Sosiaalisen median toimenpidesuunnitelma
Hannula, Anniina (2020)
Hannula, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli jyväskyläläisen Finlandia Hotelli Alban tarve kehittää toimintaansa sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli laatia sosiaalisen median toimenpidesuunnitelma Hotelli Alballe. Toimenpidesuunnitelma konkretisoitui sosiaalisen median vuosikelloksi Hotelli Alban henkilökunnalle. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten Alban henkilökunnan toimintaa sosiaalisessa mediassa voidaan helpottaa, ja sitä, millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan kannattaa tuottaa.
Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tavalla. Aineiston pohjalta laadittiin vuosikello. Osa tutkimukesta toteutettiin haastattelemalla Hotelli Alban asiakkaita. Kohderyhmänä olivat Alban vapaa-ajan matkustajat. Haastattelut toteutettiin Jyväskylässä, Hotelli Albassa, marraskuussa 2019. Haastateltavia henkilöitä oli yhdeksän. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin tekemällä sosiaalisen median kilpailija-analyysi muille jyväskyläläisille hotelleille. Kilpailija-analyysin tuloksia peilattiin myös Hotelli Alban omien Facebook-sivujen web-analytiikkaan.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa kiinnostavimpia päivitysaiheita ovat kilpailut, tarjoukset sekä henkilökohtaiset esittelyt esimerkiksi hotellin henkilökunnasta. Päivitysten säännöllisyys nousi myös esiin sekä haastateltavien vastauksissa että kilpailija-analyysin tuloksissa. Selkeästi parhaiten sosiaalisessa mediassa menestyivät sellaiset hotellit, joiden toiminnassa oli havaittavissa suunnitelmallisuus ja säännöllisyys.
Toimenpidesuunnitelmaksi Hotelli Alballe saatiin laadittua vuosikello ja yleisiä ohjeita, joiden avulla pystytään helpottamaan henkilökunnan sosiaalisen median päivittämistä.
Tutkimus tehtiin laadullisella eli kvalitatiivisella tavalla. Aineiston pohjalta laadittiin vuosikello. Osa tutkimukesta toteutettiin haastattelemalla Hotelli Alban asiakkaita. Kohderyhmänä olivat Alban vapaa-ajan matkustajat. Haastattelut toteutettiin Jyväskylässä, Hotelli Albassa, marraskuussa 2019. Haastateltavia henkilöitä oli yhdeksän. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin tekemällä sosiaalisen median kilpailija-analyysi muille jyväskyläläisille hotelleille. Kilpailija-analyysin tuloksia peilattiin myös Hotelli Alban omien Facebook-sivujen web-analytiikkaan.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa kiinnostavimpia päivitysaiheita ovat kilpailut, tarjoukset sekä henkilökohtaiset esittelyt esimerkiksi hotellin henkilökunnasta. Päivitysten säännöllisyys nousi myös esiin sekä haastateltavien vastauksissa että kilpailija-analyysin tuloksissa. Selkeästi parhaiten sosiaalisessa mediassa menestyivät sellaiset hotellit, joiden toiminnassa oli havaittavissa suunnitelmallisuus ja säännöllisyys.
Toimenpidesuunnitelmaksi Hotelli Alballe saatiin laadittua vuosikello ja yleisiä ohjeita, joiden avulla pystytään helpottamaan henkilökunnan sosiaalisen median päivittämistä.