MESSUOSASTON KEHITTÄMINEN VAIKUTTAMISMUOTOILUN JA NOPEIDEN KOKEILUJEN AVULLA: Empathy Movement -brändin lanseeraus Habitare-messuilla 2019
Ea, Söderberg (2020)
Ea, Söderberg
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115751
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsitteli Suomen Pakolaisapu ry:n Empathy Movement -projektin messuosaston kehittämistä ja toteuttamista Habitare-messuilla vuonna 2019. Empathy Movement -liike lanseerattiin messuilla suurelle yleisölle ja osasto oli ensimmäinen julkinen prototyyppi, jossa testattiin brändin viestiä ja toimivuutta. Tavallisen messuosaston jatkumona oli kokemuksellinen pakolaistelttainstallaatio, jossa heräteltiin kävijöiden empatiaa pakolaisia kohtaan VR-videon avulla.
Messuosaston suunnittelussa hyödynnettiin vaikuttamismuotoilusta johdettuja ideoita. Osana opinnäytetyötäni selvitin messuosastolla, miten brändin kosketuspisteitä voi muotoilla yhtenäiseksi, toimivaksi kokemukseksi nopeilla kokeiluilla kävijöiden kommenttien, haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella.
Kehittämistyöni tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia Empathy Movement -brändi, messuosasto ja pakolaistelttakokemus herättivät kävijöissä. Tärkeänä osana kehittämistyötäni oli myös kerätä käyttäjätietoa ja oppia uutta prototyypin avulla.
Messuosaston tavoitteena oli esitellä Habitaren yleisölle vahva ja mielenkiintoinen brändi, jonka avulla Suomen Pakolaisapu saa uusia lahjoittajia, onnistuu viestimään yhteiskunnallisia asioita selkeällä tavalla ja houkuttelee mukaan uusia yritysyhteistyökumppaneita. Pakolaisapu saavutti osastolla yhteisesti asetetut tavoitteet ja kävijöiden palaute oli positiivista. Vaikuttamismuotoilun psykologiset keinot toimivat suunnittelun tukena, ja auttoivat muotoilemaan toimivan kokonaisuuden. Messukonsepti lisäsi tietoa ja avasi uuden Empathy Movementin konseptia myös sisäisesti Suomen Pakolaisavun työntekijöille.
Messuosaston suunnittelussa hyödynnettiin vaikuttamismuotoilusta johdettuja ideoita. Osana opinnäytetyötäni selvitin messuosastolla, miten brändin kosketuspisteitä voi muotoilla yhtenäiseksi, toimivaksi kokemukseksi nopeilla kokeiluilla kävijöiden kommenttien, haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella.
Kehittämistyöni tavoitteena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia Empathy Movement -brändi, messuosasto ja pakolaistelttakokemus herättivät kävijöissä. Tärkeänä osana kehittämistyötäni oli myös kerätä käyttäjätietoa ja oppia uutta prototyypin avulla.
Messuosaston tavoitteena oli esitellä Habitaren yleisölle vahva ja mielenkiintoinen brändi, jonka avulla Suomen Pakolaisapu saa uusia lahjoittajia, onnistuu viestimään yhteiskunnallisia asioita selkeällä tavalla ja houkuttelee mukaan uusia yritysyhteistyökumppaneita. Pakolaisapu saavutti osastolla yhteisesti asetetut tavoitteet ja kävijöiden palaute oli positiivista. Vaikuttamismuotoilun psykologiset keinot toimivat suunnittelun tukena, ja auttoivat muotoilemaan toimivan kokonaisuuden. Messukonsepti lisäsi tietoa ja avasi uuden Empathy Movementin konseptia myös sisäisesti Suomen Pakolaisavun työntekijöille.