Markkinointisuunnitelman ja materiaalin toteutus POTKE-hankkeelle: Opas POTKE-hankkeen digitaaliseen markkinointiin
Partanen, Petra (2020)
Partanen, Petra
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu, joka toimii POTKE-hankkeen toteuttajana. POTKE-hankkeen tavoite on peruskoulunsa päättävien nuorien työelämävalmiuksien kehittäminen. Hankkeelle luodaan markkinointisuunnitelma, joka tukee hankkeen tavoitteita. Työssä luodaan digitaalinen brändi ja markkinointimateriaali sopivaksi hankkeen nuorelle kohderyhmälle. Markkinointisuunnitelma luodaan SOSTAC-kiertomallia käyttäen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Tutkimuksessa avataan SOSTAC-mallin avulla digitaalisen markkinoinnin strategian rakentuminen ja lisäksi mitä asioita suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Lisänä opinnäytetyön aikana aloitetaan rakennetun markkinointisuunnitelman toteuttaminen, luodaan brändille visuaalinen ilme sekä opas digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja jatkamiseen.
Tutkielma kuvastaa kattavasti kokonaisvaltaisen mallin, miten digitaalisen markkinoinnin strategia ja toimintasuunnitelma koostetaan sekä miten näitä käytännössä hyödynnetään. Opinnäytetyössä otetaan huomioon, että markkinointisuunnitelma on tehty hankkeelle. Teoriaa voidaan soveltaa hyvin digitaalista markkinointia aloittavalle yritykselle, yhdistykselle tai muulle toimijalle.
Toimeksiantajan tarpeena oli, että markkinointiopas käy läpi tärkeimmät kohdat brändin mukaista markkinointia ja viestintää varten. Oppaassa käydään läpi mitä keinoja digitaalisella alustalla voidaan käyttää sekä mitä voidaan tehdä näkyvyyden ja kiinnostavuuden takaamiseksi. Markkinoinnin aloitetaan ilman maksettua näkyvyyttä.
Markkinointiopas käy läpi perusteet markkinointimateriaalin luomisesta Instagramiin, brändin graafiset ominaisuudet sekä käytettävien ohjelmien perusteet. Opas jää käytettäväksi hankkeelle ja sitä voivat hyödyntää myös muut toimijat. Markkinointiopas on opinnäytetyön liitteenä. Julkaisukalenteri ja brändille luodut materiaalit jäävät sisäiseen käyttöön hankkeelle pilvipalvelutilille, mutta niistä löytyvät esimerkit liitteenä.
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Tutkimuksessa avataan SOSTAC-mallin avulla digitaalisen markkinoinnin strategian rakentuminen ja lisäksi mitä asioita suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Lisänä opinnäytetyön aikana aloitetaan rakennetun markkinointisuunnitelman toteuttaminen, luodaan brändille visuaalinen ilme sekä opas digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja jatkamiseen.
Tutkielma kuvastaa kattavasti kokonaisvaltaisen mallin, miten digitaalisen markkinoinnin strategia ja toimintasuunnitelma koostetaan sekä miten näitä käytännössä hyödynnetään. Opinnäytetyössä otetaan huomioon, että markkinointisuunnitelma on tehty hankkeelle. Teoriaa voidaan soveltaa hyvin digitaalista markkinointia aloittavalle yritykselle, yhdistykselle tai muulle toimijalle.
Toimeksiantajan tarpeena oli, että markkinointiopas käy läpi tärkeimmät kohdat brändin mukaista markkinointia ja viestintää varten. Oppaassa käydään läpi mitä keinoja digitaalisella alustalla voidaan käyttää sekä mitä voidaan tehdä näkyvyyden ja kiinnostavuuden takaamiseksi. Markkinoinnin aloitetaan ilman maksettua näkyvyyttä.
Markkinointiopas käy läpi perusteet markkinointimateriaalin luomisesta Instagramiin, brändin graafiset ominaisuudet sekä käytettävien ohjelmien perusteet. Opas jää käytettäväksi hankkeelle ja sitä voivat hyödyntää myös muut toimijat. Markkinointiopas on opinnäytetyön liitteenä. Julkaisukalenteri ja brändille luodut materiaalit jäävät sisäiseen käyttöön hankkeelle pilvipalvelutilille, mutta niistä löytyvät esimerkit liitteenä.