Tiedon laadun hälytysjärjestelmä Primukseen
Kurki-Suonio, Jani (2020)
Kurki-Suonio, Jani
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714370
Tiivistelmä
Toisen asteen oppilaitos käyttää koulutuksen tietojen tallennukseen Primus-oppilashallintojärjestelmää. Yksi keskeisimmistä ongelmista on, että sinne syötetty tieto ei ole aina ajantasaista. Tiedon puutteet tekevästä raportoinnista virheellistä, aiheuttavat vääriä tulkintoja tai estävät muutoin oppilaitoksen toimintoja. Nämä puutteet heijastuvat oppilaitoksen toimintaan mm. laatunäkökulmasta ja voivat vaikuttaa oppilaitoksen rahoitukseen.
Ammatillisen toisen asteen koulutuksen uudistus v. 2018 toi tuloksellisuuden merkittäväksi osaksi oppilaitoksen rahoitusta. Tämä asettaa uusia vaatimuksia tiedon laadulle, kun mm. valmistuneiden opiskelijoiden määrä vaikuttaa aikaisempaa merkitsevämmällä osuudella oppilaitoksen tulorahoitukseen. Samana vuonna käyttöön otettiin KOSKI-palvelu, kansallinen opintosuoritusten ja opiskeluoikeuksien valtakunnallinen tietovaranto. Aiemmin siirtyneiden opiskelijoiden myöhemmin huomattu virheellinen tieto oppilaitoksen omassa Primus-oppilashallintojärjestelmässä on vaikeammin korjattavissa sen jälkeen, kun tieto on siirtynyt KOSKI-palveluun. Tämän vuoksi virheet ovat aikaisempaa kriittisempiä ja haitallisempia oppilaitoksen toiminnalle kuin ennen KOSKI-palvelua.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda oppilaitokselle tiedon laadun hälytysjärjestelmä, joka auttaa oppilaitosta ylläpitämään oikea-aikaisesti ja täsmällisesti Primus- oppilashallintojärjestelmänsä tiedon laatua. Hälytysjärjestelmä huolehtii viestimällä asianosaisille Wilma-viestien avulla, mikäli havaitaan puutteita Primus-oppilashallintojärjestelmässä. Kun opiskelua koskevat tiedot ovat oppilaitoksen laatukäsikirjaan kuvattujen prosessien mukaisesti kirjattu oppilashallintojärjestelmään, on raportointi ja muu tiedon hyödyntäminen täsmällistä ja tarkkaa.
Ammatillisen toisen asteen koulutuksen uudistus v. 2018 toi tuloksellisuuden merkittäväksi osaksi oppilaitoksen rahoitusta. Tämä asettaa uusia vaatimuksia tiedon laadulle, kun mm. valmistuneiden opiskelijoiden määrä vaikuttaa aikaisempaa merkitsevämmällä osuudella oppilaitoksen tulorahoitukseen. Samana vuonna käyttöön otettiin KOSKI-palvelu, kansallinen opintosuoritusten ja opiskeluoikeuksien valtakunnallinen tietovaranto. Aiemmin siirtyneiden opiskelijoiden myöhemmin huomattu virheellinen tieto oppilaitoksen omassa Primus-oppilashallintojärjestelmässä on vaikeammin korjattavissa sen jälkeen, kun tieto on siirtynyt KOSKI-palveluun. Tämän vuoksi virheet ovat aikaisempaa kriittisempiä ja haitallisempia oppilaitoksen toiminnalle kuin ennen KOSKI-palvelua.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda oppilaitokselle tiedon laadun hälytysjärjestelmä, joka auttaa oppilaitosta ylläpitämään oikea-aikaisesti ja täsmällisesti Primus- oppilashallintojärjestelmänsä tiedon laatua. Hälytysjärjestelmä huolehtii viestimällä asianosaisille Wilma-viestien avulla, mikäli havaitaan puutteita Primus-oppilashallintojärjestelmässä. Kun opiskelua koskevat tiedot ovat oppilaitoksen laatukäsikirjaan kuvattujen prosessien mukaisesti kirjattu oppilashallintojärjestelmään, on raportointi ja muu tiedon hyödyntäminen täsmällistä ja tarkkaa.