Disney-prinsessat esikuvina : Nuorten naisten kokemuksia prinsessakulttuurista
Koivisto, Jaana; Puusaari, Heidi (2020)
Koivisto, Jaana
Puusaari, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513386
Tiivistelmä
Media ja sen tuottamat sisällöt hallitsevat toimintaamme nykypäivänä. Median kautta saadaan helposti erilaisia ihailun kohteita ja toimintamalleja. The Walt Disney Company on suuri viihteentuottaja, joka on tuottanut paljon elokuvia lähes sadan vuoden ajan. Yhtiöllä on ja on ollut valtaa luoda erilaisia roolimalleja arvostettujen elokuvien kautta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten naisten kokemuksia Disneyn tuottamasta prinsessakulttuurista sekä kartoittaa sitä, millaisia merkityksiä ja arvoja tutkittavat aiheeseen liittävät. Tämän lisäksi tutkimus tarkastelee Disneyn tuottamaa prinsessakuvausta nuorten tyttöjen ja naisten roolimalleina. Aihe rajautuu Disneyn tuotantoon.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui kuuden (6) naisen haastattelusta. Haastateltavat olivat iältään 19–27-vuotiaita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksen mukaan haastateltavat eivät pitäneet prinsessoja huonoina roolimalleina. Tutkimuksessa nousi esille selvä ero vanhojen ja uusien prinsessojen välillä. Uusien prinsessojen katsottiin olevan luonteeltaan itsenäisiä ja siksi hyviä roolimalleja tytöille, vanhoissa prinsessoissa korostui niiden hyvyys, mutta passiivisuutta pidettiin negatiivisena ominaisuutena. Muita median tuottamia malleja pidettiin prinsessoja haitallisempina malleina. Merkitykset löytyivät lapsuuden muistoista liittyen prinsessoihin ja siitä kumpuavasta nostalgiasta. Elokuville annettiin myös tarinan kautta arvoa, ja tutkimusten tulosten perusteella Disneyn tuottaman materiaalin viihdyttävyyden koettiin ulottuvan lapsuudesta aikuisuuteen saakka.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten naisten kokemuksia Disneyn tuottamasta prinsessakulttuurista sekä kartoittaa sitä, millaisia merkityksiä ja arvoja tutkittavat aiheeseen liittävät. Tämän lisäksi tutkimus tarkastelee Disneyn tuottamaa prinsessakuvausta nuorten tyttöjen ja naisten roolimalleina. Aihe rajautuu Disneyn tuotantoon.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui kuuden (6) naisen haastattelusta. Haastateltavat olivat iältään 19–27-vuotiaita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tämän tutkimuksen mukaan haastateltavat eivät pitäneet prinsessoja huonoina roolimalleina. Tutkimuksessa nousi esille selvä ero vanhojen ja uusien prinsessojen välillä. Uusien prinsessojen katsottiin olevan luonteeltaan itsenäisiä ja siksi hyviä roolimalleja tytöille, vanhoissa prinsessoissa korostui niiden hyvyys, mutta passiivisuutta pidettiin negatiivisena ominaisuutena. Muita median tuottamia malleja pidettiin prinsessoja haitallisempina malleina. Merkitykset löytyivät lapsuuden muistoista liittyen prinsessoihin ja siitä kumpuavasta nostalgiasta. Elokuville annettiin myös tarinan kautta arvoa, ja tutkimusten tulosten perusteella Disneyn tuottaman materiaalin viihdyttävyyden koettiin ulottuvan lapsuudesta aikuisuuteen saakka.