Yritys X:n työnantajamielikuva
Toivanen, Aurora (2020)
Toivanen, Aurora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413189
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämishanketyyppinen työ, ja sen tavoitteena oli selvittää Yritys X:n sisäisen ja ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilanne. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan myymälätyöntekijöitä. Opinnäytetyö rajattiin myös alueellisesti niin, että keskityttiin Yritys X:n viiteen rekrytointien kannalta haasteellisemmaksi todettuun alueeseen. Jokaiseen näihin viiteen alueeseen kuuluu 18-23 myymälää, eli yhteensä opinnäytetyön kohteena oli 97 myymälää. Työnantajamielikuvan nykytilasta oli tavoitteena tehdä johtopäätöksiä ja esittää kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan parantamiseksi. Tavoitteeseen pääsemiseksi pyrittiin selvittämään, minkälaisena Yritys X:n henkilöstö koki työnantajansa, sekä sitä, miten potentiaaliset työnhakijat, kokivat Yritys X:n työnantajana sekä mitä se arvosti työnantajassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui mielikuvan, yrityskuvan, työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin teorioista. Viitekehyksessä hyödynnettiin myös Duunitorin teettämän Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksia. Viitekehyksessä tarkasteltiin erityisesti mielikuvan ja yrityskuvan muodostumista ja syntyä, työnantajamielikuvan positiivisia vaikutuksia, sen syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja työnantajamielikuvan kehittämistä, sekä rekrytointiprosessia,
-kanavia ja -viestintää. Rekrytointi vaikuttaa huomattavasti työnantajamielikuvan muodostumiseen, joten oli oleellista tarkastella sitä tässä opinnäytetyössä.
Aineistonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimusmenetelmien yhdistäviä kyselyitä. Työssä toteutettiin kaksi eri kyselyä sähköisellä lomakkeella. Ensimmäinen kysely kohdistettiin Yritys X:n henkilöstölle ja sen tavoitteena oli selvittää Yritys X:n sisäisen työnantajamielikuvan nykytilaa. Toinen kysely kohdistettiin Yritys X:n potentiaalisille työnhakijoille, eli merkonomiopiskelijoille, ja sen tavoitteena oli selvittää muun muassa Yritys X:n ulkoista työnantajamielikuvaa sekä merkonomiopiskelijoiden arvostamia asioita työnantajassa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös Yritys X:n aiemmin teettämän kyselyn dataa rekrytoinnin haasteista esimiehille.
Opinnäytetyön selvityksissä tulleet tulokset peilasivat hyvin työn viitekehykseen. Kohdeyrityksen työnantajamielikuvan nykytila on kartoitusten perusteella melko hyvä. Tulosten perusteella syntyi kehitysehdotuksia, jotka on jaettu kolmeen kategoriaan: yrityskuvaan, työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui mielikuvan, yrityskuvan, työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin teorioista. Viitekehyksessä hyödynnettiin myös Duunitorin teettämän Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksia. Viitekehyksessä tarkasteltiin erityisesti mielikuvan ja yrityskuvan muodostumista ja syntyä, työnantajamielikuvan positiivisia vaikutuksia, sen syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja työnantajamielikuvan kehittämistä, sekä rekrytointiprosessia,
-kanavia ja -viestintää. Rekrytointi vaikuttaa huomattavasti työnantajamielikuvan muodostumiseen, joten oli oleellista tarkastella sitä tässä opinnäytetyössä.
Aineistonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin määrällisen ja laadullisen tutkimusmenetelmien yhdistäviä kyselyitä. Työssä toteutettiin kaksi eri kyselyä sähköisellä lomakkeella. Ensimmäinen kysely kohdistettiin Yritys X:n henkilöstölle ja sen tavoitteena oli selvittää Yritys X:n sisäisen työnantajamielikuvan nykytilaa. Toinen kysely kohdistettiin Yritys X:n potentiaalisille työnhakijoille, eli merkonomiopiskelijoille, ja sen tavoitteena oli selvittää muun muassa Yritys X:n ulkoista työnantajamielikuvaa sekä merkonomiopiskelijoiden arvostamia asioita työnantajassa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös Yritys X:n aiemmin teettämän kyselyn dataa rekrytoinnin haasteista esimiehille.
Opinnäytetyön selvityksissä tulleet tulokset peilasivat hyvin työn viitekehykseen. Kohdeyrityksen työnantajamielikuvan nykytila on kartoitusten perusteella melko hyvä. Tulosten perusteella syntyi kehitysehdotuksia, jotka on jaettu kolmeen kategoriaan: yrityskuvaan, työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin.