Lipunostajien ostokäyttäytymisen muutoksien tunnistaminen : Case Lahden Pelicans Oy
Vesterinen, Chrismia (2020)
Vesterinen, Chrismia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115617
Tiivistelmä
Toimeksiantaja opinnäytetyössä on lahtelainen jääkiekkoseura Lahden Pelicans Oy. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lahden Pelicans Oy:n irtolippujen ostajien kuluttajakäyttäytymistä, asiakkaan ostokäyttäytymistä ja sen muutosta lipunostossa hyödyntäen seuran lipunmyyntijärjestelmästä saatavaa dataa. Samalla tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään vaikuttavatko pelipäivä, vastustaja ja joukkueen menestys lipunostovoimaan. Työssä myös tutkittiin, mitä muutoksia Lahden Pelicansin lipunoston kuluttajakäyttäytymisessä selviää vuosien 2017 ja 2020 välillä. Tavoitteena oli saada lisää ymmärrystä ja tietoa seuran asiakaskunnan ostokäyttäytymisestä ja tätä kautta tuottaa tuoretta ja hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle kehittämään liiketoimin-taa ja ottelutapahtumia vastaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä digitalisaation murroskautta ja verkko-ostamista. Teorian osuuksissa otettiin huomioon myös urheilun ja urheiluliiketoiminnan näkökulma.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin InHouse-järjestelmästä saatavaa numeerista myyntitilastoa kausilta 2017-2018, 2018-2019 ja 2019-2020. Tilastoja muutettiin ja tiivistettiin luettavampaa muotoon tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa käytiin läpi tilastoja, josta näki kuluttajien ostovoiman tai sen puutteen. Tuloksissa selvisi, että vastustaja, pelipäivä ja joukkueen menestys vaikuttavat kausien aikana irtolipunmyyntiin merkityksellisesti. Kuluttajakäyttäytymisen muutoksia kolmen vuoden otannasta ei voitu muuten todeta, kuin huomattiin verkko-ostamisen lisääntyneen tasaisesti vuosien varrella.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä digitalisaation murroskautta ja verkko-ostamista. Teorian osuuksissa otettiin huomioon myös urheilun ja urheiluliiketoiminnan näkökulma.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineistona käytettiin InHouse-järjestelmästä saatavaa numeerista myyntitilastoa kausilta 2017-2018, 2018-2019 ja 2019-2020. Tilastoja muutettiin ja tiivistettiin luettavampaa muotoon tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa käytiin läpi tilastoja, josta näki kuluttajien ostovoiman tai sen puutteen. Tuloksissa selvisi, että vastustaja, pelipäivä ja joukkueen menestys vaikuttavat kausien aikana irtolipunmyyntiin merkityksellisesti. Kuluttajakäyttäytymisen muutoksia kolmen vuoden otannasta ei voitu muuten todeta, kuin huomattiin verkko-ostamisen lisääntyneen tasaisesti vuosien varrella.