Maalivahtivalmennuspalvelun kehittäminen lean-menetelmää soveltaen
Naumanen, Jani (2020)
Naumanen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112775
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Jani Naumanen
Työn nimi: Maalivahtivalmennuspalvelun kehittäminen lean-menetelmää soveltaen
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (Ylempi AMK)
Asiasanat: Lean, tuotteistaminen, valmennuspalvelu, salibandy, maalivahti.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää salibandymaalivahdin valmennuspalvelu lean-menetelmän vaiheita soveltaen. Kehittämisprosessin lopuksi toimeksiantajalle luovutetaan palvelukokonaisuus, mikä on koettu lopputuloksen kannalta toimivaksi ja asiakaslähtöiseksi. Tulevaisuudessa toimeksiantaja voi käyttää yritystoiminnassaan palvelukokonaisuutta ja kehitettyjä menetelmiä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka lean-menetelmää voidaan hyödyntää valmennuspalvelun luomisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyössä kuvataan lean-menetelmän periaatteet ja toimintatavat, sekä kuinka näitä käytetään toimintatutkimuksen aikana.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii valmennusalan yritys. Yrityksen pyrkimys on tarjota laadukkaita ja asiakaspalvelulähtöisiä palveluita liikunnan- ja urheilun sektorille. Yritys on perustettu opinnäytetyöprosessia varten, jotta tutkimuksesta saadaan mahdollisimman aito toimintakuvaus ja oppimistilanne opiskelijalle. Yrittäjä toimii myös yrityksen valmentajana ja opinnäytetyön tekijänä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita seuraamalla. Kehittä-mistyötä ohjaa Eric Riesin Lean Startup-kirjassa kuvatut menetelmät ja kokemukset. Prosessin aikana tuotetaan palvelua asiakkaille, joiden kanssa kehittämistyötä tehdään palautekes-kustelujen ja haastattelujen avulla. Näiden toimintojen kautta palvelua pyritään kehittä-mään ja optimoimaan, jotta se vastaisi asiakkaan tarpeita ja tuottaisi heille arvoa. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa haastatteluilla, jotka tapahtuivat kasvokkain tai puhelimitse sekä osallistavalla havainnoilla.
Tutkimustulokset kertovat, että maalivahtien valmennus on yhteistyökumppaneille tärkeää ja tulevaisuudessa se tulisi integroida seurojen päivittäiseen arkeen. Maalivahtivalmennusta toivottaisiin tapahtuvan paikan päällä, jotta yksilöiden oppiminen ja ohjaus olisi optimaa-lista. Maalivahtivalmennus haluttaisiin osaksi seurojen ja joukkueiden arkea. Näin yksilöt huomioitaisiin laajemmin, sekä valmennus olisi kokonaisvaltaisempaa.
Kehittämisprosessin aikana ideoitiin ja luotiin lähi-, etä- ja verkkovalmennuspalveluita. Pal-veluiden kehittäminen on toteutettu minimaalisen aihion periaatteella (minimum viable product), jota on tarjottu yhteistyökumppaneille. Minimaalista aihiota on lähdetty kehittämään asiakastyössä havaittujen kehittämispalautteiden perusteella. Tutkimuksen jälkeen yrityksellä on käytössään asiakaslähtöisiä palveluja, jotka huomioivat asiakkaiden tarpeita paremmin. Lähivalmennuksen palvelut noudattavat suuresti perinteisen valmennuksen toimintatapoja. Etä- ja verkkovalmennukset voivat tukea perinteisen valmennuksen työme-netelmiä valmennuskentällä.
Tekijä(t): Jani Naumanen
Työn nimi: Maalivahtivalmennuspalvelun kehittäminen lean-menetelmää soveltaen
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (Ylempi AMK)
Asiasanat: Lean, tuotteistaminen, valmennuspalvelu, salibandy, maalivahti.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää salibandymaalivahdin valmennuspalvelu lean-menetelmän vaiheita soveltaen. Kehittämisprosessin lopuksi toimeksiantajalle luovutetaan palvelukokonaisuus, mikä on koettu lopputuloksen kannalta toimivaksi ja asiakaslähtöiseksi. Tulevaisuudessa toimeksiantaja voi käyttää yritystoiminnassaan palvelukokonaisuutta ja kehitettyjä menetelmiä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, kuinka lean-menetelmää voidaan hyödyntää valmennuspalvelun luomisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyössä kuvataan lean-menetelmän periaatteet ja toimintatavat, sekä kuinka näitä käytetään toimintatutkimuksen aikana.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii valmennusalan yritys. Yrityksen pyrkimys on tarjota laadukkaita ja asiakaspalvelulähtöisiä palveluita liikunnan- ja urheilun sektorille. Yritys on perustettu opinnäytetyöprosessia varten, jotta tutkimuksesta saadaan mahdollisimman aito toimintakuvaus ja oppimistilanne opiskelijalle. Yrittäjä toimii myös yrityksen valmentajana ja opinnäytetyön tekijänä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita seuraamalla. Kehittä-mistyötä ohjaa Eric Riesin Lean Startup-kirjassa kuvatut menetelmät ja kokemukset. Prosessin aikana tuotetaan palvelua asiakkaille, joiden kanssa kehittämistyötä tehdään palautekes-kustelujen ja haastattelujen avulla. Näiden toimintojen kautta palvelua pyritään kehittä-mään ja optimoimaan, jotta se vastaisi asiakkaan tarpeita ja tuottaisi heille arvoa. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa haastatteluilla, jotka tapahtuivat kasvokkain tai puhelimitse sekä osallistavalla havainnoilla.
Tutkimustulokset kertovat, että maalivahtien valmennus on yhteistyökumppaneille tärkeää ja tulevaisuudessa se tulisi integroida seurojen päivittäiseen arkeen. Maalivahtivalmennusta toivottaisiin tapahtuvan paikan päällä, jotta yksilöiden oppiminen ja ohjaus olisi optimaa-lista. Maalivahtivalmennus haluttaisiin osaksi seurojen ja joukkueiden arkea. Näin yksilöt huomioitaisiin laajemmin, sekä valmennus olisi kokonaisvaltaisempaa.
Kehittämisprosessin aikana ideoitiin ja luotiin lähi-, etä- ja verkkovalmennuspalveluita. Pal-veluiden kehittäminen on toteutettu minimaalisen aihion periaatteella (minimum viable product), jota on tarjottu yhteistyökumppaneille. Minimaalista aihiota on lähdetty kehittämään asiakastyössä havaittujen kehittämispalautteiden perusteella. Tutkimuksen jälkeen yrityksellä on käytössään asiakaslähtöisiä palveluja, jotka huomioivat asiakkaiden tarpeita paremmin. Lähivalmennuksen palvelut noudattavat suuresti perinteisen valmennuksen toimintatapoja. Etä- ja verkkovalmennukset voivat tukea perinteisen valmennuksen työme-netelmiä valmennuskentällä.