Skoltrivsel bland elever mellan 15-17 år - En kvantitativ studie
Paukku, Satu; Söderling, Jenny (2020)
Paukku, Satu
Söderling, Jenny
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015534
Tiivistelmä
Skolfrånvaron och skoltrötthet har blivit allt vanligare bland elever och detta är bekymrande. Skoltrivsel är också ett begrepp som har diskuteras mycket i samhället. Enligt forskning minskar skoltrivseln när elever går till de högre klasserna, orsakerna bakom detta fenomen varierar och med hjälp av denna undersökning vill vi få reda på de vad de olika orsakerna kan vara. Frågeställningar som vi kommer att besvara i detta arbete är: Vad är skoltrivsel och hur kan man öka den enligt eleverna? Varför trivs vissa ungdomar inte i skolan? Vad orsakar skoltrötthet hos ungdomar? Syftet med arbetet är också att få elevernas tankar och åsikter hörda kring skoltrivsel: vad anser eleverna själva att är faktorer som påverkar skoltrivsel både positivt och negativt? Och har de några föreslag vad som skulle förbättra skoltrivseln? I arbetet fokuserar vi på elever i högstadiet, gymnasiet och yrkesskola. I den teore-tiska referensramen behandlas social inklusion och social exklusion i helhet samt i ungdomarnas vardag och skolmiljö. Identitetens betydelse kommer också fram i den teoretiska re-ferensramen: hur viktigt är identitetsbildning i ungdomen och varför? I samband med arbetet utförs en kvantitativ studie där vi samlat in empiriskt material med hjälp av en enkät. Med hjälp av undersökningen strävar vi efter att få svar på hur man kan öka skoltrivsel bland ungdomar i dagens skolvärld från deras perspektiv. I arbetet kommer vi också att jämföra de svar vi får från vår enkät med THL:s enkät ”Hälsa i skolan”.