Arjen ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa Case: Alavuden kaupunki
Uusi-Pohjola, Niina (2020)
Uusi-Pohjola, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116023
Tiivistelmä
Ruokakasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Ruokakasvatuksen avulla edistetään lasten myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tuetaan monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia.
Työn tavoitteena oli selvittää ruokakasvatuksen nykytilanne Alavuden kaupungin
varhaiskasvatuksessa. Työn toisena tavoitteena oli selvitykseen ja taustakirjallisuuteen nojaten laatia opas ruokakasvatuksen toteuttamiseksi varhaiskasvattajille. Lisäksi kehitettyyn oppaaseen kerättiin palautetta varhaiskasvattajilta.
Kysely toteutettiin 27.11.–10.12.2019 Webropol-ohjelmalla ja siihen vastasi 47 Alavuden kaupungin varhaiskasvattajaa. Kyselytutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi muutaman avoimen kysymyksen. Aineisto käsiteltiin Excel-ohjelman tilasto-ominaisuuksia hyödyntäen. Tuloksista selvisi, että ruokakasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Toimivimmiksi ruokakasvatuskäytännöiksi todettiin aikuisten oma esimerkki ja ruoan maistattaminen lapsille.
Koulutusta ruokakasvatuksesta toivottiin lisää. Lasten omia ruokatoiveita olisi tarpeen kuunnella. Lisäksi tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksella ja ruokapalveluilla ei ole säännöllisiä tapaamisia, joten heidän välistä yhteistyötä tulisi vahvistaa.
Sesonkiajattelua ja juhlapyhien ruokaperinteiden hyödyntämistä tulisi lisätä osana
varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta.
Kehittämistyönä laadittiin opas ruokakasvatuksesta varhaiskasvattajille. Opas sisältää helppoja vinkkejä ja ideoita, millä tavalla ruokakasvatusta voidaan arjessa toteuttaa. Opas arvioitiin kolmessa varhaiskasvatusyksikön ryhmässä ja palaute siitä
kerättiin teemahaastattelulla. Palaute oli rakentavaa ja hyvää. Vastaajien mielestä
opas oli selkeä, monipuolinen ja käytännönläheinen. Palautteen mukaisesti asioiden käsittelyjärjestystä muutettiin, lisättiin ruokakasvatusta tukevia kuvakollaaseja,
laadittiin sisällysluettelo ja lisättiin sivunumerointi.
Ruokakasvatuksen avulla lapset tutustuvat raaka-aineisiin ja ruokiin sekä oppivat
tietämään, mistä ruoka tulee. Ruokakasvatuksen kautta lapset oppivat arvostamaan
ruokaa ja luovat pohjaa hyville elämäntavoille.
Työn tavoitteena oli selvittää ruokakasvatuksen nykytilanne Alavuden kaupungin
varhaiskasvatuksessa. Työn toisena tavoitteena oli selvitykseen ja taustakirjallisuuteen nojaten laatia opas ruokakasvatuksen toteuttamiseksi varhaiskasvattajille. Lisäksi kehitettyyn oppaaseen kerättiin palautetta varhaiskasvattajilta.
Kysely toteutettiin 27.11.–10.12.2019 Webropol-ohjelmalla ja siihen vastasi 47 Alavuden kaupungin varhaiskasvattajaa. Kyselytutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi muutaman avoimen kysymyksen. Aineisto käsiteltiin Excel-ohjelman tilasto-ominaisuuksia hyödyntäen. Tuloksista selvisi, että ruokakasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta. Toimivimmiksi ruokakasvatuskäytännöiksi todettiin aikuisten oma esimerkki ja ruoan maistattaminen lapsille.
Koulutusta ruokakasvatuksesta toivottiin lisää. Lasten omia ruokatoiveita olisi tarpeen kuunnella. Lisäksi tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksella ja ruokapalveluilla ei ole säännöllisiä tapaamisia, joten heidän välistä yhteistyötä tulisi vahvistaa.
Sesonkiajattelua ja juhlapyhien ruokaperinteiden hyödyntämistä tulisi lisätä osana
varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta.
Kehittämistyönä laadittiin opas ruokakasvatuksesta varhaiskasvattajille. Opas sisältää helppoja vinkkejä ja ideoita, millä tavalla ruokakasvatusta voidaan arjessa toteuttaa. Opas arvioitiin kolmessa varhaiskasvatusyksikön ryhmässä ja palaute siitä
kerättiin teemahaastattelulla. Palaute oli rakentavaa ja hyvää. Vastaajien mielestä
opas oli selkeä, monipuolinen ja käytännönläheinen. Palautteen mukaisesti asioiden käsittelyjärjestystä muutettiin, lisättiin ruokakasvatusta tukevia kuvakollaaseja,
laadittiin sisällysluettelo ja lisättiin sivunumerointi.
Ruokakasvatuksen avulla lapset tutustuvat raaka-aineisiin ja ruokiin sekä oppivat
tietämään, mistä ruoka tulee. Ruokakasvatuksen kautta lapset oppivat arvostamaan
ruokaa ja luovat pohjaa hyville elämäntavoille.