Ei tämmösil' yhdeksän euron miehil' ole mittää virkaa: kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden kokemuksia toimintapaikoilla saamastaan tuesta ja ohjauksesta Porissa
Aurio, Leena (2020)
Aurio, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410174
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Porin kaupungin toimeksiannosta, miten kuntouttavassa työtoiminnassa olevat asiakkaat kokevat toimintapaikoilla saamansa tuen ja ohjauksen Porissa. Samalla kartoitettiin tuen ja ohjauksen kehittämistarpeita. Lisäksi haettiin vastausta siihen, mitkä taustamuuttujat ovat yhteydessä asiakkaiden kokemuksiin ja miten ne näkyvät kokemuksissa. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin Porin kymmenen suurinta toimintapaikkaa eli 245 kuntouttavan työtoiminnan asiakasta. Opinnäytetyöllä ei osoiteta toimintapaikkojen välisiä eroja. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymisti strukturoituna lomakekyselynä tammikuussa 2020. Analysoinnissa käytettiin menetelmätriangulaatiota eli määrällistä ja laadullista menetelmää samassa tutkimuksessa. Pääosin analysointi tehtiin määrällisin menetelmin. Lomake sisälsi kolme avointa kysymystä, joiden analysointi tehtiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Vastauslomakkeita palautui 163 eli palautusprosentti oli 66,5 %. Toimintapaikoilla saatava tuki ja ohjaus koettiin pääosin riittäväksi ja asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Työtehtävissä ohjaaminen sekä ohjaajilta saatava palaute, kannustus ja kohtaaminen olivat vastaajien mukaan tärkeimpiä tuen ja ohjauksen muotoja. Tuen ja ohjauksen kokemusten eroa selitti eniten vastaajien oma ajatus siitä, onko kuntouttavan työtoiminna jaksosta hänelle hyötyä vai ei. Tutkimuksen perusteella väliarviointien teossa on hajontaa, mikä saattaa vaikeuttaa tuen ja ohjauksen kohdentamista. Väliarvioinnein ohjausta voidaan täsmentää. Ikä vaikutti asiakkaiden lisätuen tarpeisiin Vastaajat toivoivat lisätukea sähköisen asioinnin ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun sekä arjen ja taloudenhallinnan ohjaukseen. Terveydenhuollon henkilöstöltä saatavan ohjauksen tarve tuli myös selvästi ilmi tutkimuksessa.
Porin kaupungin kuntouttavan työtoiminnan tuen ja ohjauksen kehittämistarpeita ovat tämän tutkimuksen perusteella asiakkaiden terveyspalveluihin ohjaaminen, väliarviointien teon systematisointi, asiakkaiden motivointiin panostaminen ennen kuntouttavan työtoimintajakson alkua ja sen aikana sekä sosiaalisten taitojen harjoittelun ohjaaminen.
Jatkotutkimustarpeena on selvittää kuntouttavan työtoiminnan ohjaajien kokemuksia työstään. Myös yksittäisten kuntouttavan työtoiminnan toimipaikkojen asiakaskyselyjen tekeminen tai Porin kaupungin työllisyyskokeilun aikana eri tavoin tarjotun tuen ja ohjauksen vaikutusten tutkiminen olisivat jatkossa mielenkiintoisia tutkimusaiheita. The purpose of this thesis was to clear out how the clients were felt the support and guidance they received at their rehabilitative work experience places in Pori. This thesis was comissioned by the city of Pori. In this study were also detected development needs for the provision of support and guidance. In addition to that, it was researched what background variables are connected to clients reflections and how they affect their view on support and guidance. The target group were the clients at ten of the biggest rehabilitative workplaces in Pori, in total 245 clients. This study was not aimed at pointing the differences between individual clients or workplaces. Research material was collected through a structured questionnaire in January 2020. Materials were analyzed using method triangulation. The analysis was performed mainly by quantitative methods. The form included three open questions, which were analyzed by using inductive content analysis.
