Tietunneleiden tutkapohjainen häiriönhavaintojärjestelmä
Pajunen, Ville (2020)
Pajunen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tietunneleiden tutkapohjainen häiriönhavaintojärjestelmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata nykyisiin käytössä oleviin tietunneleiden häiriöhavaintojärjestelmiin viime vuosina markkinoille tullutta tutkapohjaista häiriönhavaintojärjestelmää.
Työssä käytiin läpi häiriönhavaintojärjestelmille asetettavia vaatimuksia, toimintaperiaatteita sekä järjestelmien komponentteja ja suorituskykyä. Opinnäytetyö tehtiin kirjallisten materiaalien sekä järjestelmistä saatujen kokemuksien perusteella. Työssä hyödynnettiin myös kokemuksia Caverion Suomi Oy:n käynnissä olevan projektin Lahden eteläisen kehätien Liipolan tunnelista, jonne ollaan toteuttamassa kyseistä järjestelmää.
Lopuksi käytiin tutkapohjaisen häiriönhavaintojärjestelmän toteutusvaiheita läpi, jonka jälkeen eri järjestelmiä vielä vertailtiin keskenään. Vertaaminen tapahtui käytännön aikataulusyistä kuitenkin lähinnä teoriatasolla.
Ennen tätä opinnäytetyötä aiheesta löytyi vain vähän vastaavia julkaisuja. Opinnäytetyö tuo esille eri häiriönhavaintojärjestelmillä saavutettavia tunnistettavia häiriöitä sekä niiden vahvuuksia ja heikkouksia selkeästi. Työssä käydään läpi myös tarkemmin tutkapohjaisen järjestelmän rakentamista ja toimintaperiaatetta. Työn avulla voidaan perehdyttää eri osapuolia Liipolan tunnelin häiriönhavaintojärjestelmän rakentamiseen liittyvistä vaiheista ja taustatiedosta.
Työssä käytiin läpi häiriönhavaintojärjestelmille asetettavia vaatimuksia, toimintaperiaatteita sekä järjestelmien komponentteja ja suorituskykyä. Opinnäytetyö tehtiin kirjallisten materiaalien sekä järjestelmistä saatujen kokemuksien perusteella. Työssä hyödynnettiin myös kokemuksia Caverion Suomi Oy:n käynnissä olevan projektin Lahden eteläisen kehätien Liipolan tunnelista, jonne ollaan toteuttamassa kyseistä järjestelmää.
Lopuksi käytiin tutkapohjaisen häiriönhavaintojärjestelmän toteutusvaiheita läpi, jonka jälkeen eri järjestelmiä vielä vertailtiin keskenään. Vertaaminen tapahtui käytännön aikataulusyistä kuitenkin lähinnä teoriatasolla.
Ennen tätä opinnäytetyötä aiheesta löytyi vain vähän vastaavia julkaisuja. Opinnäytetyö tuo esille eri häiriönhavaintojärjestelmillä saavutettavia tunnistettavia häiriöitä sekä niiden vahvuuksia ja heikkouksia selkeästi. Työssä käydään läpi myös tarkemmin tutkapohjaisen järjestelmän rakentamista ja toimintaperiaatetta. Työn avulla voidaan perehdyttää eri osapuolia Liipolan tunnelin häiriönhavaintojärjestelmän rakentamiseen liittyvistä vaiheista ja taustatiedosta.