Pelitilan kartoittaminen Pirkanmaalle
Nippala, Jaakko (2020)
Nippala, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915373
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pirkanmaalaisten tarvetta uudelle pelitilalle sekä kartoittaa, mikä olisi vastaajien mielestä parhain sijainti sille. Työn toimeksiantajana toimi Classic Esports, joka on erikoistunut e-urheilutoimintaan. Classicilla on edustusjoukkue CSGO-pelissä ja se järjestää kokonaisvaltaista junioritoimintaa e-urheilussa. Toiveena oli saada vastauksia kysymyksiin suunnitteilla olevasta pelitilasta, josta Classic kertoi jo yrityksen julkistuksessa vuonna 2018.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään elektronisen urheilun yleistä tilannetta. E-urheilusta yleisesti kerrottaessa käydään läpi merkittäviä toimijoita Suomessa, mikä kattaa turnausjärjestäjiä, liittoja, yhdistyksiä sekä peliorganisaatioita. Työssä kerrotaan myös suosituimmista e-urheilupeleistä, joissa järjestetään maailman isoimpia peliturnauksia keräten miljoonien edestä rahapalkintoja. Tähän liittyen käydään myös läpi, mitä kaikkea kuuluu erityyppisiin pelitapahtumiin maailmalla.
Tutkimuksesta pystyttiin toteamaan vastaajien selvä halu uudelle pelitilalle Pirkanmaalla ja pääosin vastaajat halusivat sen Tampereen keskustaan. Vastauksista merkittävä osa myös tuli Tampereelta, joten tutkimuksessa pystyttiin toteamaan vastaajien kotipaikkakunnan vaikuttavan merkittävästi mielipiteeseen pelitilan sijainnista The main purpose of this thesis was to find out if there is a need for a new gaming lounge in Pirkanmaa and what would be the best location for it. This thesis was ordered by Classic Esports which has a team in CSGO-game, and it is organizing a comprehensive junior hobby in esports. The aim was to get answers to questions concerning planned gaming lounge which Classic had announced in 2018.
The theoretical part of the thesis focuses on going through esports in general. When talking about esports, significate operatives are going through Finland, which consist of tournament organizers, unions, and gaming organizations. The thesis also contains information about the most popular esport games which have the biggest tournaments with mil-lions of prize money. I also explain what happens in some of the biggest gaming events around the world.
Part of the thesis was to find out the competitive situation of gaming lounges in Pirkanmaa. There are two gaming lounges in Pirkanmaa which are open to all customers. The thesis also explains differences between open and closed gaming lounges.
The research showed that there was a clear need for a new gaming lounge in Pirkanmaa and majority of the respondents wanted it to locate in downtown Tampere. The main result of the research was that the hometown of the respondents was the most significant factor in their opinions of the gaming lounge’s location. Most people wanted the gaming lounge to locate in their hometown.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään elektronisen urheilun yleistä tilannetta. E-urheilusta yleisesti kerrottaessa käydään läpi merkittäviä toimijoita Suomessa, mikä kattaa turnausjärjestäjiä, liittoja, yhdistyksiä sekä peliorganisaatioita. Työssä kerrotaan myös suosituimmista e-urheilupeleistä, joissa järjestetään maailman isoimpia peliturnauksia keräten miljoonien edestä rahapalkintoja. Tähän liittyen käydään myös läpi, mitä kaikkea kuuluu erityyppisiin pelitapahtumiin maailmalla.
Tutkimuksesta pystyttiin toteamaan vastaajien selvä halu uudelle pelitilalle Pirkanmaalla ja pääosin vastaajat halusivat sen Tampereen keskustaan. Vastauksista merkittävä osa myös tuli Tampereelta, joten tutkimuksessa pystyttiin toteamaan vastaajien kotipaikkakunnan vaikuttavan merkittävästi mielipiteeseen pelitilan sijainnista
The theoretical part of the thesis focuses on going through esports in general. When talking about esports, significate operatives are going through Finland, which consist of tournament organizers, unions, and gaming organizations. The thesis also contains information about the most popular esport games which have the biggest tournaments with mil-lions of prize money. I also explain what happens in some of the biggest gaming events around the world.
Part of the thesis was to find out the competitive situation of gaming lounges in Pirkanmaa. There are two gaming lounges in Pirkanmaa which are open to all customers. The thesis also explains differences between open and closed gaming lounges.
The research showed that there was a clear need for a new gaming lounge in Pirkanmaa and majority of the respondents wanted it to locate in downtown Tampere. The main result of the research was that the hometown of the respondents was the most significant factor in their opinions of the gaming lounge’s location. Most people wanted the gaming lounge to locate in their hometown.