"Jokainen kukka saa kukkia" : yhteisöllisyyttä tukevan toimintamallin kehittäminen varhaiskasvatuksen vuorohoitoon
Hänninen, Heini; Pitkä, Elina (2020)
Hänninen, Heini
Pitkä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138902
Tiivistelmä
Kehittämistyö oli varhaiskasvatuksen vuorohoidon henkilöstölle suunnattu toiminnallinen kehittämistyö. Aiheena ja tavoitteena kehittämistyöllä oli yhteisöllisen toimintamallin kehittäminen Kellosepän vuoropäiväkodille. Kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä yhteisöllisyyttä työntekijöiden välillä Kellosepän päiväkodissa.
Pääteemoiksi kehittämistyölle valikoitui yhteisöllisyys, vuorohoito varhaiskasvatuksessa sekä osallisuus. Näihin teemoihin liittyvien teoriatietojen pohjalta kehittämismenetelmiksi valittiin yhteisöllisyyttä tukeva learning cafe -menetelmä, jota käytettiin soveltaen, sekä teemallinen ryhmäkeskustelu. Kehittämismenetelmien kautta muodostunut aineisto koostui Kellosepän vuorohoidon seitsemän työntekijän ajatuksista, toiveista ja kehittämisideoista.
Kehittämistyön keskusteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla, johon saatiin teemarunko suoraan ryhmäkeskustelun ja learning cafe-menetelmän teemojen pohjalta. Keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat yhteisöllisyyden positiiviset vaikutukset, kuten avoin työilmapiiri, ystävällisyys, myönteinen vuorovaikutus sekä joustavuus. Tiedonkulun haasteet ja työntekijöiden omien toiveiden kuulematta jääminen koettiin työhyvinvointiin vaikuttavana tekijöinä.
Yhteisöllisyyttä lisääväksi toimintamalliksi muodostui tulosten pohjalta henkilöstön aloitelaatikko ja uudenlainen, useammin pidettävä vuorohoidon tiimipalaveri. Tavoitteena on tulevaisuudessa pitää kerran viikossa lasten päiväuniaikaan vuorohoidon tiimipalavereita, joihin osallistuu myös lähijohtaja. Tiimipalavereissa käydään läpi yhteisiä asioita sekä aloitelaatikkoon tulleita työntekijöiden ajatuksia, toiveita ja kehittämisideoita vuorohoitoon liittyen.
Tarve yhteisöllisen toiminnan vahvistamiselle nousi esiin varhaiskasvatuksen työkentältä ja tämän toimintamallin avulla pyritään vastaamaan tarpeeseen.
Pääteemoiksi kehittämistyölle valikoitui yhteisöllisyys, vuorohoito varhaiskasvatuksessa sekä osallisuus. Näihin teemoihin liittyvien teoriatietojen pohjalta kehittämismenetelmiksi valittiin yhteisöllisyyttä tukeva learning cafe -menetelmä, jota käytettiin soveltaen, sekä teemallinen ryhmäkeskustelu. Kehittämismenetelmien kautta muodostunut aineisto koostui Kellosepän vuorohoidon seitsemän työntekijän ajatuksista, toiveista ja kehittämisideoista.
Kehittämistyön keskusteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla, johon saatiin teemarunko suoraan ryhmäkeskustelun ja learning cafe-menetelmän teemojen pohjalta. Keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat yhteisöllisyyden positiiviset vaikutukset, kuten avoin työilmapiiri, ystävällisyys, myönteinen vuorovaikutus sekä joustavuus. Tiedonkulun haasteet ja työntekijöiden omien toiveiden kuulematta jääminen koettiin työhyvinvointiin vaikuttavana tekijöinä.
Yhteisöllisyyttä lisääväksi toimintamalliksi muodostui tulosten pohjalta henkilöstön aloitelaatikko ja uudenlainen, useammin pidettävä vuorohoidon tiimipalaveri. Tavoitteena on tulevaisuudessa pitää kerran viikossa lasten päiväuniaikaan vuorohoidon tiimipalavereita, joihin osallistuu myös lähijohtaja. Tiimipalavereissa käydään läpi yhteisiä asioita sekä aloitelaatikkoon tulleita työntekijöiden ajatuksia, toiveita ja kehittämisideoita vuorohoitoon liittyen.
Tarve yhteisöllisen toiminnan vahvistamiselle nousi esiin varhaiskasvatuksen työkentältä ja tämän toimintamallin avulla pyritään vastaamaan tarpeeseen.