Lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukeminen siirtymä- ja odotustilanteissa : Leikkimateriaali siirtymä- ja odotushetkiin varhaiskasvatuksessa
Vaara, Jutta; Varjonen, Katriina (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vaara, Jutta
Varjonen, Katriina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513567
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajien Kilonpuiston Lastentalon ja päiväkoti Oulunkylän yksiköille. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli koota lapsen itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tukeva leikkimateriaali odotus- ja siirtymätilanteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä lasten itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen tukemisessa siirtymä- ja odotustilanteissa, sekä helpottaa rakennetun leikkimateriaalin avulla suunnittelutyötä kiireisessä arjessa ja yhtenäistää ryhmien toimintamalleja.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen pedagogiikkaan perustuvaa teoriaa, leikkipedagogiikan tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja lapsen kehityksessä ja kasvussa sekä pedagogiikan merkitystä siirtymä- ja odotustilanteissa. Leikkimateriaalin sisältö ja toteutus pohjautuivat teoriatietoon sekä henkilöstölle toteutettuun haastatteluun. Haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluina sähköpostilla lähetetyn haastattelulomakkeen avulla. Haastattelun aineistoa käsiteltiin teemoittelun kautta. Leikkimateriaali koostettiin leikkikorteista, lorukorteista ja neljästä sanapussileikistä.
Opinnäytetyön arvioinnissa kerättiin toimeksiantajilta sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta palautetta leikkimateriaalista. Palaute kerättiin palautelomakkeen kautta, jossa kartoitettiin heidän mielipiteitään leikkimateriaalin rakenteesta, sisällöstä, käytettävyydestä ja visuaalisuudesta. Henkilökunnalta saatu palaute oli positiivista ja leikkimateriaalia arvioitiin monipuoliseksi, selkeäksi ja arkea helpottavaksi materiaaliksi.
Opinnäytetyön lopuksi pohdittiin työn eettisyyttä, luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä. Leikkimateriaali sopii jaettavaksi muihin varhaiskasvatuksen yksiköihin ja sitä voi jatkokehittää sekä kasvattaa laajemmaksi kokonaisuudeksi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen pedagogiikkaan perustuvaa teoriaa, leikkipedagogiikan tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja lapsen kehityksessä ja kasvussa sekä pedagogiikan merkitystä siirtymä- ja odotustilanteissa. Leikkimateriaalin sisältö ja toteutus pohjautuivat teoriatietoon sekä henkilöstölle toteutettuun haastatteluun. Haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluina sähköpostilla lähetetyn haastattelulomakkeen avulla. Haastattelun aineistoa käsiteltiin teemoittelun kautta. Leikkimateriaali koostettiin leikkikorteista, lorukorteista ja neljästä sanapussileikistä.
Opinnäytetyön arvioinnissa kerättiin toimeksiantajilta sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta palautetta leikkimateriaalista. Palaute kerättiin palautelomakkeen kautta, jossa kartoitettiin heidän mielipiteitään leikkimateriaalin rakenteesta, sisällöstä, käytettävyydestä ja visuaalisuudesta. Henkilökunnalta saatu palaute oli positiivista ja leikkimateriaalia arvioitiin monipuoliseksi, selkeäksi ja arkea helpottavaksi materiaaliksi.
Opinnäytetyön lopuksi pohdittiin työn eettisyyttä, luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä. Leikkimateriaali sopii jaettavaksi muihin varhaiskasvatuksen yksiköihin ja sitä voi jatkokehittää sekä kasvattaa laajemmaksi kokonaisuudeksi.