Positiivinen mielenterveys - nuorten omien voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen: Ohjaustuokio yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille nuorille
Lindström, Kenneth; Lindström, Sari-Maija (2020)
Lindström, Kenneth
Lindström, Sari-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115962
Tiivistelmä
Mielenterveys voidaan määritellä usealla eri tavalla ja yhden määritelmän mukaan mielenterveys on yläkäsite, jonka alle kuuluu eri ulottuvuuksia. Positiivinen mielenterveys kuvastaa mielenterveyden myönteistä puolta ja näyttäytyy ihmisen voimavarana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä positiivinen mielenterveys on ja kuinka mielenterveyden positiivista ulottuvuutta voidaan vahvistaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsaukseen perustuen ohjaustuokio peruskoulun yläasteen yhdeksäsluokkalaisille oppilaille aiheesta positiivinen mielenterveys – omien voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen. Nuoruusiässä omaksutaan omien kokeilujen kautta tietyt tottumukset ja elintavat. Nuoruusikä on keskeinen kehitysvaihe myöhemmän iän terveyden näkökulmasta. Terveyden edistämisen ytimessä on voimavaralähtöisyys, ja nuoria tuleekin ohjata tunnistamaan ja hyödyntämään omia voimavarojaan ja siten vaikuttamaan oman terveytensä ja hyvinvointinsa ylläpitämiseen.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin eri tietokantoja ja hakukoneita käyttämällä. Tavoitteena oli löytää näkökulmaa antavaa aineistoa, jolla vastataan asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset käytettiin ohjaustuokion materiaalina.
Ohjaustuokio jäi yläkoulun käyttöön osaksi terveystiedon opetusta. Koulu on tärkeä ympäristö nuorten mielenterveyden edistämisessä, koska koulussa kohdataan koko nuorten ikäluokka. Koulujen omat resurssit eivät aina riitä ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön, siksi kouluissa koetaan ulkopuolisten tahojen projektit hyvänä asiana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsaukseen perustuen ohjaustuokio peruskoulun yläasteen yhdeksäsluokkalaisille oppilaille aiheesta positiivinen mielenterveys – omien voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen. Nuoruusiässä omaksutaan omien kokeilujen kautta tietyt tottumukset ja elintavat. Nuoruusikä on keskeinen kehitysvaihe myöhemmän iän terveyden näkökulmasta. Terveyden edistämisen ytimessä on voimavaralähtöisyys, ja nuoria tuleekin ohjata tunnistamaan ja hyödyntämään omia voimavarojaan ja siten vaikuttamaan oman terveytensä ja hyvinvointinsa ylläpitämiseen.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin eri tietokantoja ja hakukoneita käyttämällä. Tavoitteena oli löytää näkökulmaa antavaa aineistoa, jolla vastataan asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset käytettiin ohjaustuokion materiaalina.
Ohjaustuokio jäi yläkoulun käyttöön osaksi terveystiedon opetusta. Koulu on tärkeä ympäristö nuorten mielenterveyden edistämisessä, koska koulussa kohdataan koko nuorten ikäluokka. Koulujen omat resurssit eivät aina riitä ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön, siksi kouluissa koetaan ulkopuolisten tahojen projektit hyvänä asiana.