Pitääkö kaiken olla täydellistä? : Laulajan läsnäolon merkitys esiintyessä
Hellström, Fanny; Keisala, Vilma (2020)
Hellström, Fanny
Keisala, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915429
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe on laulajan läsnäolon merkitys esiintyessä. Pohdimme, miten esiintymistilanteessa mahdollistetaan ja rakennetaan läsnäoloa ja mitkä tekijät vaikuttavat laulajan läsnäoloon. Minkälaiset valinnat esiintymisen valmistelussa voivat edesauttaa parempaan läsnäoloon esiintymistilanteessa?
Järjestimme opinnäytetyömme osana 16.2.2020 konsertin Pitääkö kaiken olla täydellistä? Hakasalmen huvilassa. Konsertti oli tunnin mittainen ja se oli osa Hakasalmen huvilan matineakonsertti-sarjaa. Rakensimme konsertin hyvin yksityiskohtaisesti, jotta pystyimme keskittymään itse konsertissa läsnäoloon. Hyödynnämme tässä työssä konserttiprojektin aikana kertyneitä havaintojamme.
Prosessin tuloksena huomasimme, että laulajan identiteettiin ja taitoihin vaikuttavat hyvin monet tekijät. Niitä ovat muun muassa kasvuympäristö, saatu koulutus, millainen käsitys laulajalla on itsestään sekä tässä prosessissa syntynyt ammatillinen identiteetti. Läsnä olevan vuorovaikutuksen rakentaminen esiintymistilanteeseen on merkityksellistä sekä laulajan itsensä, yleisön ja toisten muusikoiden kannalta. Läsnä olevan esiintymisen kannalta on tärkeää käyttää hyväksi hengitystä ja kehollisuutta, joiden avulla on mahdollista ymmärtää tunteita, hyväksyä esiintymistilanteessa vallitsevat psyykkiset ja fyysiset tekijät sekä sopeutua erilaisiin esiintymistilanteisiin.
Työn tarkoituksena on nostaa esille läsnäolon tärkeys esiintyessä. Laulutekniikan ohella on hyvä myös keskittyä läsnäolon harjoitteluun, ilmaisuun ja tulkintaan. Työstä voi olla apua kaikille esiintyjille, jotka haluavat kiinnittää huomiota läsnäoloonsa, mutta erityisesti laulajille, jotka tähtäävät laulun ammattilaisiksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista pohtia miten läsnäoloa voisi opettaa kouluissa.
Järjestimme opinnäytetyömme osana 16.2.2020 konsertin Pitääkö kaiken olla täydellistä? Hakasalmen huvilassa. Konsertti oli tunnin mittainen ja se oli osa Hakasalmen huvilan matineakonsertti-sarjaa. Rakensimme konsertin hyvin yksityiskohtaisesti, jotta pystyimme keskittymään itse konsertissa läsnäoloon. Hyödynnämme tässä työssä konserttiprojektin aikana kertyneitä havaintojamme.
Prosessin tuloksena huomasimme, että laulajan identiteettiin ja taitoihin vaikuttavat hyvin monet tekijät. Niitä ovat muun muassa kasvuympäristö, saatu koulutus, millainen käsitys laulajalla on itsestään sekä tässä prosessissa syntynyt ammatillinen identiteetti. Läsnä olevan vuorovaikutuksen rakentaminen esiintymistilanteeseen on merkityksellistä sekä laulajan itsensä, yleisön ja toisten muusikoiden kannalta. Läsnä olevan esiintymisen kannalta on tärkeää käyttää hyväksi hengitystä ja kehollisuutta, joiden avulla on mahdollista ymmärtää tunteita, hyväksyä esiintymistilanteessa vallitsevat psyykkiset ja fyysiset tekijät sekä sopeutua erilaisiin esiintymistilanteisiin.
Työn tarkoituksena on nostaa esille läsnäolon tärkeys esiintyessä. Laulutekniikan ohella on hyvä myös keskittyä läsnäolon harjoitteluun, ilmaisuun ja tulkintaan. Työstä voi olla apua kaikille esiintyjille, jotka haluavat kiinnittää huomiota läsnäoloonsa, mutta erityisesti laulajille, jotka tähtäävät laulun ammattilaisiksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista pohtia miten läsnäoloa voisi opettaa kouluissa.