Näkövammaiset ja saavutettavuusperspektiivi : Näkövammaisten teknologiankäyttäjien käyttökokemuksia teemahaastattelun linssin läpi
Sassi, Samppa (2020)
Sassi, Samppa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää teemahaastattelun ja teemoittelevan analyysin linssin läpi, miten saavutettavuus näkyy näkövammaisen teknologiankäyttäjän käyttökokemuksessa ja millaista teknologian käyttäminen on näkövammaiselle. Tutkimuksessa painotetaan näkövammaisten käyttäjien omia, omin sanoin kertomia kokemuksia.
Tutkimuksessa määritellään, mitä tarkoitetaan saavutettavuudella, ja avataan saavutettavan suunnittelun perusperiaatteita: havaittavuutta, hallittavuutta, ymmärrettävyyttä sekä toimintavarmuutta. Saavutettavuus on ollut pitkään pinnalla, mutta merkittäviä askeleita saavutettavuuden edistämiseksi ei nähty ennen Euroopan unionin saavutettavuusdirektiiviä, joka asetti julkisen puolen toimijoille raamit saavutettavan sisällön vaatimusten suhteen. Direktiivi koski pelkästään Suomessa jopa 5 000:ta verkkosivua ja palvelua.
Näkövammaisista puhuttaessa määritellään, mitä näkövammaisella tarkoitetaan ja ketkä tähän ryhmään kuuluvat. Näkövammat ovat heikentyneestä näöstä aina täydelliseen sokeuteen asti yltävä skaala ja jokaisen näkövammaisen tilanne on yksilöllinen. Näkövammaisten huomioiminen suunnittelussa on yksinkertaista noudattamalla saavutettavan suunnittelun perusperiaatteita. Käyttäjätestaus näkövammaisten kanssa palvelua suunniteltaessa auttaa huomioimaan näkövammaisten tarpeet. Apuvälineet, kuten ruudunlukuohjelmat ovat monelle näkövammaiselle korvaamaton apu teknologiaa käyttäessä.
Tutkimuksessa todetaan, että moni näkövammainen on tyytyväinen teknologian toimivuuteen, pienistä ongelmista huolimatta, eikä näkövamma ole este teknologian tai älylaitteiden käytölle. Uuden teknologian opettelu on näkövammaiselle vaikeampaa, eikä esimerkiksi kosketusnäyttö ole itsestäänselvyys, mutta teknologia koetaan suurena apuna ja se on oleellinen osa näkövammaisen käyttäjän arkea. Sekä tutkimusta varten haastatellut näkövammaiset että Näkövammaisten liiton asiantuntija uskoivat, että saavutettavuuden rooli tulee jatkossa kasvamaan ja näkövammaiset käyttäjät otetaan entistä paremmin huomioon verkkopalveluita suunniteltaessa.
Tutkimuksessa määritellään, mitä tarkoitetaan saavutettavuudella, ja avataan saavutettavan suunnittelun perusperiaatteita: havaittavuutta, hallittavuutta, ymmärrettävyyttä sekä toimintavarmuutta. Saavutettavuus on ollut pitkään pinnalla, mutta merkittäviä askeleita saavutettavuuden edistämiseksi ei nähty ennen Euroopan unionin saavutettavuusdirektiiviä, joka asetti julkisen puolen toimijoille raamit saavutettavan sisällön vaatimusten suhteen. Direktiivi koski pelkästään Suomessa jopa 5 000:ta verkkosivua ja palvelua.
Näkövammaisista puhuttaessa määritellään, mitä näkövammaisella tarkoitetaan ja ketkä tähän ryhmään kuuluvat. Näkövammat ovat heikentyneestä näöstä aina täydelliseen sokeuteen asti yltävä skaala ja jokaisen näkövammaisen tilanne on yksilöllinen. Näkövammaisten huomioiminen suunnittelussa on yksinkertaista noudattamalla saavutettavan suunnittelun perusperiaatteita. Käyttäjätestaus näkövammaisten kanssa palvelua suunniteltaessa auttaa huomioimaan näkövammaisten tarpeet. Apuvälineet, kuten ruudunlukuohjelmat ovat monelle näkövammaiselle korvaamaton apu teknologiaa käyttäessä.
Tutkimuksessa todetaan, että moni näkövammainen on tyytyväinen teknologian toimivuuteen, pienistä ongelmista huolimatta, eikä näkövamma ole este teknologian tai älylaitteiden käytölle. Uuden teknologian opettelu on näkövammaiselle vaikeampaa, eikä esimerkiksi kosketusnäyttö ole itsestäänselvyys, mutta teknologia koetaan suurena apuna ja se on oleellinen osa näkövammaisen käyttäjän arkea. Sekä tutkimusta varten haastatellut näkövammaiset että Näkövammaisten liiton asiantuntija uskoivat, että saavutettavuuden rooli tulee jatkossa kasvamaan ja näkövammaiset käyttäjät otetaan entistä paremmin huomioon verkkopalveluita suunniteltaessa.