen näkökulmasta kasvattajat käyttävät lempeän jämäkkää menettelytapaa sekä huomioivat lapset yksilöllisesti. Väljempi aikataulu mahdollistaisi vielä paremmin pedagogisten menetelmien käytön wc-tiloissa. Päiväkodin wc-tilat olivat määräysten mukaiset mutta pienillä muutoksilla tilasta saisi toimivamman.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkodin hygieniakasvatuksen toteutumista, erityisesti kasvatushenkilökunnan roolia sen ylläpitämisessä. Tavoitteena wc-tilanteissa oli havainnoida mahdollista kasvattajan ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä, millaisia pedagogisia menetelmiä kasvattajat tilanteessa käyttivät. Lisäksi ohessa havainnoitiin, onko päiväkodin wc-tilat määräysten mukaiset ja luovatko ne optimaaliset olosuhteet lasten henkilökohtaisen hygienian omatoimiselle opettelulle.
Opinnäytetyö toteutettiin kahta tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineiston hankintaan käytettiin aistinvaraisen menetelmän lisäksi kyselylomaketta. Havainnointilomake, johon pidättäydyttiin, auttoi kehittämään kysymyksiä kyselylomakkeeseen. Tietoperustaa tut-kittavan ilmiön lähtökohdiksi etsittiin tutkimuksista, kirjallisuudesta ja varhaiskasvatuksen suosituksista.
Havainnointilomake ja kyselylomakkeet toivat toivottuja tuloksia jokaiseen tutkimusky-symykseen. Vuorovaikutuksen näkökulmasta kasvattajat käyttävät lempeän jämäkkää menettelytapaa sekä huomioivat lapset yksilöllisesti. Väljempi aikataulu mahdollistaisi vielä paremmin pedagogisten menetelmien käytön wc-tiloissa. Päiväkodin wc-tilat olivat määräysten mukaiset mutta pienillä muutoksilla tilasta saisi toimivamman.