Muuttopalvelun palvelukonseptin kehittäminen ja konseptointi itsepalveluksi
Kyröläinen, Sanna; Leinonen, Laura (2020)
Kyröläinen, Sanna
Leinonen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää palvelukonsepti, joka voidaan ottaa käyttöön työn valmistuttua. Opinnäytetyön toimeksiantaja on rovaniemeläinen kuljetusalan yritys Kuljetusliike Ylipulli, jonka liiketoiminta keskittyy toisille yrityksille suunnattuihin kuljetuspalveluihin. Opinnäytetyö sai alkunsa toimeksiantajan kiinnostuksesta laajentaa toimintaa kuluttajamarkkinoille hyödyntämällä olemassa olevia muuttolaatikoita kehitettävässä palvelussa. Tutkimusongelmana on, kuinka erotutaan markkinoilla, joilla on paljon toisiaan muistuttavia kilpailijoita, ja kuinka löydetään oma kilpailuetu.
Opinnäytetyössä muuttolaatikoiden ympärille kehitetään toimiva palvelukonsepti, joka erottuu muista muuttopalveluista omalaatuisella ratkaisulla palvelun tarjoamiseksi. Konseptisuunnittelua rajoittavat toimeksiantajan vähäiset kalusto- ja henkilöstöresurssit. Tavoitteena on kehittää nykyistä palveluhenkistä kulutusyhteiskuntaa vastaava kokonaisuus, jolla on mahdollisuudet kasvaa ja laajentua toiminnan kannattavuuden varmennuttua.
Tutkimuksen tietoperustana on käytetty sekundääristä aineistoa, jota on saatu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja olemassa olevasta tutkimusaineistosta. Kehitettävän palvelun kohderyhmien valintaa ohjaavat valmiit tilastot, joista tutkitaan Rovaniemen alueen ikäjakaumaa, eri ikäryhmien ansiotulojen vaihtelevuutta ja muuttopalveluiden keskeisimpiä asiakkuuksia.
Konseptin suunnittelussa huomioidaan palveluntarjoajan ja asiakkaan väliset kontaktipisteet, jotka havainnollistetaan Service BluePrint -kuvion avulla. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa palvelumuotoilun menetelmä, jonka eri osa-alueet ovat keskeisessä roolissa tutkimustyössä. Palvelukerrosten mallia hyödyntäen muuttolaatikoiden ympärille rakennetaan pakkausvälineistä koostuvia muuttopaketteja, joiden suunnittelussa huomioidaan eri kohderyhmien tarpeet. Muuttopakettien lisäksi asiakas voi vuokrata muuttovälineitä eli pakettiauton tai peräkärryn.
Opinnäytetyön tutkimus rajataan kehitettävään palvelukonseptiin. Jatkotutkimusaiheeksi esitetään markkinoinnin suunnittelun aloittaminen, jossa voidaan selvittää potentiaalisimmat markkinointikanavat ja sovellettavat markkinointiviestinnän keinot tunnettuuden parantamiseksi. Palvelukerrosten mallissa esitettyä potentiaalista tuotetta eli toiminnan laajentamista kokonaisvaltaiseksi muuttopalveluksi voidaan tutkia, kun nykyinen toiminta on kannattavaa ja kasvaminen mahdollista. Muuttopalvelun toimintaa voidaan tutkia myös asiakkaan näkökulmasta selvittämällä asiakkaiden tyytyväisyys palveluun.
Opinnäytetyössä muuttolaatikoiden ympärille kehitetään toimiva palvelukonsepti, joka erottuu muista muuttopalveluista omalaatuisella ratkaisulla palvelun tarjoamiseksi. Konseptisuunnittelua rajoittavat toimeksiantajan vähäiset kalusto- ja henkilöstöresurssit. Tavoitteena on kehittää nykyistä palveluhenkistä kulutusyhteiskuntaa vastaava kokonaisuus, jolla on mahdollisuudet kasvaa ja laajentua toiminnan kannattavuuden varmennuttua.
Tutkimuksen tietoperustana on käytetty sekundääristä aineistoa, jota on saatu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja olemassa olevasta tutkimusaineistosta. Kehitettävän palvelun kohderyhmien valintaa ohjaavat valmiit tilastot, joista tutkitaan Rovaniemen alueen ikäjakaumaa, eri ikäryhmien ansiotulojen vaihtelevuutta ja muuttopalveluiden keskeisimpiä asiakkuuksia.
Konseptin suunnittelussa huomioidaan palveluntarjoajan ja asiakkaan väliset kontaktipisteet, jotka havainnollistetaan Service BluePrint -kuvion avulla. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa palvelumuotoilun menetelmä, jonka eri osa-alueet ovat keskeisessä roolissa tutkimustyössä. Palvelukerrosten mallia hyödyntäen muuttolaatikoiden ympärille rakennetaan pakkausvälineistä koostuvia muuttopaketteja, joiden suunnittelussa huomioidaan eri kohderyhmien tarpeet. Muuttopakettien lisäksi asiakas voi vuokrata muuttovälineitä eli pakettiauton tai peräkärryn.
Opinnäytetyön tutkimus rajataan kehitettävään palvelukonseptiin. Jatkotutkimusaiheeksi esitetään markkinoinnin suunnittelun aloittaminen, jossa voidaan selvittää potentiaalisimmat markkinointikanavat ja sovellettavat markkinointiviestinnän keinot tunnettuuden parantamiseksi. Palvelukerrosten mallissa esitettyä potentiaalista tuotetta eli toiminnan laajentamista kokonaisvaltaiseksi muuttopalveluksi voidaan tutkia, kun nykyinen toiminta on kannattavaa ja kasvaminen mahdollista. Muuttopalvelun toimintaa voidaan tutkia myös asiakkaan näkökulmasta selvittämällä asiakkaiden tyytyväisyys palveluun.