Talous- ja velkaneuvonnan uudelleen organisoinnin vaikutukset Oulun alueella
Jokikokko, Joonas; Jämsä, Arttu (2020)
Jokikokko, Joonas
Jämsä, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915400
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain kumoamista ja uuden samannimisen lain tuoman muutoksen vaikutuksia asiakkaan asemaan. Työn tavoitteena oli tutkia talous- ja velkaneuvonnasta annetun lainsäädännön muutoksia sekä kartoittaa, ovatko muutokset vaikuttaneet yksityisen henkilön oikeusturvan toteutumiseen. Työssä tarkastellaan talous- ja velkaneuvontaa koskevan lainsäädännön muutoksen taustoja, tavoitteita ja vaikutusta.
Uusi laki talous- ja velkaneuvonnasta tuli voimaan 1.1.2019. Uudelleen organisoinnin myötä talous- ja velkaneuvonnan palveluiden tuottaminen siirtyi kunnilta ja aluehallintovirastoilta oikeusapu- ja edunvalvontapiireille. Samalla talous- ja velkaneuvonnan ohjaus ja valvonta siirtyi Kilpailu- ja kuluttajavirastolta oikeusministeriölle.
Tietoperustassa käsitellään oikeusturvaa, talous- ja velkaneuvontaa sekä yksityishenkilön velkajärjestelyä. Keskeisimmät lähteet ovat lait talous- ja velkaneuvonnasta ja laki yksityishenkilön velkajärjestelystä, lakien esitöineen sekä aiheeseen liittyvä oikeuskirjallisuus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin kahdelle Oulun oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojalle.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden oikeusturva on uudelleen organisoinnin myötä parantunut palvelun ollessa yhtenäistä valtakunnallisella tasolla. Lakimuutoksen myötä myös talous- ja velkaneuvontapalvelun alueelliset rajat poistuivat, jolloin kansalaiset voivat hakeutua talous- ja velkaneuvonnan asiakkaaksi mihin tahansa oikeusaputoimistoon Suomessa. Henkilöstöresurssien lisääntyminen on myös vaikuttanut myönteisesti oikeusturvan toteutumiseen verrattuna aikaisempiin vuosiin.
Uusi laki talous- ja velkaneuvonnasta tuli voimaan 1.1.2019. Uudelleen organisoinnin myötä talous- ja velkaneuvonnan palveluiden tuottaminen siirtyi kunnilta ja aluehallintovirastoilta oikeusapu- ja edunvalvontapiireille. Samalla talous- ja velkaneuvonnan ohjaus ja valvonta siirtyi Kilpailu- ja kuluttajavirastolta oikeusministeriölle.
Tietoperustassa käsitellään oikeusturvaa, talous- ja velkaneuvontaa sekä yksityishenkilön velkajärjestelyä. Keskeisimmät lähteet ovat lait talous- ja velkaneuvonnasta ja laki yksityishenkilön velkajärjestelystä, lakien esitöineen sekä aiheeseen liittyvä oikeuskirjallisuus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin kahdelle Oulun oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvojalle.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden oikeusturva on uudelleen organisoinnin myötä parantunut palvelun ollessa yhtenäistä valtakunnallisella tasolla. Lakimuutoksen myötä myös talous- ja velkaneuvontapalvelun alueelliset rajat poistuivat, jolloin kansalaiset voivat hakeutua talous- ja velkaneuvonnan asiakkaaksi mihin tahansa oikeusaputoimistoon Suomessa. Henkilöstöresurssien lisääntyminen on myös vaikuttanut myönteisesti oikeusturvan toteutumiseen verrattuna aikaisempiin vuosiin.