Mestan vastaanotto: Prosessin kehittäminen Rakennusliike Laptissa
Lemetyinen, Ida (2020)
Lataukset:
Lemetyinen, Ida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613651
Tiivistelmä
Tutkimuksen perustana oli selvittää Rakennusliike Laptin nykytila yhdeksi laadunvarmistustoimenpiteeksi määritetyn mestan vastaanoton osalta, sekä selvittää mikä niiden toteutukseen vaikuttaa ja kuinka prosessia voitaisi kehittää. Tavoitteena oli myös tuottaa uusia ohjaavampia työvaihekohtaisia mestan vastaanottolomakkeita ja löytää tarkastus-kriteerit niille.
Aiheeseen perehtymiseksi ja tiedonhankinnan suuntaamiseksi, tehtiin kirjallisuustutkimusta alan kirjallisuuden sekä aiemmin tehtyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella. Prosessin kehittämiseksi tutustuttiin myös aiheeseen vaikuttavaan lainsäädäntöön, alan muihin vaatimuksiin sekä sopimustekniikkaan.
Tutkimuksen toinen osio koostui kyselytutkimuksesta, joka lähetettiin Rakennusliike Laptin työpäälliköille, vastaaville työnjohtajille ja työnjohtajille. Tutkimuksen kannalta oli oleellista selvittää Rakennusliike Laptin nykytila mestan vastaanottojen osalta.
Tutkimuksen perusteella saatiin uusia kehitysideoita, joilla mestan vastaanottojen vaikuttavuutta voidaan parantaa, sekä tietoa siitä, mitkä työvaiheet koettiin kriittisiksi mestan vastaanottojen osalta. Tutkimuksen perusteella saatiin luotua neljä kappaletta uusia työ-vaihekohtaisia dokumenttipohjia tarkastuskriteereineen.
Kiire, dokumentoinnin määrä sekä tehtäväkohtainen aikataulunhallinta ovat vaikuttavia asioita mestan vastaanottojen toteutumisessa. Hyvä ilmapiiri työmaalla, hyvä yhteishenki hankkeen eri osapuolien kesken, hyvä tehtävienhallinta sekä avoin ilmapiiri ja asenteiden muutokset ovat avainanoja mestan vastaanottojen toteutumiseen ja tuotannon hallinnan parantamiseen. Asioita ei koeta merkittäviksi, jos niistä ei tehdä merkityksellisiä. The aim of the study was to investigate the current status, implementation factors and development possibilities the work phase reception at Rakennusliike Lapti. The work phase reception has been defined as a quality assurance measure at the company in question. One objective was also to provide more guiding reception forms phase by phase with and to find inspection criteria for them.
To acquire knowledge and information, a literal study was conducted base on vocational literary and previous research on the subject. For process development, valid legislation and other regulations in the field as well as contracting procedures were studied.
The second part of the study was a Microsoft Forms survey. The survey was sent to the foremen of Rakennusliike Lapti. For the research, it was imperative to clarify the current situation of work phase receptions at Rakennusliike Lapti.
Based on this study new applicable ideas were developed on how the effectivity of the work phase reception could be enhanced. The research indicated the work phases that were found most critical. As a result, four new documents with inspection for work phase reception were created.
Haste, ample amount of documenting and scheduling phase by phase are influencing factors in the work phase reception. Good and open atmosphere on the worksite and team spirit among the parties in the project, good task management and changed atti-tudes are keys to implementing the work phase reception and an enhanced production management. Matters are not found relevant if they are not made relevant.
Aiheeseen perehtymiseksi ja tiedonhankinnan suuntaamiseksi, tehtiin kirjallisuustutkimusta alan kirjallisuuden sekä aiemmin tehtyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella. Prosessin kehittämiseksi tutustuttiin myös aiheeseen vaikuttavaan lainsäädäntöön, alan muihin vaatimuksiin sekä sopimustekniikkaan.
Tutkimuksen toinen osio koostui kyselytutkimuksesta, joka lähetettiin Rakennusliike Laptin työpäälliköille, vastaaville työnjohtajille ja työnjohtajille. Tutkimuksen kannalta oli oleellista selvittää Rakennusliike Laptin nykytila mestan vastaanottojen osalta.
Tutkimuksen perusteella saatiin uusia kehitysideoita, joilla mestan vastaanottojen vaikuttavuutta voidaan parantaa, sekä tietoa siitä, mitkä työvaiheet koettiin kriittisiksi mestan vastaanottojen osalta. Tutkimuksen perusteella saatiin luotua neljä kappaletta uusia työ-vaihekohtaisia dokumenttipohjia tarkastuskriteereineen.
Kiire, dokumentoinnin määrä sekä tehtäväkohtainen aikataulunhallinta ovat vaikuttavia asioita mestan vastaanottojen toteutumisessa. Hyvä ilmapiiri työmaalla, hyvä yhteishenki hankkeen eri osapuolien kesken, hyvä tehtävienhallinta sekä avoin ilmapiiri ja asenteiden muutokset ovat avainanoja mestan vastaanottojen toteutumiseen ja tuotannon hallinnan parantamiseen. Asioita ei koeta merkittäviksi, jos niistä ei tehdä merkityksellisiä.
To acquire knowledge and information, a literal study was conducted base on vocational literary and previous research on the subject. For process development, valid legislation and other regulations in the field as well as contracting procedures were studied.
The second part of the study was a Microsoft Forms survey. The survey was sent to the foremen of Rakennusliike Lapti. For the research, it was imperative to clarify the current situation of work phase receptions at Rakennusliike Lapti.
Based on this study new applicable ideas were developed on how the effectivity of the work phase reception could be enhanced. The research indicated the work phases that were found most critical. As a result, four new documents with inspection for work phase reception were created.
Haste, ample amount of documenting and scheduling phase by phase are influencing factors in the work phase reception. Good and open atmosphere on the worksite and team spirit among the parties in the project, good task management and changed atti-tudes are keys to implementing the work phase reception and an enhanced production management. Matters are not found relevant if they are not made relevant.