Nuorten ja kunnan päättäjien näkemyksiä Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä
Kumpulainen, Iina (2011)
Kumpulainen, Iina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pihtiputaan 4H-yhdistys. Pihtiputaan 4H-yhdistys kuuluu Suomen 4H-järjestöön, joka on Suomen suurin nuorisojärjestö. Järjestö on voittoa tavoittelematon eli nonprofit-organisaatio, jonka tarkoituksena on tarjota monipuolista toimintaa nuorille. Ajatuksena on, että 4H-harrastuksen parissa lapset ja nuoret kasvavat kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta. 4H-toiminnassa otetaan huomioon lasten ja nuorten kehitysvaiheet sekä opitaan itse tekemällä.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsityksiä Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä. Tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin pihtiputaalaiset nuoret ja Pihtiputaan kunnan päättäjät tuntevat 4H-yhdistystä ja sen toimintaa, miten Pihtiputaan 4H-yhdistyksen toimintaa voisi kehittää ja miten 4H-yhdistys voisi viestiä toiminnastaan nuorille ja päättäjille.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja julkisuuskuvaa sekä niihin sisältyviä asioita. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa suoritettiin kyselytutkimus pihtiputaalaisille kouluikäisille nuorille ja Pihtiputaan kunnan päättäjille. Nuorten kohderyhmä jaettiin kahteen ryhmään, pienempiin vastaajiin ja isompiin vastaajiin, joille molemmille tehtiin oma kysely. Saadut vastaukset, joita tuli 346 kappaletta (kaikki kohderyhmät yhteenlaskettuina), käsiteltiin Microsoft Excel – ohjelmalla.
Opinnäytetyön avulla saatiin selville pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsityksiä Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä. Tutkimustulosten mukaan pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsitykset Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä olivat pääasiassa positiivisia ja yhdistyksen tunnettuus oli hyvä kaikissa kohderyhmissä. Yhdistys voisi kehittää eri toimintamuotojen tunnettuutta sekä lisätä päättäjien tietoutta yhdistyksestä.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsityksiä Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä. Tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin pihtiputaalaiset nuoret ja Pihtiputaan kunnan päättäjät tuntevat 4H-yhdistystä ja sen toimintaa, miten Pihtiputaan 4H-yhdistyksen toimintaa voisi kehittää ja miten 4H-yhdistys voisi viestiä toiminnastaan nuorille ja päättäjille.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja julkisuuskuvaa sekä niihin sisältyviä asioita. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa suoritettiin kyselytutkimus pihtiputaalaisille kouluikäisille nuorille ja Pihtiputaan kunnan päättäjille. Nuorten kohderyhmä jaettiin kahteen ryhmään, pienempiin vastaajiin ja isompiin vastaajiin, joille molemmille tehtiin oma kysely. Saadut vastaukset, joita tuli 346 kappaletta (kaikki kohderyhmät yhteenlaskettuina), käsiteltiin Microsoft Excel – ohjelmalla.
Opinnäytetyön avulla saatiin selville pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsityksiä Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä. Tutkimustulosten mukaan pihtiputaalaisten nuorten ja Pihtiputaan kunnan päättäjien käsitykset Pihtiputaan 4H-yhdistyksestä olivat pääasiassa positiivisia ja yhdistyksen tunnettuus oli hyvä kaikissa kohderyhmissä. Yhdistys voisi kehittää eri toimintamuotojen tunnettuutta sekä lisätä päättäjien tietoutta yhdistyksestä.