''Ku en mäkään tienny tätä paikkaa mut olin mä, että onhan nyt joku paikka oltava'' : Asunnottomien kokemuksia Lahden Apilakadun asumispalveluista
Pekkarinen, Taru; Sinisalo, Vilma (2020)
Pekkarinen, Taru
Sinisalo, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052213119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän Apilakadun asumispalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia asunnottomilla on Apilakadun asumispalveluista ja millä tavoin he ovat hyötyneet saamastaan palvelusta ja avusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asumispalvelun näkyvyyden lisääminen yhteistyötahojen ja asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi informatiivinen PowerPoint-esitys.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastattelujen avulla. Yksilöhaastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2020, ja niihin vastasi 3 Apilakadun asiakasta. Haastateltavat olivat olleet Apilakadun asiakkaina yhdestä neljään kuukautta.
Tulosten perusteella Apilakadun asiakkaat olivat hyötyneet monipuolisesti Apilakadun tarjoamista palveluista, ja he kokivat saaneensa apua riittävästi. Konkreettisesti apua oli saatu ruoanlaittoon, hakemusten täyttämiseen ja puhelinsoittoihin sekä päihteettömyyden tukemiseen. Saadun avun ja tuen kautta haastateltavien voimavarat olivat hiljalleen eheytyneet. Kehittämisen näkökulmasta jokaisen vastauksissa toistui toive siitä, että tarjolla olisi enemmän yhteistä tekemistä ja käyntejä myös Apilakadun ulkopuolelle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastattelujen avulla. Yksilöhaastattelut toteutettiin helmi-maaliskuussa 2020, ja niihin vastasi 3 Apilakadun asiakasta. Haastateltavat olivat olleet Apilakadun asiakkaina yhdestä neljään kuukautta.
Tulosten perusteella Apilakadun asiakkaat olivat hyötyneet monipuolisesti Apilakadun tarjoamista palveluista, ja he kokivat saaneensa apua riittävästi. Konkreettisesti apua oli saatu ruoanlaittoon, hakemusten täyttämiseen ja puhelinsoittoihin sekä päihteettömyyden tukemiseen. Saadun avun ja tuen kautta haastateltavien voimavarat olivat hiljalleen eheytyneet. Kehittämisen näkökulmasta jokaisen vastauksissa toistui toive siitä, että tarjolla olisi enemmän yhteistä tekemistä ja käyntejä myös Apilakadun ulkopuolelle.