Alihankinnan laadunvalvonnan parantaminen
Pölönen, Patrik (2020)
Pölönen, Patrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012687
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin vaneri- ja viiluteollisuuteen erikoistuneen yrityksen, Plytec Oy:n nykyistä alihankinnan laadunvalvonnan tilannetta. Työn tavoitteena oli selvittää mahdolliset ongelmat alihankinnalta tilattujen tuotteiden laadunvalvonnassa ja tehdä sitä koskevia kehitystoimenpiteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tietoa ja materiaalia kerättiin toimeksiantajan luona pidetyistä opinnäytetyöpalavereista ja haastattelemalla työntekijöitä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teollisuuden alan kirjallisuutta sekä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltyä alihankinnan, laadun, laadunvalvonnan sekä Lean-periaatteen kirjallisuutta.
Pääongelmaksi osoittautui alihankinnalta tilattujen tuotteiden oikeellisuuden varmistaminen vasta Plytecin kiinteistössä. Ongelman ratkaisemiseksi luotiin alihankkijoiden kiinteistöön sijoitettava tarkastuskortti. Kortin tarkoituksena on ennalta ehkäistä virheellisten alihankinnalta tilattujen tuotteiden lähettämistä Plytecille. Tarkastuskorttia tehtiin kaksi versiota, paperinen A4 sekä sähköinen Word/PDF-tiedosto. Kortin sisältö koostuu Plytecin vaatimista tarkastuskriteereistä ja -menetelmistä sekä kortin käyttöohjeista.
Opinnäytetyön suurimmat haasteet olivat tarkastuskriteerien ja -menetelmien selvittäminen sekä niiden mahduttaminen yhteen tarkastuskorttiin. Tarkastuskortin käytännön toimivuudesta ei ole näyttöä, koska sitä ei ehditty testaamaan. Jatkotoimenpiteenä kortin pohjaa voi tulevaisuudessa hyödyntää muokkaamalla tarkastuskriteerejä sekä menetelmiä enemmän alihankkijakohtaisemmaksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tietoa ja materiaalia kerättiin toimeksiantajan luona pidetyistä opinnäytetyöpalavereista ja haastattelemalla työntekijöitä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teollisuuden alan kirjallisuutta sekä opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltyä alihankinnan, laadun, laadunvalvonnan sekä Lean-periaatteen kirjallisuutta.
Pääongelmaksi osoittautui alihankinnalta tilattujen tuotteiden oikeellisuuden varmistaminen vasta Plytecin kiinteistössä. Ongelman ratkaisemiseksi luotiin alihankkijoiden kiinteistöön sijoitettava tarkastuskortti. Kortin tarkoituksena on ennalta ehkäistä virheellisten alihankinnalta tilattujen tuotteiden lähettämistä Plytecille. Tarkastuskorttia tehtiin kaksi versiota, paperinen A4 sekä sähköinen Word/PDF-tiedosto. Kortin sisältö koostuu Plytecin vaatimista tarkastuskriteereistä ja -menetelmistä sekä kortin käyttöohjeista.
Opinnäytetyön suurimmat haasteet olivat tarkastuskriteerien ja -menetelmien selvittäminen sekä niiden mahduttaminen yhteen tarkastuskorttiin. Tarkastuskortin käytännön toimivuudesta ei ole näyttöä, koska sitä ei ehditty testaamaan. Jatkotoimenpiteenä kortin pohjaa voi tulevaisuudessa hyödyntää muokkaamalla tarkastuskriteerejä sekä menetelmiä enemmän alihankkijakohtaisemmaksi.