Lasten osallisuuden toteutuminen vantaalaisessa päiväkodissa : päiväkodin työntekijöiden näkökulmia
Bracone, Natalie (2020)
Bracone, Natalie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915367
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten osallisuuden toteutumista työntekijöiden näkökulmasta päiväkodin arjessa. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, millaisia esteitä osallisuuden toteutumiselle ja herättää keskustelua työntekijöiden keskuudessa. Tutkimus toteutettiin Vantaalla sijaitsevan yksityisen päiväkotiketjun yksikössä , jossa on 1-6-vuotiaita lapsia.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistokeruumenetelmänä käytettiin avointa kyselylomaketta. Kyselyyn vastasivat päiväkodin viiden eri ryhmän työntekijät tiimeinä. Aineiston keruu tapahtui alkuvuodesta 2020. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus sekä osallisuus. Tutkimustulosten analyysissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni millä tasolla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin eri ryhmissä. Vaihtelua ryhmien välillä esiintyi riippuen ryhmän ikäjakaumasta. Esiin nousi kuitenkin myös yhteneviä tekijöitä. Lasten mielenkiinnon kohteet toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon kaikissa ryhmissä. Haasteina nähtiin esimerkiksi päiväkodin ryhmäkoot sekä haasteelliset tilat. Tutkimustulokset myös osoittivat, että lasten osallisuutta ja sen kehittämismahdollisuuksia oli pohdittu tiimeissä. Seuraava toivottu askel onkin, että tutkimuksen pohjalta päiväkodissa pohdittaisiin lasten osallisuutta ja sen haasteita yhteisesti koko työyhteisön keskuudessa, jotta päästäisiin toteuttamaan osallistavampaa varhaiskasvatusta. The aim of this study was to investigate the realization of children's participation in the everyday life of the kindergarten. The purpose was also to identify the challenges to inclusion and to stimulate discussion among employees. The empirical data was collected in a private kindergarten with kids from 1 to 6 years old.
The study is a qualitative research and as a method of data collection was an open questionnaire The questionnaire was answered by teams of five different groups of the kindergarten. The material was collected in early 2020. The keywords of the thesis are early childhood education and participation. Qualitative content analysis was used to analyze the research results.
The results of the research revealed the level of children's participation in different groups of the kindergarten. There was variation between depending on the age distribution of the groups. However, converging factors also emerged. Children's interests are taken into account in all groups when planning activities. The group sizes of the kindergarten and the shared facilities were seen as challenges. The results of the research also showed that the participation of the children and ways of developing it had been discussed in teams. The next desirable step is to research into a kindergarten to address child participation and its challenges across the work community, in order to achieve more inclusive early childhood education.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineistokeruumenetelmänä käytettiin avointa kyselylomaketta. Kyselyyn vastasivat päiväkodin viiden eri ryhmän työntekijät tiimeinä. Aineiston keruu tapahtui alkuvuodesta 2020. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus sekä osallisuus. Tutkimustulosten analyysissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni millä tasolla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin eri ryhmissä. Vaihtelua ryhmien välillä esiintyi riippuen ryhmän ikäjakaumasta. Esiin nousi kuitenkin myös yhteneviä tekijöitä. Lasten mielenkiinnon kohteet toiminnan suunnittelussa otetaan huomioon kaikissa ryhmissä. Haasteina nähtiin esimerkiksi päiväkodin ryhmäkoot sekä haasteelliset tilat. Tutkimustulokset myös osoittivat, että lasten osallisuutta ja sen kehittämismahdollisuuksia oli pohdittu tiimeissä. Seuraava toivottu askel onkin, että tutkimuksen pohjalta päiväkodissa pohdittaisiin lasten osallisuutta ja sen haasteita yhteisesti koko työyhteisön keskuudessa, jotta päästäisiin toteuttamaan osallistavampaa varhaiskasvatusta.
The study is a qualitative research and as a method of data collection was an open questionnaire The questionnaire was answered by teams of five different groups of the kindergarten. The material was collected in early 2020. The keywords of the thesis are early childhood education and participation. Qualitative content analysis was used to analyze the research results.
The results of the research revealed the level of children's participation in different groups of the kindergarten. There was variation between depending on the age distribution of the groups. However, converging factors also emerged. Children's interests are taken into account in all groups when planning activities. The group sizes of the kindergarten and the shared facilities were seen as challenges. The results of the research also showed that the participation of the children and ways of developing it had been discussed in teams. The next desirable step is to research into a kindergarten to address child participation and its challenges across the work community, in order to achieve more inclusive early childhood education.