"Osallisuutta ei voi olla ilman sitä kohtaamista ja vuorovaikutusta" : osallisuus ja sitä tukeva vuorovaikutus alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa kasvattajien kertomana
Lilja, Ulla (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714433
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kasvattajien näkemyksiä alle 3-vuotiaiden osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä siihen liittyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten erään päiväkodin kasvattajat kuvaavat päiväkotiarkea, kun pienten lasten osallisuutta tuetaan. Tätä verrattiin siihen, millaista arki on kasvattajien mielestä, kun lasten osallisuus ei toteudu. Lisäksi kiinnostus kohdistui siihen, miten kasvattajat kuvaavat vuorovaikutusta osallisuuden toteutuessa ja sen puuttuessa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin erään Pirkanmaan varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää: kasvattajat jatkoivat kahta erilaista kehyskertomusta. Lisäksi aiheesta käytiin ryhmäkeskustelu sekä varhaiskasvatuksen opettajien että hoitajien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä analyysilla ja teemoittelun avulla.
Tärkeimpinä tuloksina selvisi, että osallisuuden toteutuessa kasvattajat huomioivat lapset, antavat heille mahdollisuuden vaikuttaa valitsemalla ja ehdottamalla sekä tekevät asioita yhdessä lasten kanssa. Osallisuuden puuttuessa aikuiset tekevät asioita lasten puolesta eivätkä he huomioi lasten vuorovaikutusaloitteitta ja mielipiteitä. Kasvattajien tulee huomata pienten lasten vuorovaikutusaloitteet ja mielipiteet lasten eleistä ja ilmeistä
Tuloksista voi päätellä, että osallisuus ei toteudu ilman lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Osallisuutta tukeva vuorovaikutus on lasten huomaamista ja kohtaamista sekä kiinnostusta lapsista. Osallisuuden toteutuminen vaatii kasvattajilta aitoa läsnäoloa ja hetkessä elämistä. Alle 3-vuotiaat lapset eivät ole osallisuuden korkeimmilla asteilla. He pääsevät vaikuttamaan vain henkilökohtaisiin ja lasten välisiin asioihin, eivät koko päiväkotiyhteisön toimintaan. Pienet lapset harjoittelevat osallisuuden taitoja kasvattajien tukemana.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin erään Pirkanmaan varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää: kasvattajat jatkoivat kahta erilaista kehyskertomusta. Lisäksi aiheesta käytiin ryhmäkeskustelu sekä varhaiskasvatuksen opettajien että hoitajien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä analyysilla ja teemoittelun avulla.
Tärkeimpinä tuloksina selvisi, että osallisuuden toteutuessa kasvattajat huomioivat lapset, antavat heille mahdollisuuden vaikuttaa valitsemalla ja ehdottamalla sekä tekevät asioita yhdessä lasten kanssa. Osallisuuden puuttuessa aikuiset tekevät asioita lasten puolesta eivätkä he huomioi lasten vuorovaikutusaloitteitta ja mielipiteitä. Kasvattajien tulee huomata pienten lasten vuorovaikutusaloitteet ja mielipiteet lasten eleistä ja ilmeistä
Tuloksista voi päätellä, että osallisuus ei toteudu ilman lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Osallisuutta tukeva vuorovaikutus on lasten huomaamista ja kohtaamista sekä kiinnostusta lapsista. Osallisuuden toteutuminen vaatii kasvattajilta aitoa läsnäoloa ja hetkessä elämistä. Alle 3-vuotiaat lapset eivät ole osallisuuden korkeimmilla asteilla. He pääsevät vaikuttamaan vain henkilökohtaisiin ja lasten välisiin asioihin, eivät koko päiväkotiyhteisön toimintaan. Pienet lapset harjoittelevat osallisuuden taitoja kasvattajien tukemana.