Visual Communication on Instagram
Purosto, Samina (2020)
Purosto, Samina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115614
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda visuaalinen ohjenuora kohdeyrityksen Beautibody.fi:n sosiaalisen median markkinointiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin muotoilun tärkeyttä markkinoinnissa ja sitä, minkälaista visuaalinen viestintä on kohdeyrityksen toimintaympäristössä. Työssä oli tarkoitus luoda tutkimusosuutta vastaava yhtenäinen ohjeistus, jonka avulla voidaan vedota yrityksen kohderyhmään.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuului neljä eri päälukua. Ensimmäisessä käsiteltiin visuaalisuutta markkinoinnissa ja viestinnässä ja sitä, mitkä eri seikat vaikuttivat kohdeyrityksen visuaaliseen ohjenuoraan. Toisessa luvussa kerrottiin sosiaalisen median markkinoinnin trendeistä, jotka saattavat vaikuttaa yrityksen viestintään Instagramissa. Kolmannessa luvussa esiteltiin tutkimusmetodi benchmarking, jonka avulla selvitettiin, minkälaista visuaalista viestintää muut saman toimialan hyvin menestyneet yritykset harjoittavat Instagramissaan. Viimeisessä teoreettisen osuuden luvussa selvitettiin graafisen suunnittelun ja muotoilun peruskäsiteittä ja sitä, miten niitä käytetään hyväksi luotaessa yhtenäinen sekä vaikuttava visuaalinen ohjenuora markkinointiin.
Opinnäytetyössä todettiin, että monet eri asiat vaikuttavat visuaalisuuteen, eikä kovin moni yritys aina kiinnitä näyttävyyteen tarpeeksi huomiota. Benchmarkingin avulla pystyttiin myös toteamaan, että yrityksen arvojen pitäisi näkyä visuaalisuudessa, koska markkinoijilla on vain muutama millisekunti aikaa vaikuttaa kuluttajien tunteisiin. Instagramissa tämä on erityisen tärkeää, koska viestintä perustuu pitkälti kuviin.
Selvityksen tulosten perusteella luotiin eheä visuaalinen ohjeistus naisten urheiluvaate alalle sopivaan tyyliin ja kohderyhmää ajatellen. Vaikka tutkimusten perusteella arvopohjainen viestintä on kannattavaa, yrityksen mielestä se ei ollut erityisen tärkeää. Täten opinnäytetyön tuloksena tehty ohjenuora on hyvin yleispätevä, mutta tulevaisuudessa yrityksen kannattaisi kiinnittää huomiota myös arvoihin.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen kuului neljä eri päälukua. Ensimmäisessä käsiteltiin visuaalisuutta markkinoinnissa ja viestinnässä ja sitä, mitkä eri seikat vaikuttivat kohdeyrityksen visuaaliseen ohjenuoraan. Toisessa luvussa kerrottiin sosiaalisen median markkinoinnin trendeistä, jotka saattavat vaikuttaa yrityksen viestintään Instagramissa. Kolmannessa luvussa esiteltiin tutkimusmetodi benchmarking, jonka avulla selvitettiin, minkälaista visuaalista viestintää muut saman toimialan hyvin menestyneet yritykset harjoittavat Instagramissaan. Viimeisessä teoreettisen osuuden luvussa selvitettiin graafisen suunnittelun ja muotoilun peruskäsiteittä ja sitä, miten niitä käytetään hyväksi luotaessa yhtenäinen sekä vaikuttava visuaalinen ohjenuora markkinointiin.
Opinnäytetyössä todettiin, että monet eri asiat vaikuttavat visuaalisuuteen, eikä kovin moni yritys aina kiinnitä näyttävyyteen tarpeeksi huomiota. Benchmarkingin avulla pystyttiin myös toteamaan, että yrityksen arvojen pitäisi näkyä visuaalisuudessa, koska markkinoijilla on vain muutama millisekunti aikaa vaikuttaa kuluttajien tunteisiin. Instagramissa tämä on erityisen tärkeää, koska viestintä perustuu pitkälti kuviin.
Selvityksen tulosten perusteella luotiin eheä visuaalinen ohjeistus naisten urheiluvaate alalle sopivaan tyyliin ja kohderyhmää ajatellen. Vaikka tutkimusten perusteella arvopohjainen viestintä on kannattavaa, yrityksen mielestä se ei ollut erityisen tärkeää. Täten opinnäytetyön tuloksena tehty ohjenuora on hyvin yleispätevä, mutta tulevaisuudessa yrityksen kannattaisi kiinnittää huomiota myös arvoihin.