Materiaalipakki metsään - pedogogisen toiminnan tukemiseen
Podobinská, Iveta (2020)
Podobinská, Iveta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015474
Tiivistelmä
Materiaalipakki metsään – pedagogisen toiminnan tukemiseen on työkalu varhaiskasvattajalle. Materiaalipakki on suunniteltu niin, että voin hyödyntää sitä työelämässä. Portfoliossa esitelty materiaalipakki on jaettu oppimisen alueiden mukaisesti viiteen osaan. Oppimisen alueet ohjaavat varhaiskasvatuksessa tavoitteellista pedagogista toimintaa ja ne ovat Kielten rikas maailma, Ilmaisun monet muodot, Minä ja meidän yhteisömme, Tutkin ja toimin ympäristössäni ja Kasvan, liikun ja kehityn. Materiaalipakki sisältää kullekin oppimisen alueelle valmiin toimintakokonaisuuden, jota on helppo käyttää lapsiryhmän kanssa. Suunniteltujen pedagogisten toimintojen tavoitteena on tukea lasten ympäristökasvatusta, laajentaa heidän ekologista ajatteluaan sekä edistää lasten suhdetta luontoon. Materiaalipakki on toteutettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Nykyisessä digitaalisessa maailmassa on tärkeää tukea lasten yhteyttä ja suhdetta luontoon, jotta he kasvavat ympäristötietoisiksi ja haluavat suojella lähiluontoaan. Portfolion välineet on suunniteltu ulkokäyttöön. Kaikki toiminnat on tarkoitus järjestää ulkona, mieluiten metsässä.
Materiaalipakki koostuu viidestä oppimisen alueesta. Näistä neljässä sisältö on koottu kuuteen kangaspussiin, jotka sisältävät laminoituja kortteja sekä tehtäviin soveltuvia kierrätys- tai luonnonmukaista välineitä. Toiminta voidaan toteuttaa isossa ryhmässä, pienryhmissä tai pareissa. Osallistuessaan toimintaan lapset pääsevät harjoittelemaan taitojaan, oppimaan erilaisista aiheista sekä keskustelemaan lähiympäristön luonnosta ja myös sen asukkaista, sekä ihmisistä että eläimistä.
Opinnäytetyön teoriatausta rakentuu pääosin viidestä aihepiiristä: lapsen kielellinen kehitys, lapsen tanssin ja musiikkitietoisuuden kehittyminen, identiteetin muodostaminen, matemaattinen oppiminen sekä motoristen taitojen kehittyminen. Sen lisäksi portfoliossa käsitellään varhaiskasvattajan roolia ja mahdollisuuksia tukea lapsen kehittymistä ja oppimista. Portfolio toteutettiin monimodaalisessa muodossa käyttäen kuvia, videoita, dokumentteja ja otteita kirjoista.
Portfolion tarkoitus on tarjota ideoita varhaiskasvatukseen. Materiaalipakkia ei ole vielä kokonaisuudessaan testattu lapsiryhmän kanssa. Ensimmäinen palaute on ollut myönteinen, ja lisäksi portfolio on nähty hyödylliseksi varhaiskasvatuksen työssä. Portfolio on julkinen.
Nykyisessä digitaalisessa maailmassa on tärkeää tukea lasten yhteyttä ja suhdetta luontoon, jotta he kasvavat ympäristötietoisiksi ja haluavat suojella lähiluontoaan. Portfolion välineet on suunniteltu ulkokäyttöön. Kaikki toiminnat on tarkoitus järjestää ulkona, mieluiten metsässä.
Materiaalipakki koostuu viidestä oppimisen alueesta. Näistä neljässä sisältö on koottu kuuteen kangaspussiin, jotka sisältävät laminoituja kortteja sekä tehtäviin soveltuvia kierrätys- tai luonnonmukaista välineitä. Toiminta voidaan toteuttaa isossa ryhmässä, pienryhmissä tai pareissa. Osallistuessaan toimintaan lapset pääsevät harjoittelemaan taitojaan, oppimaan erilaisista aiheista sekä keskustelemaan lähiympäristön luonnosta ja myös sen asukkaista, sekä ihmisistä että eläimistä.
Opinnäytetyön teoriatausta rakentuu pääosin viidestä aihepiiristä: lapsen kielellinen kehitys, lapsen tanssin ja musiikkitietoisuuden kehittyminen, identiteetin muodostaminen, matemaattinen oppiminen sekä motoristen taitojen kehittyminen. Sen lisäksi portfoliossa käsitellään varhaiskasvattajan roolia ja mahdollisuuksia tukea lapsen kehittymistä ja oppimista. Portfolio toteutettiin monimodaalisessa muodossa käyttäen kuvia, videoita, dokumentteja ja otteita kirjoista.
Portfolion tarkoitus on tarjota ideoita varhaiskasvatukseen. Materiaalipakkia ei ole vielä kokonaisuudessaan testattu lapsiryhmän kanssa. Ensimmäinen palaute on ollut myönteinen, ja lisäksi portfolio on nähty hyödylliseksi varhaiskasvatuksen työssä. Portfolio on julkinen.