Kodinkaluste Vatjus Oy:n markkinoinnin kehittämissuunnitelma
Raappana, Tomi (2011)
Raappana, Tomi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102013920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102013920
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kodinkaluste Vatjus Oy. Yritys sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla Haapavedellä, ja se työllistää yhteensä kolme työntekijää. Yritys on perustettu vuonna 2009. Liikkeen valikoimaan kuuluvat laadukkaat huonekalut ja kodinelektroniikka.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinoinnin kehittämissuunnitelma Kodinkaluste Vatjus Oy:lle. Tähän liittyen tarkoituksena oli selvittää mm. asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä yrityksen markkinoinnista ja siitä, miten yrityksen markkinointia tulisi kehittää nykyisten asiakassuhteiden säilyttämiseksi ja uusien asiakassuhteiden luomiseksi. Edellisten lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia ja uhkia huonekalukaupan alalla oli yrityksen toimialueella ja mitkä olivat yrityksen markkinoinnin vahvuudet ja heikkoudet.
Teoriaosuuden runko koostui markkinoinnin peruskilpailukeinoista ja markkinoinnin suunnittelusta. Peruskilpailukeinoja ovat tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Markkinoinnin suunnittelu oli jaettu kahteen alalukuun, joita olivat markkinoinnin suunnittelun merkitys ja markkinoinnin suunnitteluprosessi.
Opinnäytetyöhön kuului keskeisesti asiakashaastattelujen tekeminen. Henkilökohtaiset haastattelut tehtiin yhden päivän aikana yrityksen toimitiloissa. Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kehittämissuunnitelma toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Yritysanalyysi perustuu pitkälti toimeksiantajalta saatuihin vastauksiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä Kodinkaluste Vatjus Oy:n markkinointiin. Etenkin asiakaspalvelu sai runsaasti kiitosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinoinnin kehittämissuunnitelma Kodinkaluste Vatjus Oy:lle. Tähän liittyen tarkoituksena oli selvittää mm. asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä yrityksen markkinoinnista ja siitä, miten yrityksen markkinointia tulisi kehittää nykyisten asiakassuhteiden säilyttämiseksi ja uusien asiakassuhteiden luomiseksi. Edellisten lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia ja uhkia huonekalukaupan alalla oli yrityksen toimialueella ja mitkä olivat yrityksen markkinoinnin vahvuudet ja heikkoudet.
Teoriaosuuden runko koostui markkinoinnin peruskilpailukeinoista ja markkinoinnin suunnittelusta. Peruskilpailukeinoja ovat tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Markkinoinnin suunnittelu oli jaettu kahteen alalukuun, joita olivat markkinoinnin suunnittelun merkitys ja markkinoinnin suunnitteluprosessi.
Opinnäytetyöhön kuului keskeisesti asiakashaastattelujen tekeminen. Henkilökohtaiset haastattelut tehtiin yhden päivän aikana yrityksen toimitiloissa. Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kehittämissuunnitelma toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Yritysanalyysi perustuu pitkälti toimeksiantajalta saatuihin vastauksiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat olivat varsin tyytyväisiä Kodinkaluste Vatjus Oy:n markkinointiin. Etenkin asiakaspalvelu sai runsaasti kiitosta.