Mikrotransaktiot ilmaisvideopeleissä
Laine, Anshelm (2020)
Laine, Anshelm
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltavana ovat mikrotransaktiot ilmaisvideopeleissä eli F2P-peleissä. Sekä F2P-pelit että niiden rinnalla nousseet mikrotransaktiot ovat kasvaneet 2000-luvulla suureen suosioon. Vuoden 2019 tuottavin yksittäinen videopeli oli F2P-peli, ja mikrotransaktioiden käyttö maksullisissa peleissä on yleistynyt. Aiheen tekee myös ajankohtaiseksi mikrotransaktioiden viime aikoina saama kritiikki ja jopa lainsäädännölliset reaktiot. Loot boxeja on alettu kieltää osassa maista, ja ikärajoituksissa varoitetaan nykyään, jos peli sisältää mikrotransaktioita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää loppukäyttäjien, eli pelaajien, suhtautumista mikrotransaktioihin F2P-peleissä. On odotettavissa, että paljon kritiikkiä saaneet loot boxit ja muut uhkapelielementtejä sisältävät mikrotransaktiot saavat pelaajilta negatiivista palautetta, mutta tutkimuksen toivottiin tuovan myös uusia näkökulmia esille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Teoriaa varten ehdittiin kerätä aihepiirin tietokirjoja ennen kirjastojen sulkemista, minkä jälkeen tietoperustaa täydennettiin online-lähteillä. Teoria käsittelee F2P-pelejä ja mikrotransaktioita, erittelee erilaisia mikrotransaktiotyyppejä ja tarkastelee niiden viimeaikaista kritiikkiä. Tutkimuksen ydin on teorian pohjalta muotoiltu pelaajien haastattelu.
Tutkimuksessa saatiin selville, etteivät pelaajat pidä mikrotransaktioista kovin paljon ja enemmänkin hyväksyvät ne osana F2P-pelejä. Pelaajat karttavat mikrotransaktioiden F2P-peleihin tuomaa epäreiluuden tunnetta. Niin sanotut pay-to-win-elementit saivat tutkimuksen aikana paljon enemmän kritiikkiä kuin loot boxit. Pelaajat toivoisivat olevan mahdollista ansaita mikrotransaktiot grindaamalla oikean rahan käytön sijaan/lisäksi, sillä heidän olettamuksensa on, että peli olisi alusta loppuun ilmainen ja mikrotransaktiot vain vapaaehtoisia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää loppukäyttäjien, eli pelaajien, suhtautumista mikrotransaktioihin F2P-peleissä. On odotettavissa, että paljon kritiikkiä saaneet loot boxit ja muut uhkapelielementtejä sisältävät mikrotransaktiot saavat pelaajilta negatiivista palautetta, mutta tutkimuksen toivottiin tuovan myös uusia näkökulmia esille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Teoriaa varten ehdittiin kerätä aihepiirin tietokirjoja ennen kirjastojen sulkemista, minkä jälkeen tietoperustaa täydennettiin online-lähteillä. Teoria käsittelee F2P-pelejä ja mikrotransaktioita, erittelee erilaisia mikrotransaktiotyyppejä ja tarkastelee niiden viimeaikaista kritiikkiä. Tutkimuksen ydin on teorian pohjalta muotoiltu pelaajien haastattelu.
Tutkimuksessa saatiin selville, etteivät pelaajat pidä mikrotransaktioista kovin paljon ja enemmänkin hyväksyvät ne osana F2P-pelejä. Pelaajat karttavat mikrotransaktioiden F2P-peleihin tuomaa epäreiluuden tunnetta. Niin sanotut pay-to-win-elementit saivat tutkimuksen aikana paljon enemmän kritiikkiä kuin loot boxit. Pelaajat toivoisivat olevan mahdollista ansaita mikrotransaktiot grindaamalla oikean rahan käytön sijaan/lisäksi, sillä heidän olettamuksensa on, että peli olisi alusta loppuun ilmainen ja mikrotransaktiot vain vapaaehtoisia.