Viriketoiminnan kehittäminen ikääntyvien kehitysvammaisten asumisyksikössä : aistivirikelaatikot opasteineen
Auvinen, Reija; Hering, Emma; Salakari, Emmi (2020)
Auvinen, Reija
Hering, Emma
Salakari, Emmi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115654
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ikääntyvien kehitysvammaisten asumisyksikön viriketoimintaa niin, että se olisi kaikkien saatavilla ja sen toteuttamiseen osallistuisi koko henkilöstö. Asumisyksikkö on 18 paikkainen, kahdesta kotiryhmästä koostuva yksikkö, joka tarjoaa 45-81 -vuotiaille kehitysvammaisille asiakkailleen loppuelämän kodin. Asumisyksikön toiminta-ajatuksen mukaan heidän periaatteenaan on vahvistaa ja tukea asukkaan itsenäistä toimintaa ja osallisuutta kuntoutuksen, ohjauksen, tuen ja avun kautta. Tarkennettuamme aiheen rajausta yhdessä toimeksiantajan kanssa, päädyimme lähestymään aihetta aistien näkökulmasta, jotta tuokioista hyötyisivät kaikki asiakkaat kehitysvamman asteesta tai iästä riippumatta.
Tutustuimme kehittämisprosessin aikana laajasti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimustietoon, sekä kehittämisraportteihin. Säilytimme tilaajan kanssa keskusteluyhteyden koko prosessin ajan, jotta kykenimme parhaalla mahdollisella tavalla vastata heidän tarpeisiinsa kehittämistyötä koskien. Konsultoimme myös alan asiantuntijoita aiheeseen liittyen. Aluksi tarkoituksemme oli testata kehittämiämme aistitehtäviä suoraan asumisyksikön asiakkaille itse, mutta prosessin edetessä ja korona epidemian myötä päädyimmekin hyödyntämään tässä yksikön henkilöstöä sekä ulkopuolisen kehitysvammaisen henkilön kanssa tehtävää testausta.
Helppokäyttöisyys oli tavoitteeseen pääsemisen suhteen tuotoksessa ensiarvoisen tärkeää, joten kehitimme valmiit aistivirikelaatikot, jotka sisältävät sekä välineet aistituokion toteuttamiseen, että opasteet niiden käyttämiseen. Näin ollen viriketoimintaa on helppo toteuttaa siellä missä asukas on, eivätkä aistituokiot vaadi juurikaan valmistelua. Testivaiheessa saimme palautetta yksiköstä, että aistivirikevälineiden testaus oli onnistunut hyvin ja suurin osa asiakkaista nautti saamistaan aistivirikkeistä, sekä yksilöllisestä huomiosta.
Valitsimme aistivirikelaatikoihin tunto-, haju-, näkö-, ja kuuloaistin, mutta makuaistin rajasimme hygienia syistä pois. Kukin aistivirikelaatikko sisälsi useamman välineen sekä opasteet tuokioiden toteuttamiseksi. Opasteet toimitimme sähköisesti, jotta tarkoituksen mukainen edelleen kehittäminen olisi mahdollisimman helppoa. Lisäsimme myös vinkkejä aistitehtävien yhdistelemisestä, sekä muokkaamisesta jatkossa. Kohdeyksikkömme antoi positiivista ja innostunutta palautetta saatuaan valmiit aistivirikelaatikot, sekä opasteet niiden käyttöön. The aim of this development project was to develop sensory stimulus tools for assisted housing unit with elderly with developmental disabilities in such a way that the tools would be accessible to all and the entire staff would participate in their implementation. The assisted housing unit is an 18-bed facility consisting of two home groups and it provides a permanent home for 45-81-year-olds with developmental disabilities. According to the operating idea of the assisted housing unit, its principle is to strengthen and support the residents independent activities and involvement through rehabilitation, guidance, support and assistance. After refining the definition of the topic together with the client, we decided to approach the topic from a sensory point of view, so that the activities would benefit all clients, regardless of their age or the degree of the developmental disability.
During the development process, we became extensively acquainted with the relevant literature and research information, as well as development reports. We maintained a conversational connection with the client throughout the process so that we were able to best meet their needs for development work. We also consulted with experts in the field. Ease of use was paramount in the output of the developmental project, therefore, we developed ready-made sensory activity boxes that contain both tools and instructions for setting up and carrying out the session. Thus, sensory activities are easy to implement regardless of the location with little preparation. The aim of this development project was to develop sensory stimulus tools for assisted housing unit with elderly with developmental disabilities in such a way that the tools would be accessible to all and the entire staff would participate in their implementation. The assisted housing unit is an 18-bed facility consisting of two home groups and it provides a permanent home for 45-81- year-olds with developmental disabilities. According to the operating idea of the assisted housing unit, its principle is to strengthen and support the residents independent activities and involvement through rehabilitation, guidance, support and assistance. After refining the definition of the topic together with the client, we decided to approach the topic from a sensory point of view, so that the activities would benefit all clients, regardless of their age or the degree of the developmental disability.
