Yleisimmät leikkaussalin instrumentit
Pihtsalmi, Lina; Örn, Heidi (2020)
Pihtsalmi, Lina
Örn, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla leikkaussalissa yleisimmin käytetyt instrumentit ja luoda oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena on tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden instrumenttien osaamista. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena (n=20) ja aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Leikkaussalin yleisimmiksi peruskorin instrumenteiksi valikoitui atuloista anatominen-, kirurginen- ja suoliatula, joita käytetään erilaisten kudosten tarttumiseen sekä polttopinsetti, jota käytetään vuotojen tyrehdyttämiseen. Neulan kiinnipitämiseen valikoitui neulankuljettaja. Pihdeistä ja puristimista valikoitui Pean, Crile, mosquito, Kocher, Typhier, Babcock ja kolmiopihti, joita käytetään eri vahvuisten kudoksien ja elimien kiinnipitelyyn. Saksista valikoitui suorat ja käyrät Mayon sakset ja preparointisakset. Niitä käytetään lankojen ja kudoksien leikkaamiseen. Levittimistä valikoitui monisormihaka, Langenbeck ja Adson, joilla lisätään näkyvyyttä leikkausalueella. Sondeista valikoitui Payr, jolla tunnustellaan ja irrotellaan kudoksia.
Välinehuolto koostuu instrumenttien puhdistuksesta, desinfioinnista, pakkaamisesta, steriloinnista ja instrumenttien käyttökunnon tarkistamisesta. Instrumenttien käsittely edellyttää tunnistamista, käyttötarkoitusten hallitsemista sekä oikeaoppista ojentamista. Instrumentit ojennetaan käyttövalmiina, kynä- tai vaakaotteella tarpeeksi napakasti, jotta vastaanottaja pystyy tuntemaan instrumentin kädessään eikä tarvitse pyöritellä enää sitä kädessä.
Hyvä oppimateriaali herättää lukijassa kiinnostusta ja kehittää omaa ajattelua. Opittuja tietoja voidaan hyödyntää opiskelun jälkeen työelämässä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali, joka sisältää tietoa instrumenttien käytöstä, tunnistamisesta sekä ojentamisesta. Oppaan lopussa on instrumenttien tunnistamistesti, jolla pääsee harjoittamaan omaa osaamista kuvien ja kuvausten avulla The purpose of this thesis was to describe the most common instruments in the operating room and to create a learning material for the nursing students. The aim is to support the nurse student’s knowledge of these instruments. The thesis was implemented as a descriptive literature review (n=20) and the data was analyzed by inductive content analysis. The client was Turku University of Applied Sciences.
Selected as the most common basic tray instruments from forceps were non-toothed, toothed and intestinal forceps, which are used to grab different kinds of tissue, and debakey forceps, which are used to stanch leaks. Selected for holding the needle in place was the needle holder. From forceps and clamps Pean, Crile, mosquito, Kocher, Allis, Babcock and Duval were selected, which are used to hold on to tissues and organs of different strengths. Straight and curved Mayo scissors and Metzenbaum scissors were selected from scissors. They are used to cut threads and tissues. Volkmann, Langenbeck and Weitlaner were selected from retractors. They are used to increase visibility in the surgical site. Payr was chosen from probes and it is used to feel and separate tissues.
Equipment maintenance consists of cleaning, disinfecting, packing, sterilization and condition checking of the instruments. Handling the instruments requires identification, management of uses and the correct way to hand out instruments. Instruments are handed out with horizontal grip tight enough and ready for use, so the receiver can feel the instrument in their hand and won’t need to turn it around.
Good learning material sparks interest and develops one’s own thinking. The learned information can later be used in work life. As a result of this thesis came a learning material which consists information of the use, identification and handing out of the instruments. At the end of the guide there is an instrument identification test, which lets one practise their knowledge with the help of photos and descriptions.
Leikkaussalin yleisimmiksi peruskorin instrumenteiksi valikoitui atuloista anatominen-, kirurginen- ja suoliatula, joita käytetään erilaisten kudosten tarttumiseen sekä polttopinsetti, jota käytetään vuotojen tyrehdyttämiseen. Neulan kiinnipitämiseen valikoitui neulankuljettaja. Pihdeistä ja puristimista valikoitui Pean, Crile, mosquito, Kocher, Typhier, Babcock ja kolmiopihti, joita käytetään eri vahvuisten kudoksien ja elimien kiinnipitelyyn. Saksista valikoitui suorat ja käyrät Mayon sakset ja preparointisakset. Niitä käytetään lankojen ja kudoksien leikkaamiseen. Levittimistä valikoitui monisormihaka, Langenbeck ja Adson, joilla lisätään näkyvyyttä leikkausalueella. Sondeista valikoitui Payr, jolla tunnustellaan ja irrotellaan kudoksia.
Välinehuolto koostuu instrumenttien puhdistuksesta, desinfioinnista, pakkaamisesta, steriloinnista ja instrumenttien käyttökunnon tarkistamisesta. Instrumenttien käsittely edellyttää tunnistamista, käyttötarkoitusten hallitsemista sekä oikeaoppista ojentamista. Instrumentit ojennetaan käyttövalmiina, kynä- tai vaakaotteella tarpeeksi napakasti, jotta vastaanottaja pystyy tuntemaan instrumentin kädessään eikä tarvitse pyöritellä enää sitä kädessä.
Hyvä oppimateriaali herättää lukijassa kiinnostusta ja kehittää omaa ajattelua. Opittuja tietoja voidaan hyödyntää opiskelun jälkeen työelämässä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi oppimateriaali, joka sisältää tietoa instrumenttien käytöstä, tunnistamisesta sekä ojentamisesta. Oppaan lopussa on instrumenttien tunnistamistesti, jolla pääsee harjoittamaan omaa osaamista kuvien ja kuvausten avulla
Selected as the most common basic tray instruments from forceps were non-toothed, toothed and intestinal forceps, which are used to grab different kinds of tissue, and debakey forceps, which are used to stanch leaks. Selected for holding the needle in place was the needle holder. From forceps and clamps Pean, Crile, mosquito, Kocher, Allis, Babcock and Duval were selected, which are used to hold on to tissues and organs of different strengths. Straight and curved Mayo scissors and Metzenbaum scissors were selected from scissors. They are used to cut threads and tissues. Volkmann, Langenbeck and Weitlaner were selected from retractors. They are used to increase visibility in the surgical site. Payr was chosen from probes and it is used to feel and separate tissues.
Equipment maintenance consists of cleaning, disinfecting, packing, sterilization and condition checking of the instruments. Handling the instruments requires identification, management of uses and the correct way to hand out instruments. Instruments are handed out with horizontal grip tight enough and ready for use, so the receiver can feel the instrument in their hand and won’t need to turn it around.
Good learning material sparks interest and develops one’s own thinking. The learned information can later be used in work life. As a result of this thesis came a learning material which consists information of the use, identification and handing out of the instruments. At the end of the guide there is an instrument identification test, which lets one practise their knowledge with the help of photos and descriptions.