Yritysilmeen merkitys markkinoilla: Uusi visuaalinen linja toimeksiantajalle
Vihavainen, Jenni (2020)
Vihavainen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814959
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uuden visuaalisen linjan ehdotelma toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tarkoitus oli helpottaa toimeksiantajaa yritysmuutoksen aikana ja tuoda yritysilme tähän päivään. Näin yrityksen oma markkinointiviestintä, sekä toiminta yhdessä toimeksiantajan muiden toimihaarojen ja päämiehen kanssa, yhtenäistyi visuaalisen linjan voimin.
Opinnäytetyössä tehtiin tarkka teoriakartoitus, taustakartoitus toimialan yritysilmeistä sekä toiminnallinen tuotos. Tietoperusta kerättiin liiketalouden ja graafisen suunnittelun kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Syvempi tutustuminen B2B-markkinoinnin visuaalisiin tarpeisiin ja yrityskuvan graafisiin elementteihin varmisti vankan pohjan lopulliselle tuotokselle. Ennen tuotosta paneuduttiin tarkemmin eritoten toimeksiantajan toimialan visuaalisiin linjoihin. Suoritettiin lähtökohta-analyysi toimeksiantajan vanhasta sekä päämiehen nykyisestä yritysilmeistä, josta selvitettiin ilmeen ongelmakohtia sekä hyödynnettäviä seikkoja. Toimeksiantaja profiloitiin uuden yrityskuvan hyödyllisyyden maksimoimiseksi. Toimialan muiden toimijoiden visuaalisia linjoja kartoitettiin kilpailija-analyysillä. Kilpailija-analyysi toteutettiin tehdyn teoriakartoituksen ja toimialan monen vuoden tuntemuksen pohjalta. Selvitetyt markkinaraot sijoitettiin asemointikartoille.
Lopullinen toiminnallinen tuotos luotiin graafisen ohjeiston muotoon. Ohjeisto sisälsi selkeät ja helposti sovellettavat raamit uudelle visuaaliselle linjalle. Tuotos koostui ohjeista logon, värien ja typografian käytöstä. Graafinen ohjeisto räätälöitiin eritoten toimeksiantajan omiin tarpeisiin ja resursseihin sopivaksi.
Graafisen ohjeiston tehtävänä oli yhdistää toimeksiantajan visuaalinen brändi muiden yrityksen toimihaarojen ja päämiehen graafisiin ilmeisiin sekä luoda asiakkaille näkyvä yhteys toimeksiantajan ja päämiehen brändien välille. Tämän myötä saavutettiin tuotoksen tavoite yhtenäistää toimeksiantajan yrityskuvaa yritysmuutoksen aikana. Tuotos loi myös lisäarvoa heijastamalla sidosryhmille näkyvämmin toimeksiantajan yritysarvoja ja parantamalla toimeksiantajan kilpailukykyä markkinoilla.
Opinnäytetyössä tehtiin tarkka teoriakartoitus, taustakartoitus toimialan yritysilmeistä sekä toiminnallinen tuotos. Tietoperusta kerättiin liiketalouden ja graafisen suunnittelun kirjallisuudesta ja verkkomateriaaleista. Syvempi tutustuminen B2B-markkinoinnin visuaalisiin tarpeisiin ja yrityskuvan graafisiin elementteihin varmisti vankan pohjan lopulliselle tuotokselle. Ennen tuotosta paneuduttiin tarkemmin eritoten toimeksiantajan toimialan visuaalisiin linjoihin. Suoritettiin lähtökohta-analyysi toimeksiantajan vanhasta sekä päämiehen nykyisestä yritysilmeistä, josta selvitettiin ilmeen ongelmakohtia sekä hyödynnettäviä seikkoja. Toimeksiantaja profiloitiin uuden yrityskuvan hyödyllisyyden maksimoimiseksi. Toimialan muiden toimijoiden visuaalisia linjoja kartoitettiin kilpailija-analyysillä. Kilpailija-analyysi toteutettiin tehdyn teoriakartoituksen ja toimialan monen vuoden tuntemuksen pohjalta. Selvitetyt markkinaraot sijoitettiin asemointikartoille.
Lopullinen toiminnallinen tuotos luotiin graafisen ohjeiston muotoon. Ohjeisto sisälsi selkeät ja helposti sovellettavat raamit uudelle visuaaliselle linjalle. Tuotos koostui ohjeista logon, värien ja typografian käytöstä. Graafinen ohjeisto räätälöitiin eritoten toimeksiantajan omiin tarpeisiin ja resursseihin sopivaksi.
Graafisen ohjeiston tehtävänä oli yhdistää toimeksiantajan visuaalinen brändi muiden yrityksen toimihaarojen ja päämiehen graafisiin ilmeisiin sekä luoda asiakkaille näkyvä yhteys toimeksiantajan ja päämiehen brändien välille. Tämän myötä saavutettiin tuotoksen tavoite yhtenäistää toimeksiantajan yrityskuvaa yritysmuutoksen aikana. Tuotos loi myös lisäarvoa heijastamalla sidosryhmille näkyvämmin toimeksiantajan yritysarvoja ja parantamalla toimeksiantajan kilpailukykyä markkinoilla.