Ohjauksen monet kasvot : Kehitysvammaisten henkilöiden ohjaaminen työ- ja päivätoiminnassa
Yliviitala, Salla; Suutari, Helena (2011)
Yliviitala, Salla
Suutari, Helena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313763
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena on selvittää kehitysvammaisten henkilöiden ohjaamisen monimuotoisuutta työ- ja päivätoiminnassa; Mitä on onnistunut ohjaus ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Millaisia haasteita ohjauksessa on. Miten kehitysvam-maisten ohjaus on muuttunut vuosien saatossa ja mitkä ovat tulevaisuuden näky-mät. Työmme tavoitteena on, että ihmiset ryhtyisivät pohtimaan tapaansa kohdat ja ohjata kehitysvammaisia henkilöitä arjessa.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastatteluaineisto koostuu kymmenestä kehitys-vammaisten toimintakeskuksessa työskentelevän ammattilaisen haastattelusta. Aineiston analysointitapana käytettiin teemoittelua ja raportoinnissa esitämme tu-losten havainnollistamiseksi lainauksia haastatteluaineistosta.
Työmme tulosten perusteella onnistuneeseen ohjaukseen vaikuttavia tekijöitä ovat työyhteisön hyvinvointi, ohjaajan persoona ja hänen erilaiset ominaisuutensa. Asi-akkaan yksilöllinen tunteminen ja hänen kohtaamisensa sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen syntyminen ohjaajan ja ohjattavan välille on onnistuneen ohjauksen kannalta tärkeää. Onnistunut ohjaus tapahtuu sekä yksilön että ryhmän ohjauksessa yksilöt huomioon ottaen. Onnistuneen ohjauksen tunnusmerkkeinä pidetään erilaisia asiakkaalta tulevia viestejä.
Tutkimuksemme avulla selvitimme myös ohjaukseen liittyviä haasteita ja tulevai-suuden näkymiä. Suurimmaksi haasteeksi koettiin laajat asiakasryhmät suhteessa henkilökunnan määrään. Tutkittaessa tulevaisuuden näkymiä ja haasteita esiin nousi tarve kohdata asiakkaat yksilöllisesti ja entistä tasa-arvoisempana.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastatteluaineisto koostuu kymmenestä kehitys-vammaisten toimintakeskuksessa työskentelevän ammattilaisen haastattelusta. Aineiston analysointitapana käytettiin teemoittelua ja raportoinnissa esitämme tu-losten havainnollistamiseksi lainauksia haastatteluaineistosta.
Työmme tulosten perusteella onnistuneeseen ohjaukseen vaikuttavia tekijöitä ovat työyhteisön hyvinvointi, ohjaajan persoona ja hänen erilaiset ominaisuutensa. Asi-akkaan yksilöllinen tunteminen ja hänen kohtaamisensa sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen syntyminen ohjaajan ja ohjattavan välille on onnistuneen ohjauksen kannalta tärkeää. Onnistunut ohjaus tapahtuu sekä yksilön että ryhmän ohjauksessa yksilöt huomioon ottaen. Onnistuneen ohjauksen tunnusmerkkeinä pidetään erilaisia asiakkaalta tulevia viestejä.
Tutkimuksemme avulla selvitimme myös ohjaukseen liittyviä haasteita ja tulevai-suuden näkymiä. Suurimmaksi haasteeksi koettiin laajat asiakasryhmät suhteessa henkilökunnan määrään. Tutkittaessa tulevaisuuden näkymiä ja haasteita esiin nousi tarve kohdata asiakkaat yksilöllisesti ja entistä tasa-arvoisempana.