Yrityksen uusasiakashankinnan kehittäminen - Case IvStudio
Pajulahti, Eemeli (2020)
Pajulahti, Eemeli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413203
Tiivistelmä
3D-mallinnus on kasvava trendi digitalisoitumisen myötä muuttuneessa yhteiskunnassa. Mallinnusta hyödynnetään työkaluna eri aloilla usein kuvaamaan asioita, joita ei ole vielä valmistettu. Mallinnuksen avulla vielä aineettomia artikkeleita pystytään tarkastelemaan, ja niistä saadaan arvokasta tietoa. Tämä opinnäytetyö keskittyy asiakashankintaan yrityksessä, joka tuottaa 3D-mallinnukseen liittyviä palveluita asiakkailleen.
Kehittämistehtävänä oli, miten pystyttäisiin parantamaan uusasiakashankintaa, ja tuottaa käyttökelpoisia työkaluja toimeksiantajalle tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Asiakashankintaa tukevien toimenpiteiden lisäksi projektin tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan ymmärrystä markkinoinnista sekä asiakkuuksien hoidosta.
Opinnäytetyö on toteutettu puolen vuoden mittaisena projektina, jossa opiskelija ja toimeksiantaja pitivät tiiviisti yhteyttä mahdollistaakseen laadukkaan yhteistyön, ja tätä kautta ajankohtaiset sekä toimeksiantajan toiveiden mukaiset tulokset. Projekti aikataulutettiin kolmeen osaan, joita seuraamalla tavoitteisiin päästiin jouhevasti. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia, asiakashankintaa sekä palvelumuotoilua. Näitä osa-alueita toimeksiantajan mielestä yritystoiminnassa tuli kehittää yhdessä käyttökelpoisten työkalujen kanssa. Yritys oli projektin alussa taantumassa, ja jotain oli tehtävä toiminnan pelastamiseksi.
Projektin arvoa opiskelijan silmissä nosti haastava toimeksianto, jonka tuloksellisuus realisoituisi joko yrityksen menestymisen tai toiminnan taantumisen myötä.
Kehittämistehtävänä oli, miten pystyttäisiin parantamaan uusasiakashankintaa, ja tuottaa käyttökelpoisia työkaluja toimeksiantajalle tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Asiakashankintaa tukevien toimenpiteiden lisäksi projektin tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan ymmärrystä markkinoinnista sekä asiakkuuksien hoidosta.
Opinnäytetyö on toteutettu puolen vuoden mittaisena projektina, jossa opiskelija ja toimeksiantaja pitivät tiiviisti yhteyttä mahdollistaakseen laadukkaan yhteistyön, ja tätä kautta ajankohtaiset sekä toimeksiantajan toiveiden mukaiset tulokset. Projekti aikataulutettiin kolmeen osaan, joita seuraamalla tavoitteisiin päästiin jouhevasti. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia, asiakashankintaa sekä palvelumuotoilua. Näitä osa-alueita toimeksiantajan mielestä yritystoiminnassa tuli kehittää yhdessä käyttökelpoisten työkalujen kanssa. Yritys oli projektin alussa taantumassa, ja jotain oli tehtävä toiminnan pelastamiseksi.
Projektin arvoa opiskelijan silmissä nosti haastava toimeksianto, jonka tuloksellisuus realisoituisi joko yrityksen menestymisen tai toiminnan taantumisen myötä.