Positiivisen pelikulttuurin kehittäminen Pelitalo Muikussa
Teittinen, Miro (2020)
Teittinen, Miro
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052614173
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tietoa erilaisista häirinnän ja vihapuheen muodoista ja niiden kohteista, sekä merkityksestä pelikulttuuriin. Opinnäytetyöhön kerättiin pelaamiseen liittyvää yleistä tietoa, jonka lisäksi toteutettiin neljä erillistä haastattelua. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia Pelitalo Muikun nuorilla ja kahdella asiantuntijalla oli pelikulttuurista ja miten heidän mielestään pelikulttuuria tulisi kehittää. Työn tilaajana toimi Kuopion kaupungin nuorisopalvelut ja työn kohteena oli nuorisotila Pelitalo Muikku. Pelitalo Muikku on digitaaliseen nuorisotyöhön keskittynyt nuorisotila, jossa järjestetään sekä avointa, että suljettua pienryhmätoimintaa.
Pelitalo Muikussa tapahtuva nuorisotyö on pääosin digitaalista ja se kohdentuu eri ikäisille nuorille. 4-6-luokkalaisille nuorille on varattu oma toiminta aika ja siitä vanhemmille on oma aika erikseen. Avointen toimintojen lisäksi digitaalista nuorisotyötä tehdään kahdessa eri ikäisten pienryhmässä. Nuoremman ryhmän toiminnassa mukana ovat 2-5 -luokkalaisia ja vanhemmassa ryhmässä mukana ovat 13-16 -vuotiaat. Pelitalon toiminnassa ensisijainen tavoite on ylläpitää ja kehittää positiivista pelikulttuuria. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa pelikulttuuriin liittyvistä negatiivisista sekä positiivisista ilmiöistä. Työtä voi käyttää hyödyksi etenkin, jos ei ole paljoa kokemusta pelikulttuurin sisällä vallitsevista asioista.
Työ suoritettiin käyttämällä hyväksi laadullisen tutkimuksen eri menetelmiä. Pelitalo Muikussa tapahtuvaa toimintaa havainnoitiin ja sen lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla nuoria ja asiantuntijoita. Haastattelussa käytettiin aineistonkeräämismenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa ei ole tarkkaan mietittyjä kysymyksiä, vaan siinä edetään tietyn teeman pohjalta. Haastatteluiden tuloksena saatiin kehitysideoita Pelitalon toiminnan kehittämistä varten ja
suurimpana esille nousi esikuvien merkitys pelikulttuurissa. Pelikulttuurin negatiivisia ja positiivisia puolia ei ole vielä tutkittu paljoa ja on hankala sanoa kuinka suuri merkitys tällä työllä tulee tulevaisuudessa olemaan
Pelitalo Muikussa tapahtuva nuorisotyö on pääosin digitaalista ja se kohdentuu eri ikäisille nuorille. 4-6-luokkalaisille nuorille on varattu oma toiminta aika ja siitä vanhemmille on oma aika erikseen. Avointen toimintojen lisäksi digitaalista nuorisotyötä tehdään kahdessa eri ikäisten pienryhmässä. Nuoremman ryhmän toiminnassa mukana ovat 2-5 -luokkalaisia ja vanhemmassa ryhmässä mukana ovat 13-16 -vuotiaat. Pelitalon toiminnassa ensisijainen tavoite on ylläpitää ja kehittää positiivista pelikulttuuria. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa pelikulttuuriin liittyvistä negatiivisista sekä positiivisista ilmiöistä. Työtä voi käyttää hyödyksi etenkin, jos ei ole paljoa kokemusta pelikulttuurin sisällä vallitsevista asioista.
Työ suoritettiin käyttämällä hyväksi laadullisen tutkimuksen eri menetelmiä. Pelitalo Muikussa tapahtuvaa toimintaa havainnoitiin ja sen lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla nuoria ja asiantuntijoita. Haastattelussa käytettiin aineistonkeräämismenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua, jossa ei ole tarkkaan mietittyjä kysymyksiä, vaan siinä edetään tietyn teeman pohjalta. Haastatteluiden tuloksena saatiin kehitysideoita Pelitalon toiminnan kehittämistä varten ja
suurimpana esille nousi esikuvien merkitys pelikulttuurissa. Pelikulttuurin negatiivisia ja positiivisia puolia ei ole vielä tutkittu paljoa ja on hankala sanoa kuinka suuri merkitys tällä työllä tulee tulevaisuudessa olemaan