Tietoturvakonsultointipalveluiden kehittäminen ITIL 4 -viitekehyksessä
Rautiainen, Juha (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rautiainen, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115904
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy toimeksiantajana toimineen IT-palvelutalo CGI:n Suomen maayhtiön tietoturvakonsultointipalveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa tietoturvapäällikköpalvelun palveludokumentaatiota mukaan lukien myyntimateriaaleja ja tavoitteena oli parantaa palvelun houkuttelevuutta.
Opinnäytetyössä tehty kehittämishanke on toteutettu ITIL 4 -viitekehyksessä. ITIL on maailmanlaajuisesti laajalti käytetty IT-palveluhallinnan viitekehys, jonka viimeisin versio ITIL 4 julkaistiin vuonna 2019. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin erityisesti ITIL 4:n jatkuvan parantamisen mallia. ITIL:n lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin muun muassa ISO-standardeja ja muuta tietoturvallisuuden kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankkimismenetelminä kehitettävän palvelun nykytilan tutkimusta, kirjallisuuskatsausta, sekä SWOT- ja PESTEL-analyysejä. Kehittämishankkeen suunnittelu, sekä hankkeen osana tehdyt parannustoimet tehtiin hankitun tiedon pohjalta; toimeksiantajalle laadittiin kehittämiskohteena olevasta palvelusta uudistettu palvelukuvaus, tarjouspohja, sekä myyntiesitys ja -esite.
Tulosdokumenteissa korostuvat tiedonhankkimisvaiheessa tunnistetut asiakasarvon kannalta tärkeimmät sisällöt. Dokumentit tulevat käyttöön myyntityön tueksi. Tulosdokumenttien lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia jatkotoimenpiteistä, jotka painottuvat palvelukehitykseen ja opinnäytetyön tuloksena syntyneiden analyysitulosten hyödyntämiseen. Työstä oppivat paljon niin opinnäytetyöntekijä kuin toimeksiantajakin ja saadusta yhteisestä kokemuksesta uskotaan olevan hyötyä tulevissa hankkeissa.
Opinnäytetyössä tehty kehittämishanke on toteutettu ITIL 4 -viitekehyksessä. ITIL on maailmanlaajuisesti laajalti käytetty IT-palveluhallinnan viitekehys, jonka viimeisin versio ITIL 4 julkaistiin vuonna 2019. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin erityisesti ITIL 4:n jatkuvan parantamisen mallia. ITIL:n lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin muun muassa ISO-standardeja ja muuta tietoturvallisuuden kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankkimismenetelminä kehitettävän palvelun nykytilan tutkimusta, kirjallisuuskatsausta, sekä SWOT- ja PESTEL-analyysejä. Kehittämishankkeen suunnittelu, sekä hankkeen osana tehdyt parannustoimet tehtiin hankitun tiedon pohjalta; toimeksiantajalle laadittiin kehittämiskohteena olevasta palvelusta uudistettu palvelukuvaus, tarjouspohja, sekä myyntiesitys ja -esite.
Tulosdokumenteissa korostuvat tiedonhankkimisvaiheessa tunnistetut asiakasarvon kannalta tärkeimmät sisällöt. Dokumentit tulevat käyttöön myyntityön tueksi. Tulosdokumenttien lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia jatkotoimenpiteistä, jotka painottuvat palvelukehitykseen ja opinnäytetyön tuloksena syntyneiden analyysitulosten hyödyntämiseen. Työstä oppivat paljon niin opinnäytetyöntekijä kuin toimeksiantajakin ja saadusta yhteisestä kokemuksesta uskotaan olevan hyötyä tulevissa hankkeissa.