During the development process, we became extensively acquainted with the relevant literature and research information, as well as development reports. We maintained a conversational connection with the client throughout the process so that we were able to best meet their needs for development work. We also consulted with experts in the field. Initially, our intention was to test the sensory activity sessions we developed directly with the residents of the housing unit, however, as the process progressed, we decided to utilize the unit's staff instead.
Ease of use was paramount in the output of the developmental project, therefore, we developed ready-made sensory activity boxes that contain both tools and instructions for setting up and carrying out the session. Thus, sensory activities are easy to implement regardless of the location with little preparation. We received feedback from the assisted housing unit during the testing phase that the testing of the stimuli tools had been successful and most of the residents enjoyed the sensory stimuli they received, as well as the individual attention.
For the sensory activity boxes, we chose touch, sight, smell and hearing senses. For hygiene reasons, we left out the sense of taste. Each sensory activity box contained several pieces of tools as well as instructions for carrying out the sessions. We provided the instructions electronically to make further development as easy as possible. We also added tips for combining various kind of stimuli, as well as hints for development in the future. Our target unit gave positive and enthusiastic feedback after receiving the completed sensory activity boxes and instructions for their use.
Tutustuimme kehittämisprosessin aikana laajasti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimustietoon, sekä kehittämisraportteihin. Säilytimme tilaajan kanssa keskusteluyhteyden koko prosessin ajan, jotta kykenimme parhaalla mahdollisella tavalla vastata heidän tarpeisiinsa kehittämistyötä koskien. Konsultoimme myös alan asiantuntijoita aiheeseen liittyen. Aluksi tarkoituksemme oli testata kehittämiämme aistitehtäviä suoraan asumisyksikön asiakkaille itse, mutta prosessin edetessä ja korona epidemian myötä päädyimmekin hyödyntämään tässä yksikön henkilöstöä sekä ulkopuolisen kehitysvammaisen henkilön kanssa tehtävää testausta.
Helppokäyttöisyys oli tavoitteeseen pääsemisen suhteen tuotoksessa ensiarvoisen tärkeää, joten kehitimme valmiit aistivirikelaatikot, jotka sisältävät sekä välineet aistituokion toteuttamiseen, että opasteet niiden käyttämiseen. Näin ollen viriketoimintaa on helppo toteuttaa siellä missä asukas on, eivätkä aistituokiot vaadi juurikaan valmistelua. Testivaiheessa saimme palautetta yksiköstä, että aistivirikevälineiden testaus oli onnistunut hyvin ja suurin osa asiakkaista nautti saamistaan aistivirikkeistä, sekä yksilöllisestä huomiosta.
Valitsimme aistivirikelaatikoihin tunto-, haju-, näkö-, ja kuuloaistin, mutta makuaistin rajasimme hygienia syistä pois. Kukin aistivirikelaatikko sisälsi useamman välineen sekä opasteet tuokioiden toteuttamiseksi. Opasteet toimitimme sähköisesti, jotta tarkoituksen mukainen edelleen kehittäminen olisi mahdollisimman helppoa. Lisäsimme myös vinkkejä aistitehtävien yhdistelemisestä, sekä muokkaamisesta jatkossa. Kohdeyksikkömme antoi positiivista ja innostunutta palautetta saatuaan valmiit aistivirikelaatikot, sekä opasteet niiden käyttöön.
During the development process, we became extensively acquainted with the relevant literature and research information, as well as development reports. We maintained a conversational connection with the client throughout the process so that we were able to best meet their needs for development work. We also consulted with experts in the field. Ease of use was paramount in the output of the developmental project, therefore, we developed ready-made sensory activity boxes that contain both tools and instructions for setting up and carrying out the session. Thus, sensory activities are easy to implement regardless of the location with little preparation.
During the development process, we became extensively acquainted with the relevant literature and research information, as well as development reports. We maintained a conversational connection with the client throughout the process so that we were able to best meet their needs for development work. We also consulted with experts in the field. Initially, our intention was to test the sensory activity sessions we developed directly with the residents of the housing unit, however, as the process progressed, we decided to utilize the unit's staff instead.
Ease of use was paramount in the output of the developmental project, therefore, we developed ready-made sensory activity boxes that contain both tools and instructions for setting up and carrying out the session. Thus, sensory activities are easy to implement regardless of the location with little preparation. We received feedback from the assisted housing unit during the testing phase that the testing of the stimuli tools had been successful and most of the residents enjoyed the sensory stimuli they received, as well as the individual attention.
For the sensory activity boxes, we chose touch, sight, smell and hearing senses. For hygiene reasons, we left out the sense of taste. Each sensory activity box contained several pieces of tools as well as instructions for carrying out the sessions. We provided the instructions electronically to make further development as easy as possible. We also added tips for combining various kind of stimuli, as well as hints for development in the future. Our target unit gave positive and enthusiastic feedback after receiving the completed sensory activity boxes and instructions for their use.