Maahanmuuttajien suun terveyden edistäminen teach back -menetelmällä
Tamminen, Heini (2020)
Tamminen, Heini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814926
Tiivistelmä
On tärkeää kohdentaa oikea-aikaisesti suun terveydenhuollon palveluja maahanmuuttajille. Maahanmuuttajille eivät välttämättä sovellu tai tehoa samat terveyden edistämisen menetelmät kuin länsimaalaisille. Terveyden edistämisen näkökulmasta sairauksien ennaltaehkäisy on merkittävässä osassa.
Kehittämisprojekti tehtiin osana Marjat -hanketta. Kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää maahanmuuttajanaisten ja -lasten suun terveyttä sekä lisäksi tuoda paremmin esille suun terveydenhoidon palvelujärjestelmää.
Kehittämisprojektissa yhdistettiin kehittämis- ja tutkimukselliset osiot. Tutkimuksellinen osio toteutettiin ryhmäteemahaastattelulla, johon osallistui 4 maahanmuuttajataustaista naista Opetuskoti Mustikasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämisosion teemapäivät toteutettiin Teach back -menetelmää hyödyntäen. Myös palvelumuotoilua sovellettiin teemapäivissä.
Tutkimustulokset sekä teemapäivät osoittivat, että vaikka maahanmuuttajilla on tietoutta hyvästä suun terveyden edistämisestä, lisää tietoutta selvästi tarvitaan. Suun terveyden edistämiseen liittyviä asioita voidaan toteuttaa ymmärtämättä välttämättä miksi. Tutkimustulokset tukivat myös teoreettista tietoa, että maahanmuuttajien terveyden edistämisessä eivät toimi tai tehoa valtaväestölle suunnatut terveyden edistämisen tavat. Osallistaminen ja kertaaminen ovat erittäin tärkeitä. Myös kielellisiä haasteita esiintyy.
Kehittämisprojektin tuotoksina tehtiin Teach back -menetelmällä suunniteltu opetusrunko suun terveyden edistämiseen liittyvistä asioista sekä maahanmuuttajille suunnattu ohjelehtinen samoista asioista, kuin opetusrungossa. Tuotoksia pyritään juurruttamaan erityisesti Opetuskoti Mustikan käyttöön mutta myös suun terveydenhuollon opiskelijoille ja työntekijöille. It’s important to allocate oral health services to immigrants at the right time. The same health promotion methods that work for westerners may not work or be affective for immigrants. From the health promotion point of view prevention of diseases is significant.
This development project was done to Marjat project. The aim of this project was to promote dental health and also increase the understanding of Finnish dental care system among immigrants, especially women and children.
This project was done combining exploratory part and development part. The exploratory part was done as a group theme interview. Four immigrant women from Opetuskoti Mustikka took part in the interview. The data from the interview was analyzed using content analysis. In the development part two theme days were organized using teach back -method. Service design was also adapted in the theme days.
The results from the interview and the theme days proved that even thoug immigrants have good knowledge about oral health promotion more knowledge is needed. Good oral health habits may be performed without understanding why. The results were in line with the theoretical knowledge. The same health promotion methods that work for westerners may not work or be affective for immigrants. Integration and repeating are important.
There were two outputs in this project. The first output was an education frame about oral health promotion subjects using teach back method. The second output was a leaflet targeted to immigrants. The leaflet contained the same oral health promotion subjects as in the education frame. These outputs are offered to Opetuskoti Mustikka and oral health care students and professionals.
Kehittämisprojekti tehtiin osana Marjat -hanketta. Kehittämisprojektin tavoitteena oli edistää maahanmuuttajanaisten ja -lasten suun terveyttä sekä lisäksi tuoda paremmin esille suun terveydenhoidon palvelujärjestelmää.
Kehittämisprojektissa yhdistettiin kehittämis- ja tutkimukselliset osiot. Tutkimuksellinen osio toteutettiin ryhmäteemahaastattelulla, johon osallistui 4 maahanmuuttajataustaista naista Opetuskoti Mustikasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kehittämisosion teemapäivät toteutettiin Teach back -menetelmää hyödyntäen. Myös palvelumuotoilua sovellettiin teemapäivissä.
Tutkimustulokset sekä teemapäivät osoittivat, että vaikka maahanmuuttajilla on tietoutta hyvästä suun terveyden edistämisestä, lisää tietoutta selvästi tarvitaan. Suun terveyden edistämiseen liittyviä asioita voidaan toteuttaa ymmärtämättä välttämättä miksi. Tutkimustulokset tukivat myös teoreettista tietoa, että maahanmuuttajien terveyden edistämisessä eivät toimi tai tehoa valtaväestölle suunnatut terveyden edistämisen tavat. Osallistaminen ja kertaaminen ovat erittäin tärkeitä. Myös kielellisiä haasteita esiintyy.
Kehittämisprojektin tuotoksina tehtiin Teach back -menetelmällä suunniteltu opetusrunko suun terveyden edistämiseen liittyvistä asioista sekä maahanmuuttajille suunnattu ohjelehtinen samoista asioista, kuin opetusrungossa. Tuotoksia pyritään juurruttamaan erityisesti Opetuskoti Mustikan käyttöön mutta myös suun terveydenhuollon opiskelijoille ja työntekijöille.
This development project was done to Marjat project. The aim of this project was to promote dental health and also increase the understanding of Finnish dental care system among immigrants, especially women and children.
This project was done combining exploratory part and development part. The exploratory part was done as a group theme interview. Four immigrant women from Opetuskoti Mustikka took part in the interview. The data from the interview was analyzed using content analysis. In the development part two theme days were organized using teach back -method. Service design was also adapted in the theme days.
The results from the interview and the theme days proved that even thoug immigrants have good knowledge about oral health promotion more knowledge is needed. Good oral health habits may be performed without understanding why. The results were in line with the theoretical knowledge. The same health promotion methods that work for westerners may not work or be affective for immigrants. Integration and repeating are important.
There were two outputs in this project. The first output was an education frame about oral health promotion subjects using teach back method. The second output was a leaflet targeted to immigrants. The leaflet contained the same oral health promotion subjects as in the education frame. These outputs are offered to Opetuskoti Mustikka and oral health care students and professionals.