Tatuointien vaikutukset rekrytointiprosessiin
Viinikainen, Anssi (2020)
Viinikainen, Anssi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138785
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko näkyvillä tatuoinneilla vaikutuksia rekrytointi-prosessiin. Tutkimus rajattiin koskemaan rekrytointiprosessia, tatuointeja ja ravintola-alaa. Tutkimuksella selvitettiin, onko työnhakijalle näkyvistä tatuoinneista haittaa vai etua työhaastattelutilanteissa. Tutkimuksella ei ollut toimeksiantajaa.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen tapahtui puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella, joka lähetettiin sähköisesti Jyväskylän alueella sijaitsevien ravintoloiden ja anniskeluliikkeiden ravintolapäälliköille. Tutkimukseen osallistui kolme ravintolapäällikköä. Sähköisesti kerättyä dataa ei tarvinnut litteroida. Aineisto analysoitiin teemoittamisen ja sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Saatuja vastauksia verrattiin aikaisempiin samaa aihetta käsitteleviin tutkimuksiin.
Tutkimus osoitti, että tatuoinnit luovat työnhakijasta mielikuvia, mutta niiden sijainti ja siisteys vaikuttivat vahvasti valintaprosessissa. Huonosti toteutetulla, provosoivalla ja kriittisellä paikalla sijaitsevilla tatuoinneilla on negatiivisia vaikutuksia työnhakijan mahdollisuuksiin. Tutkimus kuitenkin toi esille sen, että ravintola-alalla työnhakijan asenne työtehtävää kohtaan sekä aikaisempi työkokemus ovat tärkeämpiä kuin ulkoinen olemus.
Tatuoinnit eivät ole ohitse menevä muoti-ilmiö. Tatuointeihin liittyvä negatiivinen ajattelu on muuttunut neutraalimmaksi, ja tatuoinnit ovat osa arkista katukuvaa. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin pitkän ja värikkään historian omaavasta taidemuodosta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen tapahtui puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella, joka lähetettiin sähköisesti Jyväskylän alueella sijaitsevien ravintoloiden ja anniskeluliikkeiden ravintolapäälliköille. Tutkimukseen osallistui kolme ravintolapäällikköä. Sähköisesti kerättyä dataa ei tarvinnut litteroida. Aineisto analysoitiin teemoittamisen ja sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Saatuja vastauksia verrattiin aikaisempiin samaa aihetta käsitteleviin tutkimuksiin.
Tutkimus osoitti, että tatuoinnit luovat työnhakijasta mielikuvia, mutta niiden sijainti ja siisteys vaikuttivat vahvasti valintaprosessissa. Huonosti toteutetulla, provosoivalla ja kriittisellä paikalla sijaitsevilla tatuoinneilla on negatiivisia vaikutuksia työnhakijan mahdollisuuksiin. Tutkimus kuitenkin toi esille sen, että ravintola-alalla työnhakijan asenne työtehtävää kohtaan sekä aikaisempi työkokemus ovat tärkeämpiä kuin ulkoinen olemus.
Tatuoinnit eivät ole ohitse menevä muoti-ilmiö. Tatuointeihin liittyvä negatiivinen ajattelu on muuttunut neutraalimmaksi, ja tatuoinnit ovat osa arkista katukuvaa. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin pitkän ja värikkään historian omaavasta taidemuodosta.