163 of the clients did answer, which shows that the response rate was 66,5 %. The clients in rehabilitative work at Pori felt the support and guidance good and according to their needs for the most part. Guidance in work tasks and feedback, stimulation and individual encountering the instructors gave, were the most important forms of support and guidance according to clients’ responses. Differences between clients reflections of support and guidance were explained mostly their thoughts whether they will benefit from participating in rehabilitative work or not. Disunity between the goal of activation plans and the criteria of participation in the rehabilitative work mentioned by client themselves may make it difficult to target support and guidance individually. Targeting can be specified with mid-term evaluations. Age affected additional support needs. Respondents needed more support for practicing electronic matter, social skills and for everyday and economic management. The need for support from health care staff became clearly apparent in this study.
Development needs in support and guidance at rehabilitative work in Pori based on this study were clients referral to health services, systematization of mid-term evaluations, investing in motivation of clients before and during rehabilitative work period and directing social skills training.
Further research needs are to clear out experiences of rehabilitative work instructors, customer survey for individual rehabilitative workplace and the effectiveness of the support provided in different ways during the employment experiments.
Vastauslomakkeita palautui 163 eli palautusprosentti oli 66,5 %. Toimintapaikoilla saatava tuki ja ohjaus koettiin pääosin riittäväksi ja asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Työtehtävissä ohjaaminen sekä ohjaajilta saatava palaute, kannustus ja kohtaaminen olivat vastaajien mukaan tärkeimpiä tuen ja ohjauksen muotoja. Tuen ja ohjauksen kokemusten eroa selitti eniten vastaajien oma ajatus siitä, onko kuntouttavan työtoiminna jaksosta hänelle hyötyä vai ei. Tutkimuksen perusteella väliarviointien teossa on hajontaa, mikä saattaa vaikeuttaa tuen ja ohjauksen kohdentamista. Väliarvioinnein ohjausta voidaan täsmentää. Ikä vaikutti asiakkaiden lisätuen tarpeisiin Vastaajat toivoivat lisätukea sähköisen asioinnin ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun sekä arjen ja taloudenhallinnan ohjaukseen. Terveydenhuollon henkilöstöltä saatavan ohjauksen tarve tuli myös selvästi ilmi tutkimuksessa.
Porin kaupungin kuntouttavan työtoiminnan tuen ja ohjauksen kehittämistarpeita ovat tämän tutkimuksen perusteella asiakkaiden terveyspalveluihin ohjaaminen, väliarviointien teon systematisointi, asiakkaiden motivointiin panostaminen ennen kuntouttavan työtoimintajakson alkua ja sen aikana sekä sosiaalisten taitojen harjoittelun ohjaaminen.
Jatkotutkimustarpeena on selvittää kuntouttavan työtoiminnan ohjaajien kokemuksia työstään. Myös yksittäisten kuntouttavan työtoiminnan toimipaikkojen asiakaskyselyjen tekeminen tai Porin kaupungin työllisyyskokeilun aikana eri tavoin tarjotun tuen ja ohjauksen vaikutusten tutkiminen olisivat jatkossa mielenkiintoisia tutkimusaiheita.
163 of the clients did answer, which shows that the response rate was 66,5 %. The clients in rehabilitative work at Pori felt the support and guidance good and according to their needs for the most part. Guidance in work tasks and feedback, stimulation and individual encountering the instructors gave, were the most important forms of support and guidance according to clients’ responses. Differences between clients reflections of support and guidance were explained mostly their thoughts whether they will benefit from participating in rehabilitative work or not. Disunity between the goal of activation plans and the criteria of participation in the rehabilitative work mentioned by client themselves may make it difficult to target support and guidance individually. Targeting can be specified with mid-term evaluations. Age affected additional support needs. Respondents needed more support for practicing electronic matter, social skills and for everyday and economic management. The need for support from health care staff became clearly apparent in this study.
Development needs in support and guidance at rehabilitative work in Pori based on this study were clients referral to health services, systematization of mid-term evaluations, investing in motivation of clients before and during rehabilitative work period and directing social skills training.
Further research needs are to clear out experiences of rehabilitative work instructors, customer survey for individual rehabilitative workplace and the effectiveness of the support provided in different ways during the employment experiments.